Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Pedagogical and Didactic Aspects in Sciencie Club for Infants Taught by University Students
PDF (Español (España))

Keywords

pedagogy
didactic
university students
nonformal education
pedagogía
didáctiva
estudiantado universitario
educación no formal

How to Cite

Araya Quesada, Y., Páez Zúñiga, I., Navarro Camacho, M., & Arias Monge, M. (2024). Pedagogical and Didactic Aspects in Sciencie Club for Infants Taught by University Students. Actualidades Investigativas En Educación, 24(2), 1–33. https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.59730

Abstract

This paper presents the systematization of a non-formal educational experience. The aim of this study was to recognize the emerging pedagogical and didactic aspects during a science’s club. The research was qualitative, exploratory, and interpretive. The methodological design was a systematization of 10 sessions of a science´s club for infants. University of Costa Rica students were the facilitators. Observations, interviews, and a focus group were used. The results show pedagogical and didactic theoretical dimensions. The pedagogical aspects refer to the desire to learn and communicate knowledge, satisfaction and concern for teaching. The didactic aspects refer to the motivation to teach through interesting activities through teamwork, with contributions from different disciplines. The conclusions indicate that the experiences of the students favored a process of personal and group training and transformation. Furthermore, the science taught is approached from empirical knowledge of demonstration and experimentation and the importance of communication and reflection for the improvement of non-formal education processes is highlighted.

https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.59730
PDF (Español (España))

References

Acevedo Zapata, Santiago. (2022). Análisis documental sobre la educación STEM/STEAM no formal en la enseñanza de las ciencias y las matemática: sel caso de Iberoamérica. In Edgar Serna M. (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (Vol. II; pp. 442–458). Instituto Antioqueño de Investigación (IAI).

Acosta Peña, Roxana., Morales Silva, Tatiana., y Cortés Cerda, Bárbara. (2021). Metodologías activas y enseñanza de las ciencias en la formación inicial de educación parvularia. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria, 3(1), 92–113. https://doi.org/10.54802/r.v3.n1.2021.63

Adúriz-Bravo, Agustín. y Izquierdo Aymerich, M. I. (2002). Acerca de la didáctica de las ciencias como disciplina autónoma. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 1(3), 130-140. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen1/REEC_1_3_1.pdf

Adúriz-Bravo, Agustín. y Revel-Chion, Andrea. (2016). El pensamiento narrativo en la enseñanza de las ciencias. Inter - Ação, 41(3), 691–704. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5216/ia.v41i3.41940

Amador Rodríguez, Rafael., y Adúriz Bravo, Agustín. (2015). A qué epistemología recurrir para investigar sobre la enseñanza de las ciencias. Revista EDUCyT, 3, 3–18. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/8621

Ambrosini, C., y Beraldi, G. (2015). Pensar la ciencia hoy. La epistemología: entre teorías, modelo y valores. CCC Educando.

Amezcua, Manuel. (2015). La entrevista en profundidad en 10 pasos. Index de Enfermería, 24(4), 216–216. https://doi.org/10.4321/S1132-12962015000300019

Amilburu, M., y Gutiérrez, J. (2012). Filosofía de la educación: Cuestiones de hoy y de siempre. Narcea Ediciones.

Araya-Quesada, Yorleny. (2023). Aportes del proyecto de Trabajo Comunal Universitario de la Universidad Costa Rica: “Promoción de la enseñanza de la ciencia y tecnología de alimentos” durante el periodo 2007-2021. Pensamiento Actual, 23(41), 92–102. https://doi.org/https://doi.org/10.15517/pa.v23i41.57654

Arendt, Hannah. (1996). Entre el pasado y el futuro. Península.

Barcena, Fernando. (2006). Hannah Arendt una filosofía de la natalidad. Grammata.

Bauman, Zygmunt. (2012). La cultura como praxis. Grupo Planeta.

Bauman, Zygmunt. y Mazzeo, Riccardo. (2013). Sobre la educación en un mundo líquido : conversaciones con Ricardo Mazzeo. Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Blanchard Laville, Claudine. (1996). Saber y relación pedagógica: un enfoque clínico. Ediciones Novedades Educativas.

Brailovsky, D. (2019). Pedagogía (entre paréntesis). Noveduc.

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Machado Nuevo Aprendizaje.

Caamaño, A. (2011). Los trabajos prácticos en física y química: interpretar e investigar. In Didáctica de la Física y la Química (pp. 143–168). Editorial Grao.

Casasola Rivera, Wilmer. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(1), 38–51. https://doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258

Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (2010). La experiencia y la investigación educativa. Morata.

Duschatzki, L., Forster, R., Larrosa, J., Mélich, J. C., Pérez de Lara, N., Ratero, C. y Skliar, C. (2009). Experiencia y alteridad en educación. Homo Sapiens.

Escribano-González, A. (2004). Aprender a enseñar: fundamentos de didáctica general. Cuenca Ediciones de la Universidd de Castilla-La Mancha.

Fourez, G. (2000). La construcción del conocimiento científico. Sociología y ética de la ciencia. Narcea Ediciones.

Gadamer, H.-G. (2004). Hermenéutica de la Modernidad: conversaciones con Silvio Vietta. Trotta Madrid.

