Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Metacognition for Skills Development in Peruvian Education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Skills Development
Metacognition
Socio-formative Approach
Autonomous Learning Management
Self-knowledge
Desarrollo de competencias
Metacognición
Enfoque socioformativo
Gestión autónoma del aprendizaje
Autoconocimiento

How to Cite

Moreno Muro, J. P., Arbulú Pérez Vargas, C. G., & Montenegro Camacho, L. (2021). Metacognition for Skills Development in Peruvian Education. Revista Educación - Journal of Education, 46(1), 500–517. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43724

Abstract

This study analyzes scientific evidence delineating essential features of metacognition and associated methodological considerations for skills development in Peruvian education. Various theoretical methodologies were used for document analysis based on a conceptual outline. A document search on was conducted on Google Scholar and Scopus from June through August, 2020 for articles published from 2000 to 2020, in Spanish, English and Portuguese which were directly related to the objective of the study. Afterwards, a total of twenty-five scientific publications on essential aspects of metacognition were  examined according to the role of self-awareness in configuration of metacognitive processes, which consisted in describing of each process to be planned and regulated with the ultimate goal being to improve the quality of learning with emphasis on metacognition for skills development. According to the conclusion, for students to better understand and manage the definition of metacognition, it is necessary to include holistic dynamics such as motivation, will, intelligence, memory, creativity, modeling, performance, socialization and self-evaluation, when solving problems. There is also a need for greater in-depth analysis and its effect upon learning which includes,  elaboration of new proposals for methodological models based on the complex socioformative approach.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43724
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Moreno Muro, J. P., Arbulú Pérez Vargas, C. G. y Montenegro Camacho, L. (2022). La metacognición como factor de desarrollo de competencias en la educación peruana. Revista Educación, 46(1). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43724

Referencias bibliográficas

Botero, A., Alarcón, I., Palomino, M. y Jiménez, M. (2017). Pensamiento crítico, metacognición y aspectos motivacionales: una educación de calidad. Poiésis, (33), 85-103. https://doi.org/10.21501/16920945.2499

Caeiro-Rodríguez, M. (2018). Aprendizaje Basado en la Creación y Educación Artística: proyectos de aula entre la metacognición y la metaemoción. Arte, Individuo y Sociedad 30(1), 159-177. http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.57043

Delors, J. (1999). La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Especial de la Educación para el Siglo XXI. Ediciones UNESCO.

De Zubiría, J. (2013). ¿Cómo diseñar un currículo por competencias?: Fundamentos, lineamientos y estrategias. Cooperativa Editorial Magisterio.

Díaz-Barriga, A. (2006), El enfoque de competencias en a educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles educativos, 28(111), 7-36. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v28n111/n111a2.pdf

Gaeta, M. L., Teruel, M. P. y Orejudo, S. (2012). Aspectos motivacionales, volitivos y metacognitivos del aprendizaje autorregulado. Revista Electrónica de Investigación en Psicología de la Educación, 10(1), 73-94. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293123551005.pdf

Gómez, D., Galeano, M. y Jaramillo, C. (2015). El estado del arte: una metodología de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales 6(2), 423-442. https://doi.org/10.21501/22161201.1469

Guirao, J., Olmedo, A. y Ferrer, E. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1(1), 1-25. https://www.uv.es/joguigo/castellano/castellano/Investigacion_files/el_articulo_de_revision.pdf

Gonzáles, F. E. (2009). Metacognición y aprendizaje estratégico. Revista Integra Educativa, 2(2), 127-136. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1997-40432009000200005&script=sci_arttext

Klimenko, O. y Alvares, J. L. (2009). Aprender como aprendo: La enseñanza de estrategias metacognitivas. Educación y Educadores, 12(2). https://biblat.unam.mx/hevila/Educacionyeducadores/2009/vol12/no2/1.pdf

López, F. (1997). Diccionario español-griego-latín. www.culturaclasica.com

Mato, D., Espiñeira, E. y López, V. A. (2017). Impacto del uso de estrategias metacognitivas en la enseñanza de las matemáticas. Perfiles educativos, 39(158), 91-111. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v39n158/0185-2698-peredu-39-158-00091.pdf

Monereo, C., Badia, A., Baixeras, M. V., Boadas, E., Castell’o, M. y Guevara, I. (2001). Ser estratégico y autónomo aprendiendo. Graó.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.

