Población y Salud en Mesoamérica ISSN electrónico: 1659-0201

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/psm/oai
Evolution of the level of road mortality in Argentina in the period 1998-2017
Volumen 18, Número 1
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Traffic Accidents
Potential Years of Life Lost
Mortality
Accidentes de Tránsito
Años Potenciales de Vida Perdidos
Mortalidad

How to Cite

Escanés, G., Ribotta, B. S., & Mariano González, L. (2020). Evolution of the level of road mortality in Argentina in the period 1998-2017. Población Y Salud En Mesoamérica, 18(1). https://doi.org/10.15517/psm.v18i1.39625

Abstract

Objective: To determine the impact that the deaths caused by pedestrian abuses and vehicle collisions had on life expectancy in Argentina during the period 1998-2017. Material and methods: The databases on the causes of death, sex, age and jurisdiction of residence of the deceased of the Directorate of Health Statistics and Research of Argentina were obtained. Mortality rates and the indicator of years of life expectancy lost (YLEL) were calculated to determine the impact of road mortality. Results: Argentina reduced by 13% the number of deaths due to pedestrian accidents and collisions between vehicles during the last 20 years. The road mortality rate went from 12.0 to 10.6 deaths per 100.000 inhabitants between the triennia 1998-2000 and 2015-2017, respectively. Deaths in transit had a greater impact among men aged 15 to 49 years. At the same time, there was a strong contrast in the level of road mortality recorded in each of the jurisdictions in the interior of the country, where mortality rates ranged from 1.2 to 24.1 deaths per 100,000 inhabitants. Conclusions: Although there was a decrease in the level of road mortality, public policies implemented in Argentina have not achieved the objective of halving the number of deaths. This scourge continues to cause destruction and disarticulation of families residing in the country. It is necessary to implement new programs that aim to reduce the behaviors that violate traffic regulations.

https://doi.org/10.15517/psm.v18i1.39625
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Adriasola, G., Olivares, C. y Díaz Coller, C. (1972). Prevención de accidentes del tránsito. Boletín de La Oficina Sanitaria Panamericana, 72(1), 1–18. Recuperado de http://iris.paho.org/xmlui/handle/123456789/10914

Arriaga, E. (1996). Los años de vida perdidos: su utilización para medir el nivel y cambio de la mortalidad. Notas de Población CELADE, 63, 7–38. Recuperado de http://socinfo.eclac.org/publicaciones/xml/0/34410/LCG165_p1.pdf

Arriaga, E. (2011). Análisis demográfico de la Mortalidad. Córdoba, Argentina: Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad - CONICET - UNC.

Bhalla, K., Harrison, J., Shahraz, S. y Fingerhut, L. (2010). Availability and quality of cause-of-death data for estimating the global burden of injuries. Bulletin of the World Health Organization. 88. 831-838C. https://doi.org/10.2471/BLT.09.068809

Bliss, T., y Breen, J. (2012). Meeting the management challenges of the Decade of Action for Road Safety. IATSS Research, 35(2), 48–55. https://doi.org/10.1016/j.iatssr.2011.12.001

Chandran, A., Kahn, G., Sousa, T., Pechansky, F., Bishai, D. M. y Hyder, A. A. (2013). Impact of Road Traffic Deaths on Expected Years of Life Lost and Reduction in Life Expectancy in Brazil. Demography 50, 229–236. https://doi.org/10.1007/s13524-012-0135-7

Dávila Cervantes, C. A. y Agudelo Botero, M. (2014). Mortalidad evitable en México y su contribución a los años de vida perdidos: Análisis por grado de marginación estatal, 2001-2010. Papeles de Población, 20(82), 267–286. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-74252014000400012&script=sci_abstract

de los Reyes, L., Pérez Ponsa, M. y Blumenthal, I. (2014). Costo económico de las lesiones causadas por tránsito en Argentina Laura de los Reyes, María Eugenia Pérez Ponsa, Iván Redini Blumenthal. En Associação Brasileira de Economia da Saúde (Ed.), XI Encontro Nacional de Economia da Saúde (pp. 1–25). Recuperado de http://abresbrasil.org.br/trabalhos/costo-economico-de-las-lesiones-causadas-por-transito-en-argentina.html

Dirección Nacional de Observatorio Vial. (2011). Estándares internacionales en materia de indicadores de seguridad vial. [Informe Número 3]. Buenos Aires, Argentina: Ministerio del Interior y Transporte.

Dirección Nacional de Observatorio Vial. (2019). Estimación de los costos de la siniestralidad vial en Argentina. Buenos Aires, Argentina: Dirección Nacional de Observatorio Vial. Ministerio de Transporte.