Galfrascoli, Adrián. (2020). La enseñanza de las Ciencias Naturales en el marco de una educación a distancia sin elección. La propuesta de los cuadernillos: Seguimos educando. Signos EAD, 1–22. https://p3.usal.edu.ar/index.php/ead/article/view/5078/6718

Gamboa Suárez, Audin., Hernández Suárez, César. y Prada Núñez, Raúl. (2020). Competencias científicas, investigativas y comunicativas: experiencias desde una línea de investigación en enseñanza de las Ciencias. Plumilla Educativa, 25(1), 13–26. https://doi.org/10.30554/pe.1.3827.2020

Garcés, Mariana. (2013). Un mundo común. Ediciones Bellaterra.

Garcés, Marina. (2020). Escuela de aprendices. Galaxia Gutenberg Barcelona.

García-Cabrero, Benilde., Loredo-Enríquez, Javier. y Carranza-Peña, Guadalupe. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1–15. https://www.redalyc.org/pdf/155/15511127006.pdf

García, J., y García, A. (1996). Teoría de la Educación I. Educación y acción pedagógica. España: Ediciones Universidad Salamanca.

García Llamas, J. (1999). Formación del profesorado. Necesidades o demandas. Praxis.

Gómez López, Luis Felipe. (2008). Los determinantes de la práctica educativa. Universidades, 38, 29–39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37303804

Greca, Ileana., Diez-Ojeda, María., y García-Terceño, Eva María. (2020). Evaluación del impacto social de un proyecto de educación no formal en ciencias. Educacao e Sociedade, 41, 1–21. https://doi.org/10.1590/es.230450

Guimeráns-Sánchez, Paola., Alonso-Ferreiro, Almudena., Zabalza-Cerdeiriña, María-Ainoa. y Monreal-Guerrero, Inés María. (2024). E-textiles para la educación STEAM en educación primaria: una revisión sistemática. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 417–448. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37645

Gurdián-Fernández, Alicia. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. Agencia Española de Cooperación Internacional.

Hernández-Rodríguez, O. (2006). Estadística elemental para ciencias sociales (2nd ed.). Editorial UCR.

Hernández Sampieri, Roberto., Fernández Collado, Carlos., Baptista Lucio, Pilar., Méndez Valencia, S., y Mendoza Torres, C. P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Education.

Hodson, D. (2014). Nature of Science in the Science Curriculum: Origin, Development, Implications and Shifting Emphases. In Michael Matthews (Ed.), International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching (pp. 1–2532). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7654-8

Ivankovich-Guillén, Carmen Isabel. y Araya Quesada, Yorleny. (2011). Focus groups: técnica de investigación cualitativa en investigación de mercados. Revista de Ciencias Económicas, 29(1), 545–554. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/view/7057

Jara Holiday, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos políticos. CINDE.

Juvera, Janett. y Hernández López, Sandra. (2021). STEAM en la infancia y la brecha de género: una propuesta para la educación no formal. EDU REVIEW. International Education and Learning Review / Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 9(1), 9–25. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v9.2712

Kafka, F. (1987). Diarios de Kafka. Lumen.

Larrosa, J. (2020). El porfesor artesano: materiales para conversar sobre el oficio. Laertes.

Llanos Zuloaga, Martha. (2021). Aprendizaje a lo largo de la vida. Reflexiones de la pandemia. Experiencia peruana educación no formal. Educación, 27(2), 175–199. https://doi.org/10.33539/educacion.2021.v27n2.2432

Mortimer, E. (2010). As chamas e os cristais revisitados. In Wildson dos Santos y Otávio Maldaner (Eds.), Ensino de Química em foco. Ijuí: Unijuí. https://bds.unb.br/handle/123456789/129

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades: propuesta para el desarrollo humano. Paidós.

Olaz, A. (2012). La entrevista en profundidad: justificacion metodologica y guia de actuacion practica. Septem Ediciones.

Pring, R. y Amilburu, M. G. (2016). Una filosofía de la educación políticamente incómoda (Vol. 139). Narcea Ediciones.

Rodrigues-Silva, Jefferson. y Alsina, Ángel. (2023). La educación STEAM y el aprendizaje lúdico en todos los niveles educativos. Revista Prâksis, 1, 188–212. https://doi.org/10.25112/rpr.v1.3170

Sennett, R. (2008). El artesano. Anagrama.

Taylor, S. J., y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós Barcelona.

Universidad de Costa Rica. Portal de Acción Social, Documentos. Políticas y Normativas https://accionsocial.ucr.ac.cr/documentos/politicas-normativas

Zamboni, C. (2004). Adelina Eccelli: la universidad es mi pueblo. In Diótima (Ed.), El perfume de la maestra. Icaria.

Zanotti, Agustín. y Grasso, Mauricio Alejandro. (2020). Experiencias innovadoras TIC en educación no formal: Apropiación de tecnologías. Question/Cuestión, 1(65), e261. https://doi.org/10.24215/16696581e261

Zuluaga, O., Echeverri, A., Martínez, A., Quiceno, H., Sáenz, J. y Álvarez, A. (2003). Pedagogía y epistemología. Cooperativa Editorial Magisterio.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Yorleny Araya Quesada, Isabella Páez Zúñiga, Marianela Navarro Camacho, Mónica Arias Monge

Downloads

Download data is not yet available.