Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Biopedagogy and soft skills: Transforming the teaching and learning process in times of pandemic
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Educational environment; Learning; Pedagogical mediation; Uncertainty; Vital processes.
Entorno educativo; Incertidumbre; Aprendizaje; Mediación pedagógica; Proceso vitales.

Abstract

This article aims to address the contributions that biopedagogy and soft skills offer to strengthen the teaching and learning process, as they promote educational transformation, especially in pandemics. The literature review is used as a methodology, which presents an analysis, synthesis, and argumentation of different documentary resources. As conclusions, the prevailing need to have a future vision of education is evidenced, where the central axis is the transfer of information and significant learning is promoted, and creativity, construction, and collaborative work are promoted.

https://doi.org/10.15517/re.v0i43.49352
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Arias, l. y Romero, J. (2018). La mercantilización de la educación en Costa Rica: las universidades públicas en la mira de los organismos internacionales. Humanidades. 9(1). 1-34. https://doi.org/10.15517/h.v9i1.35287

Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación, Hacia una sociedad aprendiente. Narcea,

Cáceres-Correa, I. (2020). Educación en el escenario actual de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamericana. 25 (5), 11-12 https://www.redalyc.org/journal/279/27963984001/27963984001.pdf

Castillo, I., & Castillo, R. (2013). La mediación biopedagógica desde una perspectiva ética. Revista Electrónica Educare, 17(2), 111–121. https://doi.org/10.15359/ree.17-2.7

Consejo Nacional de Rectores y Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo Estado de la Educación 2021. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8152

Devia, J. (2018). La biopedagogía: Una mirada reflexiva en los procesos de aprendizaje. Praxis y Saber, 9(21), 179–196. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.7862

Escobedo, C y Arteaga, E. (2016). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los métodos de investigación social en un contexto de vulnerabilidad económica, social y cultural. Un estudio desde las carreras de la facultad de Ciencias Sociales de la Uc Temuco. Prisma Social. 16, 278-321. https://www.redalyc.org/pdf/3537/353747312008.pdf

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2016). Política educativa. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/politicaeducativa.pdf

Ministerio de Educación Pública, (2015). Fundamentación pedagógica de la transformación curricular. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/documentos/transf-curricular-v-academico-vf.pdf

Obando, W. (2016). Entre permanencias y rupturas: reconstruyendo miradas epistemológicas para una nueva pedagogía de la vida. REDpensar. 3(2), 113-136. https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/Entre_permanencias_y_rupturas_Wendy_Obando.pdf

Pontificia Universidad Javeriana (2010). Proyecto de indagación. https://www.javeriana.edu.co/prin/sites/default/files/La_revision_bibliografica.mayo_.2010.pdf

Rodríguez, J., Rodríguez, R. y Fuerte, L. (2021). Habilidades blandas y el desempeño docente en el nivel superior de la educación. Propósitos y Representaciones. 9(1) http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v9n1/2310-4635-pyr-9-01-e1038.pdf

S.A. De Ediciones Madrid.

Schleicher, A. (s.f.). Análisis de la OCDE acerca de las Políticas Nacionales para educación: la educación en Costa Rica. https://www.oecd.org/education/school/La-Educacion-en-Costa-Rica-Resumen-Ejecutivo.pdf

Varela, F. (2000). El fenómeno de la vida. https://des-juj.infd.edu.ar/sitio/biblioteca-formacion-situada/upload/El_fenomeno_de_la_vida-_Varela.pdf

Vásquez, C. (2008). Biopedagogía del Amor. Modelo Carva. ¿Primera edición, BarquisimetoVenezuela?

Comments

Downloads

Download data is not yet available.