Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Six Didactic Designs for Learning Philosophy through the Development of Skills: The Case of Two Public Secondary Schools in San José, Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

Filosofía
Educación media
Enseñanza de la filosofía
Educación por habilidades
Philosophy
Secondary Education
Teaching Philosophy
Teaching Methodologies
Skills-Based Education

How to Cite

Cordero Redondo, J. J. (2024). Six Didactic Designs for Learning Philosophy through the Development of Skills: The Case of Two Public Secondary Schools in San José, Costa Rica . Revista Educación - Journal of Education, 48(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55774

Abstract

Contemporary research on the teaching of philosophy is extensive; however, in most cases, these studies do not contribute to the knowledge of teaching and proven didactic designs. Therefore, the objective of this research consists of analyzing the limits and possibilities of didactic and methodological designs for teaching philosophy in secondary education, considering the skills education paradigm (Assessment and Teaching of 21st Century Skills, 2010; Griffin et al., 2012), within the framework of the Aprendo en casa strategy of the Ministry of Public Education during the 2020 school year at José Joaquín Vargas Calvo and Sinaí High Schools in San José, Costa Rica. The methodological aspects addressed in this research include an overview of the educational environment of the participants; the professional profile of the teaching staff, and the evaluation of didactic designs and philosophy. To do this, the investigator administered a structured interview to 100 student participants. One of the most timely results of this research is the creation and positive validation of six didactic designs for teaching and learning philosophy in secondary education. Among the conclusions, it is noteworthy that the paradigm upon which the philosophical didactic designs are based seeks to encourage the autonomy of students' thinking, the construction of learning, and the development of skills. This constitutes a suggestive manual of philosophical didactic activities for daily pedagogical work within the skills-based education paradigm. Hence, it is recommended to explore the application of these didactic designs in groups from other grade levels and to investigate new didactic designs in philosophy based on skills-based education. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55774
PDF (Español (España))

References

Ambrozy, M. y Sagat, P. (2018). Axiological aspect in the context of teaching philosophy [Aspecto axiológico en el contexto de la enseñanza de la filosofía]. XLinguae, 11(3), 218-227. http://www.xlinguae.eu/files/XLinguae3_2019_16.pdf

Assessment and teaching of 21st century skills: status report as of january 2010 [La Evaluación y enseñanza de habilidades del siglo XXI: informe de estado a partir de enero de 2010]. (2010). https://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/citizenship/socio-economic/docs/ATC21S_Exec_Summary.pdf

Baňas, J. (2019). On Assessment in Teaching Political Philosophy. Desirability and Feasibility [Sobre la Evaluación en la Enseñanza de la Filosofía Política. Deseabilidad y Viabilidad], 3(2), 73 82. https://ojs.ub.rub.de/index.php/JDPh/article/view/9564/9097

Barrantes, L. y Vega, I. (2022). Percepción del estudiantado universitario sobre la virtualización de la enseñanza de la metodología de la investigación científica en la educación superior. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 1-28. https://doi.org/10.15517/aie.v22i3.50638

Barrionuevo, A. (2012). Sofando: Una cartografía de la enseñanza de la filosofía en territorio argentino. Sapiens Research, 2(1), 50-54. https://www.srg.com.co/bcsr/index.php/bcsr/article/view/23/19

Bedoya, J. (2005). Epistemología y Pedagogía: ensayo histórico crítico sobre el objeto y métodos pedagógicos. ECOE Ediciones.

Carvajal, Á. (2007). Apuntes para una historia de la enseñanza de la filosofía en la educación diversificada costarricense, de 1900 a 1980. Actualidades Investigativas en Educación, 7(4), 1-24. https://doi.org/10.15517/aie.v7i4.9301

Carvajal, Á. y García, J. (2004). ¿Cómo perciben los estudiantes universitarios la enseñanza de la filosofía, según sus experiencias en la educación diversificada costarricense? Revista electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(1), 1-20. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9046

Cerletti, A. (2010). La enseñanza de la filosofía en perspectiva. Eudeba.

