PENSAR EN MOVIMIENTO (Thinking in/about Motion) ISSN Impreso: 1409-0724 ISSN electrónico: 1659-4436

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/pem/oai
Perceived barriers and level of physical activity in colombian college students during the covid-19 pandemic
RecienHorneado_ES (Español (España))
PDF_ES (Español (España))
XML_ES (Español (España))
EPUB_ES (Español (España))

Keywords

estudiantes
actividad física
IPAQ
BBAQ
salud
students
physical activity
IPAQ
BBAQ
health
alunos
atividade física
IPAQ
BBAQ
saúde

How to Cite

Rubio Silva, M. N., Córdoba Rentería, L., & Orejuela Aristizabal, D. F. (2023). Perceived barriers and level of physical activity in colombian college students during the covid-19 pandemic. PENSAR EN MOVIMIENTO (Thinking in/About Motion), 21(2), e51144. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v21i2.51144

Abstract

The COVID-19 pandemic led to new lifestyles that imply risks to physical and mental health; they also altered family, social, work, and academic routines. Students who started university studies were faced with a new education system, so the behavior of the practice of physical activity during this period is unknown. This research aimed to identify the perceived barriers and the level of physical activity in first-semester university students of University Institution National School of Sport . For this purpose, a quantitative, descriptive, and cross-sectional study was carried out in which 381 students participated: 258 physiotherapy students and 123 sports professionals, enrolled in 2020-2 and 2021-1. The instruments to collect the information were the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) and the Barriers to Being Active Quiz (BBAQ). The results showed that 55.64% of the participants reported low levels of physical activity, with higher percentages in the physiotherapy group; 85.79% appeared at least one barrier to physical activity, with statistically significant differences between the physiotherapy group compared to the sport group for the barriers of lack of time, will and social influence. In conclusion, it was possible to show low levels of physical activity in the physiotherapy group compared to the sport group that reported higher levels of moderate and vigorous physical activity, in both groups the lack of time and lack of willpower were the most relevant perceived barriers, but in different percentages.

https://doi.org/10.15517/pensarmov.v21i2.51144
RecienHorneado_ES (Español (España))
PDF_ES (Español (España))
XML_ES (Español (España))
EPUB_ES (Español (España))

References

Arango-Vélez, E., Echavarría-Rodríguez, A., Aguilar-González, F. y Patiño-Villada, F. A. (2020) Validación de dos cuestionarios para evaluar el nivel de actividad física y el tiempo sedentario en una comunidad universitaria de Colombia. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 38(1). https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v38n1e334156

Arévalo, H., Triana, M. U. y Santacruz, J. C. (2020). Impacto del aislamiento preventivo obligatorio en la actividad física diaria y en el peso de los niños durante la pandemia por SARS-CoV-2. Revista Colombiana de Cardiología, 27(6), 589–596. https://doi.org/10.1016/j.rccar.2020.09.003

Aucancela-Buri, F. N., Heredia-León, D. A., Ávila-Mediavilla, C. M. y Bravo-Navarro, W. H. (2020). La actividad física en estudiantes universitarios antes y durante la pandemia COVID-19. Polo Conocimiento: Revista científico- profesional, 5(11), 163–176. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7659464

Avella, R. (2009). Medición de la actividad física en el tiempo libre de los habitantes de la localidad Usaquén, 2008. Hacia La Promoción de La Salud, 14(1), 13–22. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-75772009000100002&script=sci_abstract

Barrera, R. (2017). Cuestionario Internacional de actividad física (IPAQ). Revista Enfermería Del Trabajo, 7(11), 49–54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5920688

Cadena-Duarte, L. L. y Cardozo, L. A. (2021). Percepción del autoconcepto físico en estudiantes universitarios en tiempos de confinamiento por COVID-19. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(3), 48–61. https://doi.org/10.6018/cpd.443591

Cancela, J. M. y Ayán, C. (2011). Prevalencia y relación entre el nivel de actividad física y las actitudes alimenticias anómalas en estudiantes universitarias españolas de ciencias de la salud y la educación. Revista Española de Salud Pública, 85(5), 499-505. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272011000500009

Cancela, J. M., Ayán, C., Vila, H., Gutiérrez, J. M. y Gutiérrez-Santiago, A. (2019). Validez de constructo del Cuestionario Internacional de actividad física en universitarios españoles. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 3(52), 5–14. https://doi.org/10.21865/RIDEP52.3.01

Concha-Cisternas, Y., Castillo-Retamal, M. y Guzmán-Muñoz, E. (2020). Comparación de la calidad de vida en estudiantes universitarios según nivel de actividad física. Universidad y Salud, 22(1), 33–40. https://doi.org/10.22267/RUS.202201.172

Concha-Cisternas, Y., Guzmán-Muñoz, E., Valdés-Badilla, P., Lira-Cea, C., Petermann, F. y Celis-Morales, C. (2018). Factores de riesgo asociados a bajo nivel de actividad física y exceso de peso corporal en estudiantes universitarios. Revista Médica de Chile, 146(8), 840–849. https://doi.org/10.4067/S0034-98872018000800840