Motta, R. (2002), Complejidad, educación y transdisciplinariedad. Polis [En línea], 3|2002. http://journals.openedition.org/polis/7701

Palacios, P., Álvarez, A., Moreira, M. y Morán, M. (2017). Una mirada al pensamiento crítico en la Educación Superior. EDUMECENTRO, 9(4), 194-206. https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2017/ed174n.pdf

Pérez, G. y Gonzáles, L. M. (2020). Una posible definición de metacognición para la enseñanza de las ciencias. Investigações em Ensino de Ciências, 25(1), 385-404. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p384

Reyes, H. (2020). Artículos de Revisión. Revista médica de Chile, 148(1), 103-108. https://doi.org/10.4067/S0034-98872020000100103

Rossi, T., Trevisol, A., dos Santos-Nunes, D., Dapieve-Patias, N. y Von Hohendorff, J. (2020). Autoeficácia geral percebida e motivação para aprender em adolescentes do Ensino Médio. Acta Colombiana de Psicología, 23(1), 254-263. http://doi.org/10.14718/ACP.2020.23.1.12

Rovers, S. F. E., Stalmeijer, R. E., van Merriënboer, J. J. G., Savelberg, H. H. C. M. y de Bruin, A. B. H. (2018). How and Why Do Students Use Learning Strategies? A Mixed Methods Study on Learning Strategies and Desirable Difficulties with Effective Strategy Users. Frontiers in Psychology, 9, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02501

Schleicher, A. (2019). PISA 2018: Insights and Interpretations. Organization for Economic and Cooperation Development.

Sepúlveda, M. S. (2017). Las Competencias Transversales, base del Aprendizaje para Toda la Vida. Universidad EAN. https://reposital.cuaieed.unam.mx:8443/xmlui/bitstream/handle/20.500.12579/4905/VE17.0970__3302-1681.pdf?sequence=1

Shannon, S. V. (2008). Using Metacognitive Strategies and Learning Styles to Create Self-Directed Learners. Institute for Learning Styles Journal, 1(1), 14-28. http://www.auburn.edu/academic/cla/ilsrj//Journal%20Volumes/Fall%202008%20Volume%201%20PDFs/Metacognitive%20Strategies%20and%20Learning%20Styles.pdf

Sierra, I. (2010). Estrategias de mediación metacognitiva en ambientes convencionales y virtuales: Influencia en los procesos de autorregulación y aprendizaje autónomo en estudiantes universitarios. Editorial de la Universidad de Granada.

Sierra, I. y Carrascal, N. (2005). La gestión del currículo y de los ambientes de aprendizaje para el desarrollo de competencias cognitivas en la formación inicial de educadores en el departamento de Córdoba. Enunciación, 10(1), 31-39. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/450/684

Thornberry, G. (2008). Estrategias metacognitivas, motivación académica y rendimiento académico en alumnos ingresantes a una universidad de Lima metropolitana. Persona, (011), 177-193. https://doi.org/10.26439/persona2008.n011.935

Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación̤ superior: El enfoque complejo. Universidad Autón̤oma de Guadalajara.

Tobón, S. (2013). Metacognicion madfa. (E-book). Plataforma Digital de Publicaciones Issuu. https://issuu.com/cife/docs/e_book_metacognicion_madfa

Tobón, S. (2015a). Formación integral y competencias. Editorial Macro.

Tobón, S. (2015b). Cartografía conceptual. (E-book). Plataforma Digital de Publicaciones Issuu. https://issuu.com/cife/docs/e-book__cartograf__a_conceptual

Tobón, S., Gonzalez, L., Salvador Nambo, J. y Vazquez Antonio, J. M. (2015). La socioformación: un estudio conceptual. Paradigma, 36(1), 7-29. http://ve.scielo.org/pdf/pdg/v36n1/art02.pdf

Tobón, S., Prieto, J. y Fraile, J. (2010). Secuencias didácticas: Aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson educación.

Torrano, F., Fuentes, J., Soria, M. (2017). Aprendizaje autorregulado: Estado de la cuestión y retos psicopedagógicos. Perfiles educativos, 39(156), 160-173. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200160&lng=es&tlng=es.

Valle, A., Regueiro, B., Estévez, I., Piñeiro, I., Rodríguez, S. y Freire, C. (2015). Implicación y motivación hacia los deberes escolares en los estudiantes de primaria según el rendimiento académico y el curso. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(3), 342-355. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v5i3.137

Wisdom, S. y Leavitt, L. (Eds.) (2015). Handbook of Research on Advancing Critical Thinking in Higher Education. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8411-9

Comments

Downloads

Download data is not yet available.