Abstract
Post-incarceration reentry support is a critical unmet need for youth deprived of liberty. This article presents partial results derived from semi-structured interviews and document analysis to answer the related questions of: “what do policies say is supposed to happen during incarceration to prepare youth to return to their homes and communities?” and “what happens, from the perspective of personnel who have custody of youth during their deprived time in their post-prison anticipation?” A thematic analysis of six interviews was carried out with workers from the National Juvenile Justice System who participated directly in the processes of preparation for societal reentry in Zurquí Juvenile Correctional Facility which showed inconsistencies between what is supposed to happen as is established in the Costa Rican legislation as well as the actions taken by this center personnel, who work with the incarcerated youth population. It is concluded that what is established in theory and legislation does not always come to fruition; thus, preparation for reentry relies heavily on the willingness and personal resources of professionals who make efforts to fill the gaps related to limited resources and institutional challenges.
References
Barrantes Echavarría, R. (2010). A la búsqueda del conocimiento científico: los primeros pasos en la investigación formativa. (1ª ed.). Universidad Estatal a Distancia.
Carmona Rizo, T. (2023, noviembre). La inseguridad y la delincuencia continúan angustiando a los costarricenses. Universidad de Costa Rica, Noticias, Sociedad. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2023/11/15/la-inseguridad-y-la-delincuencia-continuan-angustiando-a-los-costarricenses.html
Castro Cerdas, M. J., & Sánchez Guerrero, C. M. (2022). El delito en personas adultas con antecedentes de sanción penal juvenil: prevención e intervención institucional. [Tesis para optar por el grado de Licenciatura en trabajo social y para optar por el grado de Licenciatura en Ciencias Políticas], Universidad de Costa Rica. https://repo.sibdi.ucr.ac.cr/handle/123456789/20640
Centro de Investigación y Estudios Políticos [CIEP]. (2023). Informe del Estudio de Opinión Pública del CIEP (noviembre 2023). Universidad de Costa Rica. https://ciep.ucr.ac.cr/informe-del-estudio-de-opinion-publica-del-ciep-noviembre-2023/
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). Sage.
Comisión Nacional para el Mejoramiento de la Administración de la Justicia [CONAMAJ]. (2024). Penal Juvenil. Poder Judicial, República de Costa Rica. https://accesoalajusticia.poder-judicial.go.cr/index.php/subcomisiones/penal-juvenil
Córdoba, D., Contreras, I. & Robalino, J. (2022). Análisis del mercado laboral, pobreza y desigualdad en Costa Rica al IV trimestre 2022. Instituto de Investigaciones en Ciencias Económicas, Universidad de Costa Rica. https://iice.ucr.ac.cr/conferencia_prensa/informe_mercado_IV_2022_1.pdf
Dunn, K. (2021). Engaging Interviews. In: Hay, I., & Cope, M. (Eds). (2021). Qualitative Research Methods in Human Geography. (pp. 148-185). Oxford University Press.
Ellis, W. & Dietz, W. (2017). A new framework for addressing adverse Childhood and community experiences: The Building Community Resilience (BCR) model. Academic Pediatrics, 17(7S), 586-593. https://doi.org/10.1016/j.acap.2016.12.011
Espinoza Rostrán, M. & Granados Carrillo, A. (2003). Cuando mi centro educativo es una cárcel y mis estudiantes son privados de libertad: una reconstrucción de la práctica docente en el Centro de Formación Juvenil Zurquí. Revista Electrónica Educare, (6), 93-105. https://doi.org/10.15359/ree.2003-4.7
Hernández, J.P. (2022). Sistematización de la Experiencia “Participación de las Personas Usuarias en Justicia Juvenil Restaurativa. Revista Judicial Poder Judicial de Costa Rica, 132, 195-210.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación (5ª ed.). MacGraw-Hill.
