Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
La Investigación aplicada: Una forma de conocer las realidades con evidencia científica
Texto completo (PDF) (Español (España))

Keywords

Research
complex reality
applied research
science
Investigación
realidad compleja
investigación aplicada
evidencia científica

How to Cite

Vargas Cordero, Z. R. (2009). La Investigación aplicada: Una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista Educación - Journal of Education, 33(1), 155–165. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.538

Abstract

This is an essay where an interpretation of applied research that is current in the System of Studies of Post grade of the University of Costa Rica (SEP) is exposed, for the final work of graduation in the professional masters' degrees. Some criteria of the author, academic discussions are discussed on the subject and other reasonings, based in contributions of different authors. The need is to update knowledge in agreement with the investigation and the possibilities to carry it out, and is based on the assumption that research is essential in the professional formation, since it generates new knowledge that feedback the disciplines and the professional exercise. The research itself, on one hand requires rigor and excellence; and in the other, it maintains the platform to propose and to develop new investigations. For that reason, the importance of active participation of students and teachers in the investigation processes cannot be ignored, to favor the taking of conscience of the reality that is investigated, as well as of the duties and rights of those who they investigate, which implies a new form to think the practice of research, so that solutions based on the context of people's actions and on philosophical, ontological, epistemological and methodological changes in investigation are offered. On that matter, research based on the knowledge and the understanding of how people perceive their reality and themselves; that is to say, that which focuses on the development of actions for the improvement of the reality that is investigated is analyzed throughout the essay as an operative necessity.
https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.538
Texto completo (PDF) (Español (España))

References

Referencias extraídas

Boggino, N. y Rosekrans, K. (2004). Investigación-acción: Reflexión crí-tica sobre la práctica educativa. Rosario: Homo Sapiens.

Bunge, M. (1975). La investigación científica. Barcelona: Ariel.

Cerda, H. (1991). Los elementos de la investigación: Cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Colombia: Editorial El Búho.

Cerda, H. (1997). La investigación total. La unidad metodológica en la investiga-ción científica. Colombia: Editorial Magisterio.

Cívicos, A. y Hernández, M. (2007). Algunas reflexiones y aportaciones en torno a los enfoques teóricos y prácticos de la investigación en trabajo social. Revista Acciones e investigaciones sociales, 23, 25-55.

Dugarte, A. (2006). Repensar en la investigación educativa de la nueva era. (Ponencia presentada en la III Jornada de Investigación Humanística y Educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación). Revista Ciencias de la Educación, 1(27), 99-108.

Martínez, M. (2004). Los grupos focales de discusión como método de investiga-ción. Heterotopía, 26, 59-72.

Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Nueva Visión.

Murillo, W. (2008). La investigación cien-tífica. Consultado el 18 de abril de 2008 de http//www.monografias.com/trabajos15/invest-científica/invest-científica.shtmPadrón, J. (2006). Investigar, reflexionar y actuar en la práctica docente. Recuperado el 18 de abril de 2008 de http//padron.entretemas.com/InvAplicada/index.htm

Salkind, N. (1999). Métodos de investigación. México: Prentice Hall.

Samaja, J. (2002). Epistemología y metodología. Buenos Aires: Eudeba.

Universidad de Costa Rica, Facultad de Educación, Escuela de Orientación y Educación Especial. Comisión de Estudios de Posgrado del programa de Maestría en Orientación. (2007). Acta No.6–2007 del 11-06. San José, Costa Rica. Manuscrito sin publicar.

Universidad de Costa Rica, Sistema de Estudios de Posgrado [SEP]. (2007). Lineamientos específicos para los trabajos finales de investigación aplicada de las maestrías profesionales. S. J., Costa Rica. Manuscrito sin publicar

Vargas, Z. R. (1991). La investigación participativa: Como utilizarla en orientación. Revista Educación, 15(2), 103-110.

Weiss, C. (1987). Investigación evaluativa. México: Trillas.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.