Disposición Nº 92. (2011). Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do;jsessionid=996EC7AC959759C8957F6874D83AB127?id=181833.

Escanés, G. (2015). Evolución de la mortalidad por atropellos y colisiones de tránsito en Argentina entre 2001 y 2010. Revista Brasileira de Estudos de População, 32(1), 49–71. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1590/S0102-30982015000000004

Escanés, G. (2019). El impacto de la mortalidad vial en Argentina en el primer quindenio del Siglo XXI. En P. Silberman (Ed.), Colisiones viales en Bahía Blanca. Análisis, problemas y perspectivas (pp. 167–180). Bahía Blanca, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional del Sur.

Escanés, G., Agudelo Botero, M. y Cardona Arango, D. (2015). Nivel y cambio de la mortalidad vial en Argentina, Chile, Colombia y México, 2000-2011. Salud Colectiva, 11(3), 411–421. https://doi.org/10.18294/sc.2015.725

Fleitas, D. (2010). Accidentes de tránsito en Argentina. [Segundo Informe / 1997 - 2008]. Buenos Aires, Argentina: Asociación para Políticas Públicas.

Garcette, N. (2010). Seguridad vial en la Argentina. [Informe Número 13 - 2010]. Buenos Aires, Argentina:Observatorio Social.

Geldstein, R. N. y Bertoncello, R. (2006). Aspectos demográficos y sociales de los accidentes de tránsito en áreas seleccionadas de la Argentina : diagnóstico y aportes para el diseño de políticas y programas de prevención (Ministerio de Salud y Ambiente de la Nación (ed.). Buenos Aires, Argentina: Comisión Nacional de Programas de Investigación Sanitaria. Ministerio de Salud y Ambiente.

Gómez Arias, R. D. (2008). La mortalidad evitable como indicador de desempeño de la política sanitaria: Colombia, 1985-2001 (Tesis doctoral). Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/11018.

González-Pérez, G. J., Vega-López, M. G. y Cabrera-Pivaral, C. E. (2015). Mortality due to traffic injuries and its impact on life expectancy: A comparison between Mexico and Spain. Gaceta Sanitaria, 29(S1), 70-75. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2015.04.006

González-Pérez, G. J., Vega-López, M. G., Souza, E. R. de y Pinto, L. W. (2017). Mortalidad por violencias y su impacto en la esperanza de vida: una comparación entre México y Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 22(9), 2797–2809. https://doi.org/10.1590/1413-81232017229.12172017

Híjar, M., Chandran, A., Pérez-Núñez, R., Lunnen, J. C., Rodríguez-Hernández, J. M. y Hyder, A. A. (2012). Quantifying the Underestimated Burden of Road Traffic Mortality in Mexico: A Comparison of Three Approaches, Traffic Injury Prevention, 13(1), 5-10. https://doi.org/10.1080/15389588.2011.631065

India State-Level Disease Burden Initiative Road Injury Collaborators. (2020). Mortality due to road injuries in the states of India: the Global Burden of Disease Study 1990–2017. The Lancet Public Health, 5(2), E86-E98. https://doi.org/10.1016/S2468-2667(19)30246-4

Instituto de Seguridad y Educación Vial. (2007). Costos de la Accidentología Vial de Argentina 2007. Buenos Aires, Argentina: Instituto de Seguridad y Educación Vial.

Instituto de Seguridad y Educación Vial. (2011). Costos de la Accidentología Vial de Argentina 2011. Buenos Aires, Argentina: Instituto de Seguridad y Educación Vial.

Lapostolle, A., Gadegbeku, B., Ndiaye, A., Amoros, E., Chiron, M., Spira, A. y Laumon, B. (2009). The burden of road traffic accidents in a French Departement: the description of the injuries and recent changes. BMC Public Health, 9(1), 386. https://doi.org/10.1186/1471-2458-9-386

Ley de creación de la Agencia Nacional de Seguridad Vial, Nº 26.363. (2008). Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=140098

Li, Q., Ma, S., Bishai, D. y Hyder, A.A. (2017). Potential gains in life expectancy by improving road safety in China, Public Health, 144(Supplement), S57-S61. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2016.11.012

Martos, F. J., Roa, J. M., Montoro González, L. y Tortosa, F. (2012). Los conductores re-examinados: El transcurso del tiempo deteriora significativamente los conocimientos de los conductores. Revista Latinoamericana de Psicologia, 44(3), 83–94. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rlps/v44n3/v44n3a07.pdf

Merlino, A., Martinez, A. y Escanés, G. (2011). Representaciones sociales de la masculinidad y agresividad en el tránsito. La ira al conducir en Argentina. Barbaroi, 35(2). http://dx.doi.org/10.17058/barbaroi.v0i0.1906

Ministerio de Salud. (2000). Estadísticas Vitales - Información Básica 1999. [Serie 5- Núm. 43]. Buenos Aires, Argentina: Secretaria de políticas y regulación sanitaria, Subsecretaria de planificación, control, regulación y fiscalización, Dirección de estadística e información de salud.

