Población y Salud en Mesoamérica ISSN electrónico: 1659-0201

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/psm/oai
Tuberculosis Prevention and Control Health Worker Training Program in the Border Region of Chiapas, Mexico
PDF (Español (España))

Keywords

Tuberculosis
participation
promotors
Chiapas
tuberculosis
promotores
participación
Tuberculosis
participation
promotors
Chiapas

How to Cite

Reyes González, M. P., & Álvarez Gordillo, G. (2014). Tuberculosis Prevention and Control Health Worker Training Program in the Border Region of Chiapas, Mexico. Población Y Salud En Mesoamérica, 11(2). https://doi.org/10.15517/psm.v11i2.12739

Abstract

Objective: Design and evaluate a community health worker training program with educational and participative elements, for better tuberculosis control in communities with a high incidence of tuberculosis in Chiapas, Mexico. Methods: The training of community health workers in the diagnosis and treatment of tuberculosis was a proposal that came out of a sociocultural needs assessment that used participative workshops to generate a better understanding of the disease, with biomedical and community-based underpinnings. Results: Community participation was essential to reflection and understanding the problem of tuberculosis in the community context as well as possible solutions. It has proven to be an effective form of communication with the community and way of gaining investment in obtaining results in the diagnosis and treatment of the disease. The project was implemented in Verapaz, Tres Maravillas and Nuevo México of Frontera Comalapa Municipality, Chiapas. We found that previous community “participation” in health programs and particularly tuberculosis prevention and control programs had been as passive recipients of informative talks without confirmation of learning. These localities have the highest incidences of tuberculosis in Mexico. The course trained 15 community health workers: 10 from Nuevo Mexico, 4 from Verapaz, and one from Tres Maravillas, who went on to serve their respective community and were well-received by patients and family members. Conclusion: Community participation in order to reflect on and define the problem of tuberculosis as well as possible next steps, proved to be effective in yielding diagnostic and treatment results and improve communication with the community. Impact on knowledge, program planning, population monitoring, and results were evaluated through an output-process-outcomes framework. The training proved efficient and useful in the supervision of tuberculosis treatment at the community level.
https://doi.org/10.15517/psm.v11i2.12739
PDF (Español (España))

References

Arredondo, V. (1990). Planeación educativa y desarrollo. Centro de cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe (CREFAL) pp. 26-29.

Badilla, S. E. y Chacón, M. A. (2004). Construccionismo: objetos para pensar, entidades públicas y Micromundos. Revista Actualidades Investigativas en Educación Vol.4; Número 01. Univ. Costa Rica.

http://redalyc.uaemex.mx/pdf/447/44740104.pdf

Caballero, R. (1997). Educación y Pedagogía. UNAM. México. pp. 8-9.

Enciclopedia de los Municipios de México. (2003). Estado de Chiapas. Instituto Nacional para el Federalismo y el Desarrollo municipal, Gobierno del Estado de Chiapas. http://www.e-local.gob.mx/wb2/ELOCAL/EMM_chiapas.

Garduño, L. (1999). Hacia un modelo de evaluación de la calidad de instituciones de educación superior. Revista Iberoamericana de educación. http://www.rieoei.org/rie21a06.htm

Geilfus, F. (1997). “80 Herramientas para el desarrollo participativo”, IICA/Holanda Laderas C.A. San Salvador, EL Salvador. p. 3.

Goffman, E. (2001) Estigma: La identidad deteriorada. 1ª Ed. 8ª reimpresión, Editorial Amorrortu, Buenos Aires, Argentina.

La Jornada. (2001, Marzo 24). Chiapas, el estado que más creció en cobertura de salud en todo el país. http://www.jornada.unam.mx/2011/03/24/sociedad/042n2soc

Laurell, A. C. (2011). Los seguros de salud mexicanos: cobertura universal incierta. Ciência & Saúde Coletiva, 16(6):2795-2806.

Link, B. y Phelan, J. (2003). On Stigma and Its Public Health Implications, conference paper. Sitio en Internet: http://www.stigmaconference.nih.gov/FinalLinkPaper.html Consulta 23 de septiembre de 2007.

Marías, M. y Cruz, M. (1998). Educación para la Salud Recursos para Educadores, Edición virtual. Universidad de Barcelona. Extraída el 4-09-2005. http://www.xtec.es/~imarias/

Merani, A. (1990). Educación y relación de poder. Grijalbo, México, D. F. p. 32.

Norma Oficial Mexicana NOM-006-SSA2-1993, Para la prevención y control de la tuberculosis en la atención primaria a la salud. Secretaría de Salud, México.

Núñez, H. C. (1996).Una perspectiva dialéctica y liberadora de educación y comunicación popular. Educar para transformar, transformar para educar. IMDEC. Guadalajara Jalisco, México. p. 65.

Ortiz, G. A. (1976). La educación: su naturaleza, su función. Emile Durkheim. Educación como socialización. Salamanca, Sígueme. pp. 89-113.

Sánchez, Q. C. (1990). Método de educación para adultos para el Desarrollo Rural. Secretaría de Agricultura y Recursos Hidráulicos. Colegio de Postgraduados. Chapingo, México. pp. 27-28.

Secretaría de Salud. (2003). Diagnósticos de Salud de Nuevo México, Verapaz y Tres Maravillas, Jurisdicción Sanitaria III Fronteriza, Comitán de Domínguez, Chiapas, México.

Sistema Nacional de Información en Salud, Estadísticas y Evaluación, Secretaría de Salud, 2011.

Trilla, J. y Novella, A. (2001). “Educación y participación social de la infancia”, en Revista Iberoamericana de Educación. No. 26, pp. 137-164. Extraída el 23-09-2007. http://www.campus-oei.org/revista/rie26f.htm.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.