Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Children, Archives, Testimonies and Memories in La Caja Topper by Nicolás Gadano and Villa Olímpica by Sebastián Kohan Esquenazi
fondo portada
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

children
testimonies
memory
infancies
archives
hijos
testimonios
memoria
infancia
archivos

How to Cite

Argañaraz, M. E. (2023). Children, Archives, Testimonies and Memories in La Caja Topper by Nicolás Gadano and Villa Olímpica by Sebastián Kohan Esquenazi. Káñina, 47(2), 191–214. https://doi.org/10.15517/rk.v47i2.56149

Abstract

The objective of this article is to problematize the form of testimony that two “Argenmex” sons carry out in the novel by Nicolás Gadano, La caja Topper (2019), and the documentary Villa Olímpica (2022) by filmmaker Sebastián Kohan Esquenazi. We observe how the children testify from a work with the story that considers specific archives. In the case of the novel, the Topper box (as an object) storages letters and documents of the family and it is the youngest son, the narrator, who is the owner of that box. In Villa Olímpica, the director documents through the voices of other sons, Chileans and Argentines, who talk about what it was like to leave Mexico, after having spent part of their childhood and adolescence or even having been born on Mexican land. We distinguish a use of the archive in connection with the objects of the past that their parents have bequeathed them. The authors propose to re-signify the processes of construction of narrative memories that enable the meanings of the past (Jelin, 2021). Testimony does not disregard the idea of “construction” of that past and its uses (Nofal, 2016). We will focus on “Argenmex” children, that is, those who were born in Mexico or Argentina and today harbour a sense of belonging to both homelands.

https://doi.org/10.15517/rk.v47i2.56149
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Argañaraz, E y Valderrama Abad, U (s.f.). Ser hijo/a argenmex: un recorrido por dos novelas del exilio argentino en México. En Teresa Basile y Cecilia González (eds.) El exilio argentino de les hijes en sus narrativas (en prensa).

Basile, T. (2020). Los objetos en los escenarios de la memoria. Aproximaciones teóricas y análisis de ejemplos referidos a los hijos de desaparecidos en Argentina. Kamchatka. Revista de análisis cultural, (16), 319-348. https://doi.org/10.7203/KAM.16.17566

Basile, T. (2019). Infancias. La narrativa argentina de HIJOS. Eduvim.

Basile, T. (2023). “Desxilios y andamios. Los ¿regresos? de les argenmex”. En Valderrama, U; Argañaraz, E; Argüello Manresa, G. (eds.). Pensar en argenmex: literatura, archivo y memoria en torno en torno al exilio argentino en México. En prensa por la editorial de la FFyL-UNAM. Publicación prevista para el segundo semestre de 2023.

Bernetti, J.L. y Giardinelli, M. (2003). México el exilio que hemos vivido. Memoria del exilio argentino en México durante la dictadura 1976-1983. Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes.

Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Editorial Trotta.

Gadano, N. (20 de diciembre de 2014). Por la militancia de sus padres, a los 10 años vivió en la clandestinidad. Rastreador. https://www.clarin.com/sociedad/militancia-padres-anos-vivio-clandestinidad_0_SJFvhSw5vmx.html

Gadano, N. (2019). La caja Topper. Seix Barral.

Jelin, E. (2017). La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Siglo XXI Editores.

Jelin, E. (2021). Los trabajos de la memoria. Fondo de Cultura Económica.

Jelin, E. y Longoni, A. [comps.] (2005). Escrituras, imágenes y escenarios ante la represión. Siglo XXI Editores.

Kohan Esquenazi, S. [director] (2022). Villa Olímpica. Brava Cine-Villano. Producciones-La Paloma.

Langland, V. (2005). Fotografía y memoria. En E. Jelin y A. Longoni (comps). Escrituras, imágenes y escenarios ante la represión (87-91). Siglo XXI Editores.

Lojo, M.R. (2014). Todos éramos hijos. Sudamericana.

Nofal, R. (2015). Configuraciones metafóricas en la narrativa argentina sobre memorias de dictadura. Kamchatka, (6), 835-851. DOI: https://doi.org/10.7203/KAM.6.7603

Nofal, R. (2016). Entre la memoria y el testimonio en América Latina. Los personajes en la narrativa testimonial. Revista Telar, 51-62.

Nofal, R. (2018). Una crónica y sus huesos: del testimonio al cuento de guerra (al cielo vestida de novia te vas). Kamchatka, (12), 455-468. https://doi.org/10.7203/KAM.12.12470

Peller, M. (2021). Intervenciones afectivas al archivo materno en La caja Topper de Nicolás Gadano. Anclajes, XXV (3), 187-201. https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25318

Pomeraniec, H. (24 de febrero de 2019). Nicolás Gadano: “Viví mi mundo del exilio, del progresismo y de los ex militantes como una religión”. Rastreador. https://www.infobae.com/cultura/2019/02/24/nicolas-gadano-vivi-mi-mundo-del-exilio-del-progresismo-y-de-los-ex-militantes-como-una-religion/

Pomeraniec, H. (24 de abril de 2022). “Villa Olímpica” y la historia que no se contó: Cuando el regreso de los padres se convirtió en el exilio de los hijos. Rastreador. https://www.infobae.com/cultura/2022/04/28/villa-olimpicay-la-historia-que-no-se-conto-cuando-el-regreso-de-los-padres-se-convirtio-en-el-exilio-de-los-hijos/

Punte, M.J. (2018). Topografías del estallido. Figuras de infancia en la literatura argentina. Corregidor.

Quiroga, H. (2005). El tiempo del Proceso. En J. Suriano (Director de tomo). Tomo 10. Dictadura y Democracia (1976-2001) de la Nueva Historia Argentina. 33-87. Sudamericana.

Rosano, S. (2017). Efectos transmediales en las construcciones de memoria. El taco en la brea. (6), 158-173. https://doi.org/10.14409/tb.v0i6

Saporosi, L. (2017). Implicancias epistemológicas y reflexiones metodológicas en torno a la construcción de un archivo afectivo. Crítica contemporánea. Revista de teoría política, (7), 129-47. https://n9.cl/b2n2x

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 María Eugenia Argañaraz

Downloads

Download data is not yet available.