Ministerio de Salud. (2017). Estadísticas Vitales. Información Básica 2016. [Serie 5- Núm. 60]. Buenos Aires, Argentina: Secretaria de políticas, regulación e institutos, Dirección de Estadística e Información de Salud.

Ministerio de Salud. (2020). Defunciones. Buenos Aires, Argentina: Dirección de estadística e información de salud. Recuperado de http://www.deis.msal.gov.ar/index.php/base-de-datos/

Montoro González, L., Alonso, F., Esteban, C. y Toledo, F. (2000). Manual de seguridad vial: el factor humano. Barcelona, España: Ariel-INTRAS.

Organización Panamericana de la Salud. (1995). Clasificación Estadística Internacional de Enfermedades y Problemas Relacionados con la Salud. [Publicación Científica No 554]. Washington, D.C., United States: Organización Panamericana de la Salud.

Organización Panamericana de la Salud. (2009). Informe sobre el Estado de la Seguridad Vial en la Región de las Américas. Washington, D.C., United States: Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de http://www1.paho.org/hq/dmdocuments/2010/Informe_Seguridad_Vial_en_las_Americas.pdf.

Ortiz Cortés, M. (2007). Análisis acerca de percepciones y representaciones, de personas que conducen vehículos automotores en el área metropolitana de San José (Tesis de maestría). Recuperado de http://repositorio.uned.ac.cr/reuned/bitstream/120809/1569/1/Manifestaciones%20de%20violencia%20en%20el%20tr%C3%A1nsito.pdf

Planzer, R. (2005). La seguridad vial en la región de América Latina y el Caribe : situación actual y desafíos. Santiago, Chile: CEPAL, División de Recursos Naturales e Infraestructura. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/handle/11362/6296.

Polinder, S., Meerding, W. J., Mulder, S., Petridou, E., van Beeck, E. y EUROCOST Reference Group, E. R. (2007). Assessing the burden of injury in six European countries. Bulletin of the World Health Organization, 85(1), 27–34. https://doi.org/10.2471/BLT.06.030973

Prado, T. y Muñoz de la Rosa, D. (2009). Politraumatismo. Accidentes de tránsito. Revista de La Asociación Argentina de Ortopedia y Traumatología, 74(1), 6–12. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/raaot/v74n1/v74n1a02.pdf

Rey, C. (1999). Las condiciones ambientales de la vida humana. El tránsito como generador de riesgo de accidentes en la ciudad de Resistencia. Resistencia, Argentina: Universidad Nacional del Nordeste.

Ribotta, B. S. y Escanés, G. (2014). Códigos “poco útiles” en los registros de defunción en Argentina, Chile, Colombia y México (2000-2011). Medicina, Salud y Sociedad, 5(1), 4–17. Recuperdao de http://cienciasdelasaluduv.com/site/

United Nations. (2014). Principles and Recommendations for a Vital Statistics System - Revision 3. New York, United States: United Nations.

United Nations General Assembly. (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development: Sustainable Development Knowledge Platform. Recuperado de https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld.

United Nations Statistics Division. (2014). Coverage of Birth and Death Registration. Recuperado de https://unstats.un.org/unsd/demographic-social/crvs/

United State Census Bureau. (2014). Population Analysis System (PAS) Software. Recuperado de https://www.census.gov/data/software/pas.html

Wijnen, W. y Stipdonk, H. (2016). Social costs of road crashes: An international analysis. Accident Analysis & Prevention, 94, 97–106. https://doi.org/10.1016/J.AAP.2016.05.005

World Bank Group. (2017). The high toll of traffic injuries: Unacceptable and Preventable. Washington D.C., United States: World Bank. Recuperado de https://www.worldbank.org/en/programs/global-road-safety-facility/publication/the-high-toll-of-traffic-injuries-unacceptable-and-preventable

World Health Organization. (2018). WHO | Global status report on road safety 2018. Geneva, Switzerland: World Health Organization. Recuperado de https://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2018/en/

Comments

Downloads

Download data is not yet available.