Durán, S., Valdés, P., Godoy, A. y Herrera, T. (2014). Hábitos alimentarios y condición física en estudiantes de pedagogía en educación física. Revista Chilena de Nutrición, 41(3), 251–259. https://doi.org/10.4067/S0717-75182014000300004

Enríquez-Reyna, M., Ceballos, O., Medina, R., Cocca, A. y Moreno, O. (2021). Características de la práctica de la actividad física durante pandemia por COVID-19 en profesionista y sus familias. Sport TK- Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 10(2), 46–60. https://doi.org/10.6018/SPORTK.431481

Farinola, M. y Bazán, N. (2010). Niveles de actividad física en estudiantes de la carrera de profesorado universitario en educación física y de otras carreras de grado en la universidad de flores. Calidad de Vida y Salud, 3(1), 25-44. http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/27

Flores, A. (2020). Efectos del programa de actividad física y deportes en estudiantes de medicina. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 11(2), 142–152. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.2.456

García-Tascon, M., Mendana-Cuervo, C., Sahelices-Pinto, C. y Magaz-González, A. M. (2021). Repercusión en la calidad de vida, salud y práctica de actividad física del confinamiento por Covid-19 en España. Retos, 42, 684–695. https://doi.org/10.47197/RETOS.V42I0.88098

Gómez Infante, A. E., Ceballos Gurrola, O., Cristina, M. y Reyna, E. (2018). Nivel de actividad física, equilibrio energético y exceso de peso en jóvenes universitarios. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias Del Deporte, 7, 101–108. https://doi.org/10.6018/SPORTK.343001

Guerrero, N., Muñoz, R., Muñoz, A., Pabón, J., Ruiz, D. y Sánchez, D. (2015). Nivel de sedentarismo en los estudiantes de fisioterapia de la fundación universitaria María Cano, Popayán. Hacia la Promoción de La Salud, 20(2), 77–89. https://doi.org/10.17151/HPSAL.2015.20.2.5

Herazo, Y., Hernández, J. y Domínguez, R. (2012). Etapas de cambio y niveles de actividad física en estudiantes universitarios de Cartagena (Colombia). Revista Salud Uninorte, 28(2), 298-307. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55522012000200012&lng=es&nrm=iso

Infante, C., Peláez, I. y Giraldo, L. (2021). Covid-19 y género: efectos diferenciales de la pandemia en universitarios. Revista Mexicana de Sociología, 83(1), 169–196. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7878766

Izquierdo, L., Hernández, M. y Urrutia, O. (2017). Barreras para la práctica de actividades físicas en estudiantes de la Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama, Cuba y Salud, 12(1), 6–8. https://www.redalyc.org/pdf/4773/477355613002.pdf

Mantilla, S. y Gómez-Conesa, A. (2007). El Cuestionario Internacional de Actividad Física. Un instrumento adecuado en el seguimiento de la actividad física poblacional. Revista Iberoamericana de Fisioterapia y Kinesiología, 10(1), 48–52. https://doi.org/10.1016/S1138-6045(07)73665-1

Moreno-Bayona, J. A. (2018). Niveles de sedentarismo en estudiantes universitarios de pregrado en Colombia. Revista Cubana de Salud Pública, 44(3), 553–566. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21459232009

Nascimento-Ferreira, M., Arrais, A., Azevedo, J., Rodríguez de Alencar Santos, A., de Araujo-Moura, K. y Ferreira, K. (2022). Psychometric Properties of the Online International Physical Activity Questionnaire in College Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(22). https://doi.org/10.3390/IJERPH192215380

Oropeza, R., Ávalos, M. y Ferreyra, D. (2017). Comparación entre rendimiento académico, autoeficacia y práctica deportiva en universitarios. Actualidades Investigativas en Educación, 17(1), 1–21. https://doi.org/10.15517/AIE.V17I1.27271

Ortega, A, Fumero, S. y Solano, A. (2021). Autoeficacia, percepción de barreras y beneficios de la actividad física en estudiantes universitarios costarricenses. Pensar En Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 19(2),1-17. https://doi.org/10.15517/PENSARMOV.V19I2.44669

Ortiz, J. y Villamil, A. (2020). Beneficios de la práctica regular de actividad física y sus efectos sobre la salud para enfrentar la pandemia por Covid-19: una revisión sistemática. Revista Del Centro de Investigación de La Universidad La Salle, 14(53), 105–132. https://doi.org/10.26457/recein.v14i53.2679

Pardo-Adames, C., Ocampo-Villegas, H. B., Ariza-Ordóñez, G. I. y Londoño-Pérez, C. (2021). Efecto del proceso académico en educación superior sobre la actividad física en estudiantes. En Londoño-Pérez, C. y Peña-Sarmiento, M. (Eds.), Perspectivas de investigación psicológica: Aportes a la comprensión e intervención de problemas sociales (pp.159–170). Editorial Universidad Católica de Colombia. https://doi.org/10.14718/9789585133808.2021.9

