Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
The World is Beautiful: Conceptualizations of Aestheticization in Contemporary Thought
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

aesthetics
art
spectacle
experience
politics
estética
arte
espectáculo
experiencia
política
estética
arte
espetáculo
experiência
política

How to Cite

Staroselsky, T. (2023). The World is Beautiful: Conceptualizations of Aestheticization in Contemporary Thought. Revista Humanidades, 13(2), e52674. https://doi.org/10.15517/h.v13i2.52674

Abstract

Almost a century after Benjamin's famous diagnosis of a fascist aestheticization of politics, the concept of aestheticization has become central in many sociological, philosophical and artistic descriptions of the world in which we live. From the aestheticization of everyday life to the society of the spectacle, different authors have noted problematic forms of the presence of "the aesthetic" in areas that were in principle "non-aesthetic". In this work, I offer a cartography of some of these diagnoses as well as an interpretation of the senses that in each case acquires the very idea of aestheticization.

https://doi.org/10.15517/h.v13i2.52674
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Abensour, M. (2010). De la compacidad. Arquitecturas y regímenes totalitarios (A. Mejía, Trad.). Revista de Estudios Sociales, (35), 148-166. https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/res/article/view/5601/5409

Acosta, M. R. y Quintana, L. (2010). De la estetización de la política a la comunidad desobrada. Revista de Estudios Sociales, (35), 53-65. https://journals.openedition.org/revestudsoc/14111

Agamben, G. (2005). Profanaciones (F. Costa y E. Castro, Trad.). Adriana Hidalgo.

Andrade, M. M. (2009). Los peligros de la estética en “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. Revista de Estudios Sociales, (34), 72-80. https://www.redalyc.org/pdf/815/81512359007.pdf

Badiou, A. (2009). Pequeño manual de inestética. Prometeo.

Barck, K. (1999). Konjunktion von Ästhetik und Politik oder Politik des Ästhetischen? [¿Conjunción de estética y política o política de lo estético?]. En K. Barck y R. Faber (Comps.), Ästhetik des Politischen- Politik des Ästhetischen [Estética de lo político- política de lo estético] (pp. 96-118). Königshausen und Neumann.

Barck, K. (2000). Ästhetik/ästhetisch [Estética/estético]. En K. Barck (Ed.), Ästhetische Grundbegriffe. Historische Wörterbuch in sieben Bänden [Términos básicos de estética. Diccionario histórico en siete volúmenes] (pp. 308-400). J. B. Metzler.

Benjamin, W. (1998). Onirokitsch (R. Ibarlucía, Trad.). En R. Ibarlucía (Ed.), Onirokitsch: Walter Benjamin y el surrealismo (pp. 111-117). Manantial.

Benjamin, W. (2009). Obras II (J. Barja, F. Duque y F. Guerrero, Trad.). Abada.

Benjamin, W. (2015). Estética de la imagen: fotografía, cine y pintura (A. E. Weikert, M. Dimópulos y M. López, Trad.). La Marca Editora.

Briziarelli, M. & Armano, E. (2017). The Spectacle 2.0: Reading Debord in the Context of Digital Capitalism. University of Westminster Press.

Broch, H. (1970). Kitsch, vanguardia y el arte por el arte (F. Serra, Trad.). Tusquets.

Bourriaud, N. (2008). Estética relacional (C. Beceyro y S. Delgado, Trad.). Adriana Hidalgo.

Bowie, A. (1999). Estética y subjetividad. La filosofía alemana de Kant a Nietzsche y la teoría estética actual. Edición en castellano: Agencia Literaria Eulama. Visor.

Calkins, E. E. (1927). Beauty the New Business Tool. The Atlantic. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1927/08/beauty-the-new-business-tool/376227/

Debord, G. (2002). La sociedad del espectáculo (C. Ferrer, Trad.). La Marca Editora.

Déotte, J-L. (2013). La ciudad porosa. Walter Benjamin y la arquitectura (N. Calderón, Trad.). Ediciones Metales Pesados.

Dziudzia, C. (2015). Ästhetisierung und Literatur. Begriff und Konzept von 1800 bis heute [Estetización y literatura. Término y concepto desde 1800 hasta hoy]. Universitätsverlag Heidelberg.

Featherstone, M. (2007). Consumer Culture and Postmodernism. SAGE.

Frisby, D. (1992). The Aesthetics of Modern Life. En D. Frisby (Ed.), Simmel and Since. Essays on Georg Simmel´s Social Theory (pp. 135-151). Routledge.

Galende, F. (2009). Walter Benjamin y la destrucción. Ediciones Metales Pesados.

Galfione, M. V. (2014). Estética y política: el debate contemporáneo en torno a las formas de la representación. Trans/Form/Ação, 37(1), 223- 246. https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/3632/2791

Garnica, N. (2017). Apariencia e ironía en la estética del joven Friedrich Schlegel. Problemata: Revista Internacional de Filosofía, 8(3), 103-124. https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/problemata/article/view/35283

Gorodeisky, K. (2016, 14 de junio). 19th Century Romantic Aesthetics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/archives/fall2016/entries/aesthetics-19th-romantic/

Gubern, R. (2006). La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Anagrama.

