Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Accompaniment from the Guidance from students of Technical Education institutions
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

enseñanza pública
enseñanza técnica y profesional
orientación
adolescentes
public education
technical an professional education
guidance
adolescents

How to Cite

Murillo Aguilar, O., & Ureña Salazar, V. (2023). Accompaniment from the Guidance from students of Technical Education institutions. Actualidades Investigativas En Educación, 23(2), 1–31. https://doi.org/10.15517/aie.v23i2.54182

Abstract

This article arises within the framework of Project 724-C1-714, Thematic Observatory of Costa Rican Professional Technical Education and Training, registered in the Institute of Research in Education of the University of Costa Rica. Given the nature of the Guidance service in Costa Rican educational institutions, the results of the research named: Accompaniment made by guidance counselors to the students at Professional Technical Colleges (CTP) for the election of an Educación y Formación Técnica Profesional EFTP institution and the specialty they want to enroll in, are presented. This is a qualitative study with a descriptive scope and a phenomenological method. Structured interviews were used, and seven CTP guidance counselors from different educational regions participated. The accompaniment that the guidance counselor provides to the students for the choice of the institution and specialty was defined as a dimension. The information obtained was grouped into five categories: Strategies used for accompaniment, Accompaniment role of the professional guidance counselor, Accompaniment Success, limitations of accompaniment, and Considerations for accompaniment. In conclusion, the definition of the functions of the group of Guidance counselors does not distinguish between academic and EFTP institutions, the guidance lesson is not taught in the diversified education of the CTP, and the Vocational Fair is one of the strategies used in the accompaniment of the CTP students. As opportunities for improvement, it is mentioned importance of taking advantage of support strategies to involve the student's family further.

https://doi.org/10.15517/aie.v23i2.54182
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Alvarado Calderón, Gabriela., Araya Madriz, Juan José., Elizondo Mena, Deiner., Mora Hernández, Raquel., Peralta Delgado, Jeimy. y Solano Hidalgo, Pamela. (2016). Educación técnica secundaria pública en Costa Rica: 1950-2014 [Tesis de licenciatura]. Universidad de Costa Rica. http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/jspui/handle/123456789/3460

Alzás, Teresa., Casa, Luis., Luengo, Ricardo., Torres, Jose. y Verissimo, Sofía. (2016) Revisión metodológica de la triangulación como estrategia de investigación. Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales, 3. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/1009

Amber, Diana. y Martos, Alberto. (2017). Ámbitos y funciones de los Orientadores para la mejora educativa en secundaria en contextos retantes. Una mirada cruzada entre Orientadores y Directivos. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(4), 419-437. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56754639022

Arguedas, Irma. (2015). La Orientación para la prevención. En: Mata, A. (Ed.) El desarrollo teórico de la Orientación: Un aporte de la Universidad de Costa Rica (pp. 51-86). SIEDIN UCR.

Asamblea Legislativa. (1957). Ley Fundamental de Educación, No.2160. Costa Rica. Imprenta Nacional.

Asamblea Legislativa. (2020). Reglamento general del fondo especial de becas para la educación y formación técnica dual. Costa Rica. Imprenta Nacional.

Bisquerra, Rafael. (2000). Orígenes y desarrollo de la Orientación Psicopedagógica. Narcea.

De León, Teresa. y Rodríguez, Rafael. (2008). El Efecto de la Orientación Vocacional en la Elección de Carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5(13), 10-16. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a04.pdf

Díaz Bravo, Laura., Torruco García, Uri., Martínez Hernández, Mildred. y Varela Ruiz, Margarita. (2013). Metodología de Investigación en Educación Médica: La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v2n7/v2n7a9.pdf

Frías, Carmen. (2015). La Orientación como disciplina y profesión. En: Mata, A. (Ed.) El desarrollo teórico de la Orientación: Un aporte de la Universidad de Costa Rica (pp. 15-50). SIEDIN UCR.

