Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo
Texto completo (PDF) (Español (España))

Keywords

Stress
prevention
coping
education
Estrés
prevención
afrontamiento
educación

How to Cite

Naranjo Pereira, M. L. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Revista Educación - Journal of Education, 33(2), 171–190. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.511

Abstract

This article aims to discuss the contributions on the topic of stress presented by several theorists and approaches: physiologists, psychosocial, cognitive and integrators. The differences between distress and eustress are analyzed and the importance to achieve an optimum level of stress. Phases that characterize it are analyzed: alarm, resistance and depletion and its relationship with anxiety and depression. In addition, different responses of the person to stress are explored: physical, psychosomatic, cognitive, emotional and behavioral. Some of the main generating causes of the stress are discussed: external situations such as those produced by the own personality characteristics and the particular forms to address situations of daily living. Important aspects that help prevention from it are reviewed, such as attitudes, exercise, the type of food, employment of leisure and personal planning, as well as those that allow facing it better, among this relaxation, meditation and the central role of the cognitions. Finally, relationship between of stress and education is reviewed, emphasizing the main generating sources of it in the student population and its effects in personal life and in academic performance.
https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.511
Texto completo (PDF) (Español (España))

References

Referencias extraídas

Arellano, N. (2002). Estrés. Consultado el 22 de marzo de 2007, de: http://www.quadernsddigitals.net/datos-web/emeroteca/nr_507/a-7061/7061.html

Bensabat, S. (1987). Stress. Grandes especia-listas responden. Bilbao: Mensajero.

Dumont, M., LeClerc, D., y Deslandes, R. (2003). Personal resources and ps-ychological distress in association with the school performance and stress of fourth secondary students [Los recursos personales y los tras-tornos psicológicos en asociación con el rendimiento escolar y el estrés de estudiantes de cuarto año de secun-daria]. Canadian Journal of Beha-vioral Science, 35(4), 254-267.

Ellis, A., y Abrahams, E. (1980). Terapia racional emotiva. Mejor salud y su-peración persona afrontando nuestra realidad. México: Pax.

Feixas, G., y Miró, M. (1993). Aproximaciones a la psicoterapia. Una introducción a los tratamientos psicológicos.Barcelona: Paidós.

Folkman, S., Lazarus, R., Gruen, R., y De Longis, A. (1986). Appraisal, co-ping, health status and psychological symptoms [Valoración, afrontamien-to, nivel de salud y síntomas psico-lógicos]. Journal of Personality and Social Psychology, 50(3), 571-579.

Garrido, M., y García, J. (1994). Psicotera-pia. Modelos contemporáneos y apli-caciones. Valencia: Promolibro.

Hays, R., y Oxley, D. (1996). Social network development and functioning dur-ing a life transition [El desarrollo de redes sociales y el funcionamiento durante una transición de la vida]. Journal of Personality and Social Psychology, 49(2), 357-369.

Holahan, C., y Moss, R. (1986). Personality, coping and family resources in stress resistance. A longitudinal analysis [Personalidad, afrontamiento y re-cursos familiares en la resistencia al estrés. Un análisis longitudinal]. Journal of Personality and Social Ps-ychology, 51(2), 349-395.

Jadue, G. (2001). Estudios pedagógicos.Consultado el 14 de abril de 2007, de: http://www.scielo.php?pid=50718-0705200100010008script=sci-art-text.

Lazarus, R., y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona:

Martínez Roca. Martínez, E., y Díaz, D. (2007). Una aproximación psicosocial al estrés escolar. Educación y Educadores, 10(2). Consultado el 20 de agosto de 2008, de: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/687

Melgosa, J. (1995). Nuevo estilo de vida. ¡Sin estrés! Madrid: Safeliz.

Morris, C. (1997). Psicología. México: Pren-tice Hall.

Naranjo, M. L. (2004a). Enfoques conduc-tistas, cognitivos y racional emotivos. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Naranjo, M. L. (2004b). Estrategias para la orientación de la niñez. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Neidhardt, J., Weinstein, M., y Conry, R. (1989). Seis programas para prevenir y controlar el estrés. Madrid: Deusto.

Newcomer, P. (1993). Cómo enseñar a los niños perturbados. México: FEC.

Oblitas, L. (2004). Psicología de la salud y calidad de vida. Australia: International Thompson Editores.

Rice, P. (2000). Adolescencia. Desarrollo, relaciones y cultura. Madrid: Prentice Hall.

Santrock, J. (2002). Psicología de la educación. México: McGraw-Hill.

Universidad de Sevilla. (2005). Programa Golden5: Una intervención psicoeducativa. Consultado el 14 de abril de 2007, de: http://www.golden5.org/golden5/

Comments

Downloads

Download data is not yet available.