Honneth, A. (1992). Soziologie. Eine Kolumne: Ästhetisierung der Lebenswelt [Sociología. Una columna: la estetización del mundo de la vida]. Merkur, 46, 522-527.

Jay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural. Paidós.

Kang, J. (2014). Walter Benjamin and the Media. The Spectacle of Modernity. Polity.

Koepnick, L. (1999). Walter Benjamin and the Aesthetics of Power. University of Nebraska Press.

Kösser, U. (2006). Ästhetik und Moderne: Konzepte und Kategorien im Wandel [Estética y modernidad: conceptos y categorías en transición]. Filos.

Leslie, E. (2007). Walter Benjamin. Overpowering Conformism. Reaktion Books.

Lévêque, J. C. (2011). Estética y política en El Siglo de A. Badiou y en Malaise dans l’ Esthétique de J. Rancière. Res Publica, Revista de Historia de las Ideas Políticas, (26), 211-222. https://revistas.ucm.es/index.php/RPUB/article/view/47845

Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2014). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Anagrama.

Marcuse, H. (1969). Un ensayo sobre la liberación (J. García, Trad.). Editorial Joaquín Mortiz.

Melamed, A. (2015, 19 al 21 de agosto). Repercusiones contemporáneas de la crítica estética inmanente a la modernidad [ponencia]. X Jornadas de Investigación en Filosofía, Ensenada, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.7618/ev.7618.pdf

Melamed, A. (2016). Disolución del origen. Reflexión sobre el arte contemporáneo. Octante, (1), 42-48. http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/octante/article/view/164

Menke, C. (2011). Estética y negatividad (P. Storandt, Trad.). Fondo de Cultura Económica.

Mukařovský, J. (2000). Función, norma y valor estéticos como hechos sociales. En J. Jandová y E. Volek (Eds.), Signo, función y valor: estética y semiótica del arte de Jan Mukařovský (pp. 127-203). Universidad Nacional de Colombia, Universidad de Los Andes, Plaza y Janes Editores.

Nietzsche, F. (2012). El nacimiento de la tragedia (A. Sánchez, Trad.). Alianza

Paredes, D. (2009). De la estetización de la política a la política de la estética. Revista de Estudios Sociales, (34), 91-98. https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/res/article/view/5581/5389

Proust, M. (1999). En busca del tiempo perdido. El mundo de Guermantes (P. Salinas, Trad.). Pluma Y Papel Ediciones.

Ramírez, C. A. (2009). “Todos son genios”. La crítica a la estetización de la acción política en Carl Schmitt. Revista de Estudios Sociales, (34), 59-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81512359006

Rancière, J. (2020). Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Manantial.

Rebentisch, J. (2012). Die Kunst der Freiheit. Zur Dialektik demokratischer Existenz [El arte de la libertad. Sobre la dialéctica de la existencia democrática]. Suhrkamp.

Rendueles, C. (2016). En bruto. Una reivindicación del materialismo histórico. Los Libros de la Catarata.

Rosati, C. (2017). Spectacle and the Singularity: Debord and the ‘Autonomous Movement of Non-Life’ in Digital Capitalism. En M. Briziarelli & E. Armano (Eds.), The Spectacle 2.0: Reading Debord in the Context of Digital Capitalism (pp. 95-117). University of Westminster Press.

Sánchez, M. I. (1996). Leni Riefenstahl: la estética del triunfo. Historia y Comunicación Social, (1), 301-317. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=192228

Schopenhauer, A. (2005). El mundo como voluntad y representación (M. M. Armas, R. J. Díaz y J. Chamorro, Trad.). Akal.

Sontag, S. (2007). Bajo el signo de Saturno. Debolsillo.

Vattimo, G. (1987). El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. Gedisa.

Vilar, G. (2012). La estetización de la imagen violenta en el arte contemporáneo. En A. García (Ed.), Filosofía e(n) imágenes (pp. 7-22). Institución Fernando el Católico.

Welsch, W. (1991). Ästhetik und Anästhetik [Estética y anestética]. En W. Welsch y C. Pries (Eds.), Ästhetik im Widerstreit. Interventionen zum Werk von Jean-Francois Lyotard [La estética en conflicto. Intervenciones sobre la obra de Jean-Francois Lyotard] (pp. 67-87). De Gruyter.

Welsch, W. y Pries, C. (1991). Einleitung [Introducción]. En W. Welsch y C. Pries (Eds.), Ästhetik im Widerstreit. Interventionen zum Werk von Jean-Francois Lyotard [La estética en conflicto. Intervenciones sobre la obra de Jean-Francois Lyotard] (pp. 1-23). De Gruyter.

Wizisla, E. (2007). Benjamin y Brecht. Historia de una amistad (G. Mársico, Trad.). Paidós.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 humanidades

Downloads

Download data is not yet available.