Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Disobedience Spectres. Plague, the Double and Abjection in La sed by Marina Yuszczuk
fondo portada
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

Marina Yuszczuk
contemporary Gothic
dialectical criticism
Argentinian literature
Marina Yuszczuk
gótico contemporáneo
crítica dialéctica
literatura argentina

How to Cite

Feuillet, L. (2023). Disobedience Spectres. Plague, the Double and Abjection in La sed by Marina Yuszczuk. Káñina, 47(2), 165–189. https://doi.org/10.15517/rk.v47i2.55996

Abstract

I approach a reading of the contemporary gothic across the novel La sed (2020), by the Argentinean Marina Yuszczuk. The dialectical critique orientates the interpretation by promoting a dialogue between hermeneutical levels and planes of the social mode of production. The double and the abjection are critical instruments that allow us to consider the articulation of two narrative voices. On the one hand, the story presents the enunciation of a vampire who deploys her murderous craving in various epochs, on the other, a young woman voice who seeks to overcome domestic and social alienation in contemporaneity. Likewise, historical transformations present discontinuous and overlapping temporal logics, such as "the plague" of yellow fever in the 19th century and the onset of the COVID-19 pandemic. These scenarios indicate the functioning of a conflictive social totality that appear as "structural evil", insofar as it reveals keys of domination that persist precisely because they obscure the understanding of their link with the individuals.

https://doi.org/10.15517/rk.v47i2.55996
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Abraham, C. (Ed.). (2016). Cuentos fantásticos argentinos del siglo XIX. Ciccus.

Adorno, T. W. (2005). Dialéctica negativa: La jerga de la autenticidad. Akal.

Adorno, T. W. (2013). Introducción a la dialéctica. Eterna Cadencia.

Amícola, J. (2003). La batalla de los géneros: novela gótica versus novela de educación. Beatriz Viterbo.

Arnés, L. A. (2016). Ficciones lesbianas: Literatura y afectos en la cultura argentina. Madreselva.

Botting, F. (2005). Gothic. Routledge.

Casanova-Vizcaíno, S., & Ortiz, I. (2020). Latin American Horror. En C. Bloom (Ed.), The Palgrave Handbook of Contemporary Gothic. 31-47. Palgrave Macmillan.

Cohen, J. J. (1996). Monster Culture (Seven Thesis). En J. J. Cohen (Ed.), Monster Theory. 3-25. University of Minnesota Press.

Cortázar, J. (2014). Notas sobre lo gótico en el Río de la Plata. En Cortázar, J. (Autor) & Sosnowski, S. (Ed.) Obra Crítica 3. Alfaguara.

Culleré, C. (2008). Un oscuro esplendor: El doble y el laberinto en la novela gótica. Babel.

Dwivedi, D. (2022). Introduction. En D. Dwivedi (Ed.), Virality of Evil. Philosophy in the Time of a Pandemic. 1-5. Rowman & Littlefield.

Enriquez, M. (2019). Prólogo. En J. M. Gorriti, Sueños y realidades. 13-26. Penguin Random House.

Ferro, G. (2015). Barbarie y civilización: Sangre, monstruos y vampiros durante el segundo gobierno de Rosas. Marea.

Gamerro, C. (2022). Siete ensayos sobre la peste. Penguin Random House.

Gasparini, S. (2020). Las horas nocturnas: Diez lecturas sobre terror, fantástico y ciencia. Argus-a Artes y Humanidades.

Goicochea, A. (Comp.) (2016). Exceso y transgresión. Migraciones del modo gótico. Etiqueta negra.

Goicochea, A. (Comp.) (2021). Miradas Góticas: del miedo al horror en la narrativa argentina actual. Etiqueta negra.

Jameson, F. (1988). Cognitive Mapping. En C. Nelson, & L. Grossberg (Eds.), Marxism and the Interpretation of Culture. 347-360. University of Illinois Press.

Jameson, F. (1989). Documentos de cultura documentos de barbarie: La narrativa como acto socialmente simbólico. Visor.

Jameson, F. (2013). Valencias de la dialéctica. Eterna Cadencia.

Jameson, F. (2016). Marxismo y forma. Akal.

Kristeva, J. (2020). Poderes de la perversión. Siglo XXI.

Le Fanu, J. S. (2019). Carmilla. En R. Ibarlucía, & V. Castelló-Joubert (Comp.), Vampiria: De Polidori a Lovecraft. 24 historias de revinientes en cuerpo, upires y otros chupadores de sangre. 329-400. Adriana Hidalgo.

Marx, K. (2014). El capital. Crítica de la economía política: El proceso de producción del capital (Vol. I. Tomo I). (P. Scaron, Trad.) Siglo XXI Editores.

Mukherjee, S. R. (2022). 'The World Is a Vampire': Of Pandemics and Parasites. En D. Dwivedi (Ed.), Virality of Evil. Philosophy in the Time of a Pandemic. 73-81. Rowman & Littlefield.

Nallim, A. (2021). El gótico litoraleño de Selva Almada. En Goicochea, A. (Comp.) (2021). Miradas Góticas: del miedo al horror en la narrativa argentina actual. 77-83. Etiqueta negra.

Nancy, J. L. (2022). Up Against the Wall. En D. Dwivedi (Ed.), Virality of Evil. Philosophy in the Time of a Pandemic. 9-14. Rowman & Littlefield.

Negroni, M. (2015). La noche tiene mil ojos. Caja Negra.

Néspolo, J. (2015). Las ficciones precursoras de Eduarda Mansilla. En E. Mansilla, Creaciones (1883). 9-76. Corregidor.

Polidori, J. W., Dumas, A., Gorriti, J. M., Twain, M., Saki, Verne, J., Lugones, L. (2004). El vampiro y otros cuentos. Andrés Bello.

Rank, O. (2004). El doble. JCE.

Yuszczuk, M. (2020). La sed. Blatt & Ríos.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Lucía Feuillet

Downloads

Download data is not yet available.