Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
An approach to humanistic education from Legal Clinics as spaces for the renewal of the social contract and education in rights
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

activity learning
education
legal education
humanism
aprendizaje activo
educación
educación jurídica
formación jurídica
humanismo

Abstract

In the world of legal training, with the purpose of reorienting education in order to humanize it, Legal Clinics can constitute an instrument of renewal of the social contract in the university population, facilitating, through the service-learning methodology, the commitment to the society to which the students belong. To assess how Legal Clinics meet this purpose, it is necessary to know them, considering the framework in which each one is developed. This article presents the objectives, way of working, and activities carried out by the ICADE Legal Clinic of the Universidad Pontificia Comillas (Spain).

https://doi.org/10.15517/re.v0i47.58030
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aguirre, L. y Odriozola, A. (2000). La alternativa humanista para la educación superior del siglo XXI. Revista Electrónica Sinéctica, 16, 45-52.

Bolaños Arias, G. (2020). La formación en valores ante la crisis del COVID-19: retos para la Educación Media Superior en México. Forhum International Journal of Social Sciences and Humanities, 2(3), 23-34.

Carmona Granero, M. (2007). La educación y la crisis de la modernidad. Hacia una educación humanizadora. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 8(19), 134-157.

Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas [CRUE]. (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. Documento Técnico aprobado por el Comité Ejecutivo y el Plenario de la Comisión de Sostenibilidad (Grupo CADEP), celebrado en León, España.

Cummings, S. L. (2004). The Politics of Pro Bono. 52 Ucla Law Review, 1, 1-149.

Cummings, S. L. y Rhode, D. (2010). Managing Pro Bono: Doing Well by Doing Better. Fordham Law Review, 78, 2357-2442.

Delors, J. Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón Quero, M., Savané, M.-A., Singh, K., Stavenhagen, R., Won Suhr, M. y Nanzhao, Z. (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Ediciones Unesco.

Ellacuría, I. (1991). Filosofía y política. En Veinte años de historia en El Salvador (1969- 1989). (pp. 47-61). Universidad Centroamericana José Simeón Cañas editores.

Francisco, A. y Moliner, L. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4). 69-77.

López Zavala, R., Torres Aispuro, M. S. y López Gil, J. C. (2016). Los derechos humanos en la educación universitaria y los deberes éticos del profesorado. En Yurén, T., Ibarra Uribe, L. M. y Escalante Ferrer, A. E. (coords.) Investigación en educación y valores: Ética, ciudadanía y derechos humanos”. (pp. 448-458). Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

Martínez-Usarralde, M. J., Gil-Salom, D. y Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Análisis para su institucionalización. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80), 149-172.

Mayor Paredesl (2019). Dimensiones pedagógicas que configuran las prácticas de aprendizaje-servicio. Páginas de Educación, 12(2), 23-42.

Mayor Paredes, D. y Rodríguez Mar, D. (2015).Aprendizaje-Servicio: construyendo espacios de intersección entre la escuela-comunidad-universidad”. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1). 262-279.

Montes, R., Tapia, M. y Yaber, L. (2011). Manual para docentes y estudiantes solidarios. CLAYSS (Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario).

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (1998) Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Conferencia mundial sobre la educación superior. La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción París, 5-9 de octubre de 1998.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación.

Pérez-Pérez, C., González-González, H., Lorenzo-Moledo, M., Crespo-Comesaña, J., Belando-Montoro, M. R. y Costa París, A. (2019). Aprendizaje-Servicio en las universidades españolas: un estudio basado en la percepción de los equipos decanales. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(2), 1-18.

Reimers, R., Budler, T., Irele, I., Kenyon, C., Ovitt, S. y Pitcher, C. (coord.). (2022). Hacia un nuevo contrato social para la educación: colaboraciones para reimaginar juntos nuestros futuros. Fundación SM.

Ross, E. (2020). “Reframing Faculty Pro Bono”. Journal of Legal Education, 70(1), 3-25.

Sánchez Huarcaya, A. (2015). Percepciones de docentes sobre la Educación Humanista y sus dimensiones. Revista Educativa Hekademos, 17(8). 7-22.

Seron, C. (2011). A Law School for the 21st Century: A Portrait of the Inaugural Class at the University of California, Irvine School of Law. UC Irvine Law Review, 1(1), 49-71.

Sosa, A. (2019). La Universidad, fuente de vida reconciliada. En Mesa, J. A. (ed.). La pedagogía ignaciana. Textos clásicos y contemporáneos sobre la educación de la Compañía de Jesús desde san Ignacio de Loyola hasta nuestros días. (pp. 638-653). Sal Terrae.

Tobón, S. (2017) Ejes esenciales de la sociedad del conocimiento y la socioformación. Kresearch.

Yurén, M. (2000). Humanismo y educación. En Formación y puesta a distancia. Su dimensión ética. (pp.19-25). Paidós

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Isabel Eugenia Lázaro González

Downloads

Download data is not yet available.