Peña-Ibagon, J. C., Rodríguez-Becerra, D., Rincon-Vasquez, F. J. y Castillo-Daza, C. A. (2021). Relación entre los niveles de actividad física autopercibida en una muestra de estudiantes universitarios en Bogotá, Colombia. Fisioterapia, 43(6), 340–346. https://doi.org/10.1016/j.ft.2021.03.005

Pérez, G., Lanío, F. A., Zelarayán, J. y Márquez, S. (2014). Actividad física y hábitos de salud en estudiantes universitarios argentinos. Nutrición Hospitalaria, 30(4), 896–904. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-16112014001100026

Ramírez-Vélez, R., Tordecilla-Sanders, A., Laverde, D., Hernández-Novoa, J. G., Ríos, M., Rubio, F., Correa-Bautista, J. E. y Martínez-Torres, J. (2015). The prevalence of barriers for Colombian college students engaging in physical activity. Nutrición Hospitalaria, 31(2), 858–865. https://doi.org/10.3305/nh.2015.31.2.7737

Rangel, L. G., Rojas, L. Z. y Gamboa, E. M. (2015). Actividad física y composición corporal en estudiantes universitarios de cultura física, deporte y recreación. Revista de la Universidad Industrial de Santander, 47(3), 281–290. https://doi.org/10.18273/revsal.v47n3-2015004

Ríos, Y. (2021). La enseñanza post pandemia: retos y tendencias de la educación híbrida. Plus Economía, 9(2), 107–112. http://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/504/436

Rubio-Henao, R. F., Correa, J. E. y Ramírez-Vélez, R. (2015). Propiedades psicométricas de la versión al español del cuestionario “Barriers to Being Active Quiz”, entre estudiantes universitarios de Colombia. Nutrición Hospitalaria, 31(4), 1708–1716. https://doi.org/10.3305/nh.2015.31.4.8404

Rubio, R. y Varela, M. (2016). Barreras percibidas en jóvenes universitarios para realizar actividad física. Revista Cubana de Salud Pública, 42(1), 61–69. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662016000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Sampaio, L. M., Abreu de Lima, V., Mascarenhas, L. P., Mota, J. y Leite, N. (2021). Physical activity, eating habits and sleep during social isolation: From young adult to elderly. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 27(1), 21–25. https://doi.org/10.1590/1517-8692202127012020_0061

Santillán, R., Asqui, J., Casanova, T., Santillán, H., Obregón, G. y Vásquez, M. (2018). Nivel de actividad física en estudiantes de asministración de empresas y medicina de la ESPOCH. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 37(4), 1-12 https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=91106

Santos-Miranda, E., Rico-Díaz, J., Carballo-Fazanes, A. y Abelairas-Gómez, C. (2022). Cambios en hábitos saludables relacionados con actividad física y sedentarismo durante un confinamiento nacional por covid-19. Retos, 43, 415–421. https://doi.org/10.47197/RETOS.V43I0.89425

Serra, P., Soler, S., Vilanova-Soler, A. y Hinojosa-Alcalde, I. (2019). Masculinización en estudios de las ciencias de la actividad física y el deporte. Apunts. Educación Física y Deportes, (135), 9–25. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/1).135.01

Serra, J. R., Generelo, E. y Zaragoza, J. (2010). Barreras para la realización de actividad física en adolescentes en la provincia de Huesca. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 10(39), 470–483. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54223002009

Serrano, J., Pizarro, A., Zaragoza, J., Álvarez, F. y García-González, L. (2017). Barreras percibidas para la práctica de actividad física en estudiantes universitarios. Diferencias por género y niveles de actividad física. Universitas Psychologica, 16(4), 1–15. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.bppa

Sigüenza, W. G. y Vílchez, J. L. (2021). Aumento de los niveles de ansiedad eb estudiantes durante la época de la pandemia de la Covid-19. Revista Cubana de Medicina Militar, 50(1), e0210931. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572021000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=en

Soto-Ruiz, M. N., Aguinaga-Ontoso, I., Guillén-Grima, F. y Marín-Fernández, B. (2019). Modificación de la actividad física durante los tres primeros años de universidad. Nutrición Hospitalaria, 36(5), 1157–1162. https://doi.org/10.20960/nh.02564

Trejo-Ortiz, P., Mollinedo, F., Araujo, R., Valdez-Esparza, G. y Sánchez, M. (2016). Hábitos de actividad física y cánones de imagen corporal en estudiantes universitarios. Revista Cubana de Medicina General Integral, 32(1), 72–82. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252016000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es

World Confederation for Physical Therapy. (2020). ¿Cómo medir la actividad física?. https://world.physio/sites/default/files/2020-05/MeasuringPhysicalActivity_infographic_A4_FINAL_Spanish.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 María Nancy Rubio Silva, Libardo Córdoba Rentería, Diego Fernando Orejuela Aristizabal

Downloads

Download data is not yet available.