Cerletti, A. y D`Odorico, G. (2018). Indisciplinando la didáctica. Reflexiones sobre una experiencia filosófico-pedagógica compartida. Revista Ensayos Pedagógicos, 27-42. https://doi.org/10.15359/rep.esp-18.3

Chaves, A., Cárdenas, H., Castro, J., Olivas, C. y Gómez, Y. (2023). Los planes de estudio de las carreras de formación docente que imparten las universidades públicas y privadas y su coherencia con las políticas educativas en Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 23(1), 1-32. https://doi.org/10.15517/aie.v23i2.54180

Chen-Mok, S. (2022). Innovación docente como resultado de la pandemia por COVID-19: el caso del curso Introducción a la Computación e Informática. Revista Educación, 46(2), 425-440. http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.49618

Cifuentes, L., Gutiérrez, J., Álvarez, F., Arroyo, J., Díaz, M., Escandell, J., García, J., Izuzquiza, I., López, J., Millán, A. y Rozalén, J. (1997). Enseñar y aprender filosofía en la educación secundaria. Horsori.

Cordero, J. (2019). La enseñanza de la filosofía como bien público. Revista Educación, 43(2), 615-628. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.31110

Corrales, Y. (2022). Percepción del profesorado de química de la transición al modelo de enseñanza en línea, durante la emergencia mundial debida al COVID 19 en 2020-2021. Revista Educación, 46(2), 39-49. http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47807

Corvalán, O. y Hawes, G. (2006). Aplicación del Enfoque de Competencias en la construcción curricular de la Universidad de Talca, Chile. Revista Iberoamericana de Educación, 40(1), 1-17. https://rieoei.org/RIE/article/view/2528

Delors, J. (1996). La educación encierra un Tesoro. Unesco.

Flórez, C., Gelves, J., Cabeza, O. y Plazas, C. (2022). Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso Provincia de Pamplona. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 43(126). https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7605/7025

Galazzi, L. (2021). Las derivas del pensar cinematográfico como provocaciones para la enseñanza de la filosofía. Praxis y Saber, 12(29), 1-15. https://www.redalyc.org/journal/4772/477274342006/477274342006.pdf

Gómez, J. (2011). Perspectivas de la enseñanza de la filosofía en Costa Rica: El caso de la Universidad Nacional. Revista Praxis, 67, 121-128. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/19791

Griffin, P., McGaw, B. y Care, E. (2012). Assessment and Teaching of 21stCentury Skills [Valoración y Enseñanza de Habilidades del Siglo XXI]. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-94-007-2324-5

Gwaravanda, E. y Ndofirepi, A. (2021). Towards the Africanisation of the Teaching of Philosophy in Zimbabwean Universities [Camino hacia la Africanización de la Enseñanza de la Filosofía en las Universidades de Zimbabue]. En A. Ndofirepi y E. Gwaravanda (eds.). Mediating Learning in Higher Education in Africa. (pp. 79-97). Brill.

Kout, Y. (2018). Demystifying Philosophy through video gaming: Teaching Diller’s perspective of angles through Braid [Desmitificando la Filosofía a través de los Videojuegos: Enseñando la perspectiva de Diller sobre los ángulos a través de Braid]. International Critical Media Literacy Conference. https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/criticalmedialiteracy/2018/2018/50/

McMillan, J y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. Pearson Educación.

Mena A. E. (2022). Evaluación integrada de pensamiento crítico y conciencia ciudadana como competencias ATC21s en Costa Rica y en Japón. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(1), 1-39. https://doi.org/10.15517/aie.v22i1.49067

Ministerio de Educación Pública. [MEP]. (2016). Fundamentación pedagógica de la transformación curricular. Ministerio de Educación Pública.

Ministerio de Educación Pública. [MEP]. (2017). La persona: Centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad. Ministerio de Educación Pública.