Liang, C., Rocchino, G., Gutekunst, M., Paulvin, C., Melo Li, K., & Elam-Snowden, T. (2020). Perspectives of Respect, Teacher–Student Relationships, and School Climate Among Boys of Color: A Multifocus Group Study. Psychology of Men & Masculinities, 21(3), 345- 356. http://dx.doi.org/10.1037/men0000239
Mendoza, M., Blake, J., Marchbanks, M., & Ragan, K. (2020). Race, Gender, and Disability and the Risk for Juvenile Justice Contact. The Journal of Special Education, 53(4), 226-235. https://doi.org/10.1177/0022466919845113
de Mezerville López, C.., Meza Rodríguez, A. E. y
Ovares Fernández, Y. (2020). Costa Rican Education Supports for Youth with Disabilities Within Correctional Confinement. Intervention in School and Clinic, 1-7. https://doi.org/10.1177/1053451220963091
de Mezerville López, C., Murillo Villalobos, R., Ovares Fernández, Y. y Ureña Salazar, V. (2021). La delincuencia juvenil en Costa Rica: modelos integrales de atención educativa para un fenómeno multifactorial. Revista Estudios, (42) https://doi.org/10.15517/re.v0i42.47212
Ministerio de Justicia y Paz, República de Costa Rica. (23 de febrero del 2017). Resolución N.° 011-2017-PLAN de 2017. Creación de la Unidad de Inserción Social.
Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica, (s.f.). Programa Nacional de Atención a la Población Penal Juvenil. https://www.mideplan.go.cr/node/1082
Mora Díaz, A. (2009). Programa Nacional de Atención a la Población Penal Juvenil. Dirección General de Adaptación Social. Ministerio de Justicia y Paz.
Ochoa, T. (2016). Improving transition support for juvenile offenders with disabilities through a collaborative approach. Intervention in School and Clinic, 52(1), 44-50. https://doi.org/10.1177/1053451216630291
Ochoa, T., Ovares-Fernández, Y., Weller, N. M., de Mézerville-López, C., Ureña-Salazar, V., Guillén-Ulate, E. & Pérez-Ramírez, B. (2022). How COVID-19 worsened mental health problems of incarcerated youth? (pp. 57-74). In: Kauffman, J. & Badar, J. (Eds.). Navigating Students’ Mental Health in The Wake Of COVID-19: Using Public Health Crises to Inform Research and Practice. K & B.
Ovares Fernández, Y. (2017). Mente ociosa, lugar para el diablo: la reinserción social más allá del ordenamiento jurídico. En: Cordero, T. (Comp.) (2017). Reflexiones desde la investigación socioeducativa en contextos de exclusión (1ª ed.), (pp. 223-242) Instituto de Investigaciones en Educación.
Pérez, B. (2020). Los únicos que nos visitan son sus fantasmas: Realidades y mitos en torno a la salud mental y las discapacidades psicosociales e intelectuales, en el contexto carcelario. Dirección General de Asuntos del Personal Académico. Universidad Nacional Autónoma de México.
Programa Estado de la Nación. (2023). Estado de la Nación: resumen. Consejo Nacional de Rectores.
República de Costa Rica. Ley N.° 7576 de 1996. Ley de Justicia Penal Juvenil. 08 de marzo de 1996. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/normas/nrm_texto_completo.aspx?param2=1&nValor1=1&nValor2=19385&n
República de Costa Rica. Ley N.° 8460 de 2005. Ley de Ejecución de las Sanciones Penales Juveniles. 20 de octubre de 2005. https://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/normas/nrm_texto_completo.aspx?param2=1&nValor1=1&nValor2=55961&n
Sánchez Guerrero, C., & Castro Cerdas, M. J. (2022). Análisis de la intervención institucional en la fase de egreso de la población menor de edad privada de libertad. Anuario Centro De Investigación y Estudios Políticos, (13), 179–201.
Tiffer Sotomayor, C. y Llobet Rodríguez, J. (1999). La Sanción Penal Juvenil y sus alternativas en Costa Rica: con jurisprudencia nacional. UNICEF – ILANUD – CE. http://biblioteca.corteidh.or.cr/tablas/10593.pdf
Unidad de Inserción Social (2019). Fase de egreso: Preparación para la vida en libertad. Ministerio de Justicia y Paz.
Universidad de Costa Rica. (2023). Acción Social. https://ecp.ucr.ac.cr/index.php/es/direccion-3/accion-social
VanderPyl, T. (2018). Incarcerated DisCrit: The Intersection of Disproportionality in Race, Disability, and Juvenile Justice. Justice Policy Journal, 15(1), 1-19.
Weller, N. M., de Mézerville, C., Pérez-Ramírez, B., & Ochoa, T. A. (2022). Girls’ experiences with trauma and abuse prior to and during incarceration. Intervention in School and Clinic, 58(4), 1-7. https://www.doi.org/10.1177/10534512221114411
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Claire de Mézerville López, Viria Ureña Salazar, Yanúa Ovares, Fernández, Theresa A. Ochoa