Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Recommendations and strategies for evaluating in higher education: proposal for an evaluation model focused on learning
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

evaluation
evaluation method.
higher education
formative evaluation
evaluation for learning
evaluación
método de evauluación
educación superior
evaluación formativa
evaluación para el aprendizaje

Abstract

This document presents a proposal for an evaluation model oriented to the learning of students. The fundamental objective is to provide inputs that are of practical use to university teaching staff, with the aim of contributing to improving the complex work of evaluation. educational. It is aimed at higher education teachers of all academic disciplines; In it you can find a set of guiding principles for a type of evaluation that encourages the development of skills and promotes the acquisition of significant learning in students, as opposed to the mere measurement and qualification of knowledge. This model was developed from the review of existing literature and is nourished by the knowledge generated in research, through interviews applied to a group of teachers from the Western Headquarters, of the University of Costa Rica; who generously shared experiences that have been successful in evaluation matters. Equally valuable for the construction of this evaluative proposal have been the contributions and suggestions of the third and fourth year students of the Baccalaureate in the Teaching of Mathematics and the Baccalaureate in the Teaching of Social Studies and Civics, from the Headquarters of West. Especially with regard to the evaluation strategies that they consider most useful for achieving significant learning and for strengthening fundamental skills in their professional and personal development.

https://doi.org/10.15517/pa.v23i41.57631
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Barrientos, E. y López, V. (2017). Evaluación orientada al aprendizaje en educación superior: últimas tendencias. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA). 3 (2). Recuperado de http://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/index

Bordas, I. y Cabrera, F. (2001). Estrategias de evaluación de los aprendizajes centradas en el proceso. Revista Española de Pedagogía. (218), pp. 25-48.

Falchikov, N. (2005). Improving Assessment Through Student Involvement: Practical solutions for aiding learning in higher and further education. New York, Routledge.

Gargallo, B. (2008). Estilos de docencia y evaluación de los profesores universitarios y su influencia sobre los modos de aprender de sus estudiantes. Revista Española de Pedagogía, 66 (241), pp. 425-445.

Gibbs, G. (2010). Uso estratégico de la evaluación en el aprendizaje. Por Brown, S. y Glasner, A. (Ed.). Evaluar en la Universidad: problemas y nuevos enfoques. (pp. 61-74) Madrid, Editorial Narcea.

Inostroza, G. y Sepúlveda, S. (2017). La Evaluación Auténtica. México, Nueva Editorial Iztaccihuatl S.A.

Ion, G. y Cano, E. (2012). La formación del profesorado universitario para la implementación de la evaluación por competencias. Revista Educación. XXI (15), pp. 249-270.

Isunza, M. (2010). Perfil de egreso y formación profesional: Una estrategia metodológica en el diseño curricular. México. Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco (Colección Educación: Debates e imaginario social).

López, V. M. y Pérez, Á. (2017). Buenas prácticas docentes. Evaluación Formativa y Compartida en Educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. España: Universidad de León.

Popham, J. (2013). Evaluación Trans-formativa: El poder transformador de la evaluación formativa. Madrid: Editorial Narcea S.A.

Rodríguez, G. e Ibarra, M. (2011). e-Evaluación orientada al e-Aprendizaje estratégico en Educación Superior. Madrid: Narcea S.A ediciones.

Rué, J. (2007). Enseñar en la Universidad: El EEES como reto para la Educación Superior. Madrid, España: Narcea S.A ediciones.

Zambrano, A. (2014). Prácticas evaluativas para la mejora de la calidad del aprendizaje: Un estudio contextualizado en la Unión Chile. (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Pensamiento Actual

Downloads

Download data is not yet available.