Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Between vertical and horizontal lines. Symbolic death and suicidal self-destruction in La vida inútil by Pito Pérez
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

José Rubén Romero
inclination
verticality
suicidal self-destruction
alcoholism and begging
José Rubén Romero
inclinación
verticalidad
autodestrucción suicida
alcoholismo y mendicidad
José Rubén Romero

How to Cite

Hernández Castillo, D. (2025). Between vertical and horizontal lines. Symbolic death and suicidal self-destruction in La vida inútil by Pito Pérez. Káñina, 49(1), 1–15. https://doi.org/10.15517/rk.v49i1.64573

Abstract

ABSTRACT

In this article we analyze the suicidal self-destruction of the protagonist of the novel La vida inútil de Pito Pérez by the mexican writer José Rubén Romero (1890-1952). To do so, we resort to an interdisciplinary cross between literary studies and philosophy. Using as a theoretical reference the work of Adriana Cavarero Inclinations and taking up two frequent postures in the human being (upright and inclined) we will determine how “Humanity” (the post-revolutionary Michoacan society) stands as a great upright and verticalized entity that, with its false morals, customs and beliefs, leads and inclines Pito Perez to live (or prefer) situations that culminated in harmful and/or destructive events towards his person. Romero, being part of that “Humanity”, with his verticality further instigates Perez to opt for suicidal behavior through a “past-present” by manipulating his memories to (re)direct, and bend, his memories towards vices and corruption. In this way, it is possible to understand Pérez’s life as a long process of suicidal self-destruction provoked by various political-social agents and processes.

https://doi.org/10.15517/rk.v49i1.64573
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Bastida Aguilar, L. (2016). Retrato del dandi en México. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2016/01/07/ls-portada.html

Cavarero, A. (2016). Inclinations. Stanford University Press.

Ceballos Garibay, H. (2011). Lucidez y trascendencia de la novela de la Revolución Mexicana. La obra de José Rubén Romero. Cultura y representaciones sociales, 10, 184-209.

Estrada Maldonado, A. (2007). Lugareño, viajero y narrador: escritor. Dossier. José Rubén Romero 1890-1952. Ethos educativo, 39, 147-148.

Iduarte, A. (1946). José Rubén Romero: retrato. Revista Hispánica Moderna, 12, 1-6.

López Mena, S. (s/f). José Rubén Romero. Biografía. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/jose-ruben-romero-biografia/html/c9dbc7e4-a101-11e1-b1fb-00163ebf5e63_2.html

Murrieta, M. (2001). Puente México: la vecindad de Tijuana en California. Plaza y Valdés.

Nava la Corte, F. (2019). Resignificación de la noción del No-Lugar [tesis doctoral. Universidad Autónoma del Estado de México]. Repositorio institucional http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/104788/Resignificaci%C3%B3n%20de%20la%20noci%C3%B3n%20de%20No-Lugar%20apuntes%20para%20un%20modelo%20de%20integraci%C3%B3n%20identitaria%20y%20relacional%20en%20Toluca%2C%20M%C3%A9xico.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nicolás Gómez, S. M. (2009). El dandi y otros tipos del siglo XIX, imagen y apariencia en la construcción de la modernidad. Digitum.um.es. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/44226/1/CongresoImagen126.pdf

Carvajal Oviedo, H. E., Sakuma Calatayud, E., Chambi Cahuana, G. B., Petersen Kelley, E. E., y Delgado Zarate, H. (2018). Posición de la víctima en la escena del hecho. Revista de Investigación e Información en Salud, 34, 29-41. https://doi.org/10.52428/20756208.v13i34.490

Pagés, J. R. (2007). Grande de la novela, señor de la picaresca. Dossier. José Rubén Romero 1890-1952. Ethos educativo, 39, 157-162.

Romero, J. R. (2007). La vida inútil de Pito Pérez. Fundación Editorial el Perro y la Rana.

Yébenes, Z. E. (2023). Hechos de tiempo. Herder.

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Diana Hernández Castillo

Downloads

Download data is not yet available.