Ministerio de Educación Pública. [MEP]. (2020a). Aprendo en casa. Orientaciones para el apoyo educativo del proceso educativo a distancia. Ministerio de Educación Pública.

Ministerio de Educación Pública. [MEP]. (2020b). Pautas para la implementación de las guías de trabajo autónomo en la estrategia Aprendo en Casa. Ministerio de Educación Pública.

Morales, L. y Bedetti, M. (2022). La enseñanza de la filosofía en el nivel secundaria en Argentina: contextos sociohistórico-políticos. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 43(126). https://doi.org/10.15332/25005375.7601

Nieto, I., Ribon, L., Ortiz, M., Cárdenas, L., Villasmil, M. y Camargo, L. (2023). Cuando el estudiantado habla: percepciones y miradas sobre las metodologías de enseñanza de la filosofía en educación media. Revista Educación, 47(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53838

Obiols, G. (2008). Una introducción a la enseñanza de la filosofía. Fondo de Cultura Económica.

Obiols, G. (2010). Problemas filosóficos: Antología básica de filosofía. Hachette.

Ongaro, E. (2019). The teaching of philosophy in public administration programmes [La enseñanza de la filosofía en los programas de administración pública]. Teaching Public Administration, 37(2), 135-146. https://doi.org/10.1177/0144739419837310

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2011). La filosofía: una escuela de la libertad. Enseñanza de la filosofía y aprendizaje del filosofar: la situación actual y las perspectivas para el futuro. UNESCO.

Paredes, D. y Villa, V. (2013). Enseñanza de la filosofía en Colombia: hacia un enfoque multisensorial en el campo didáctico. Nodos y Nudos, 4(34), 37-48. https://doi.org/10.17227/01224328.2282

Programa del Estado de la Nación [PEN]. (2021). Octavo informe estado de la educación. PEN.

Pineau, P. y Birgin, A. (2015). Posiciones docentes del profesorado para la enseñanza secundaria en la Argentina: una mirada histórica para pensar el presente. Artigos, Rev. Teoria e Prática da Educação, 18(1), 47-61. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/28997/pdf_74

Portillo, M. (2016). Diagnóstico sobre la enseñanza de la filosofía en la educación diversificada. Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, 55(143), 177-190. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/28324

Programa del Estado de la Nación [PEN]. (2017). Sexto Informe Estado de la Educación. PEN.

Rangel, G. (2020). Factores que dificultan el aprendizaje de la filosofía en los estudiantes universitarios. Revista Ensayos Pedagógicos, 15(2), 121-154. https://doi.org/10.15359/rep.15-2.6

Rozitchner, A. (2001). La filosofía para chicos. Santillana.

Scott, C. (2015a). El Futuro del aprendizaje I: ¿Por qué deben cambiar el contenido y los métodos de aprendizaje en el siglo XXI? Investigación y prospectiva en educación: documentos de trabajo UNESCO, (13), 1-18. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234807_spa

Scott, C. (2015b). El Futuro del aprendizaje 2 ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? Investigación y prospectiva en educación: documentos de trabajo UNESCO, (14), 1-19. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000242996_spa

Scott, C. (2015c). El Futuro del aprendizaje 3: ¿Qué tipo de pedagogías se necesitan para el siglo XXI? Investigación y prospectiva en educación: documentos de trabajo UNESCO, (15), 1-24. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243126_spa

Vargas-Lozano, G. (2009). ¿Filosofía para qué?: desafíos de la filosofía para el siglo XXI. Universidad Autónoma Metropolitana.

Vega, I. (2020). Guía básica para la elaboración de TFG -modalidad tesis-. [Manuscrito inédito]. Universidad Florencio del Castillo.

Villabella, C. (2015). Los métodos en la investigación jurídica. Algunas precisiones. México: Instituto de investigaciones jurídicas. Universidad Nacional Autónoma de México.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.