Gurdián, Alicia. (2010). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. Instituto de Investigación en Educación, Universidad de Costa Rica, Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana y Agencia Española de Cooperación Internacional. http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/bitstream/123456789/393/1/paradigama%20cualitativo.pdf

Hernández Sampieri, Roberto., Fernández Collado, Carlos. y Baptista Lucio, María del Pilar. (2014). Metodología de la Investigación (6ta ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Ledo, María. y Fernández, Berta. (2009) Orientación Vocacional. Educación Médica Superior. 23(2), 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000200011

Martínez, Pilar. y González, Cristina (2021) Orientación profesional en la incertidumbre. Un programa de inserción socio-laboral. Ediciones Pirámide

Ministerio de Educación del Ecuador. (2015). Manual de Orientación vocacional y profesional para los departamentos de consejería estudiantil. Ministerio de Educación del Ecuador.

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2003). Oferta Educativa de la Educación Técnica Profesional. Departamento de Educación Técnica Profesional.

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2006). Talleres exploratorios modalidad agropecuaria, especialidad: Agroindustria Alimentaria con Tecnología Agrícola. Departamento de Educación Técnica. http://mep.go.cr/sites/default/files/descargas/programas-de-estudio/talleresexploraprepderiharina8.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2017). Educar para una Nueva Ciudadanía: Programas de Estudio de Orientación Primero, Segundo y Tercer Ciclo de la Educación General Básica y Educación Diversificada. http://cse.go.cr/sites/default/files/orientacion_2017.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2022). Orientaciones técnico-administrativas del Servicio de Orientación en el ámbito regional y de centro educativo, 2022. https://mep.go.cr/sites/default/files/orientaciones-tecnico-administrativas-servicio-orientacion-22.pdf

Murillo, Osvaldo. (2016). Desarrollo de los procesos de intervención grupal por parte de los y las profesionales en Orientación en cuatro centros educativos ubicados en las regiones educativas central, suroeste y norte de San José. INIE, UCR. http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/handle/123456789/430

Olivares, Margarita. y Quezada, Jenny. (2013). Impacto de las Ferias Vocacionales en la Orientación Vocacional. Av. psicol, 21(1), 83-91. https://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2013/4_olivares.pdf

Parsons, Frank. (1909). Choosing a vocation. Brousson Press.

Pereira, María Teresa. (2001). Orientación Educativa. EUNED.

Pereira, María Teresa. (2000). Orientación educativa. EUNED.

Programa Estado de la Nación. (2011). Tercer Estado de la Educación 2011. CONARE- Programa Estado de la Nación.

Rivas, Francisco. (1976). Teorías vocacionales y su aportación a la orientación. Revista Española de Pedagogía, (131), 75-106. https://bit.ly/3KQ2Cgc

Sánchez García, María Fernanda. (Coord), Álvarez González, Manuel., Arraiz Pérez, Ana., Ceinos Sanz, Cristina., Fernández Rey, Elena., Sabirón Sierra, Fernando., Sobrado Fernández, Luis. y Suárez Ortega, Magdalena. (2020). Orientación para el desarrollo profesional (1era edición, 4ta reimpresión). Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Tintaya, Porfidio. (2016). Orientación profesional y satisfacción vocacional. Reflexiones en Psicología, 15, 45-58. http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n15/n15_a04.pdf

Ureña, Viria. (2015). Enfoques teóricos de la Orientación Vocacional: Aportes para la investigación y el desarrollo del área vocacional. En Alejandrina Mata (Ed.) El desarrollo teórico de la Orientación: Un aporte de la Universidad de Costa Rica (pp. 207-244). SIEDIN UCR.

Ureña, Viria. y Barboza, Carmen. (2015). Aportes de la orientación vocacional en el contexto laboral. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-21. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17632

Ureña, Viria. y Robles, Jorge. (2015). La Orientación en el Ministerio de Educación Pública costarricense. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17632

Vargas, Zoila. (2020). La Orientación: Una revisión histórico-metodológica. Edinexo

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Osvaldo Murillo Aguilar, Viria Ureña Salazar

Downloads

Download data is not yet available.