Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
La enseñanza de las ciencias básicas en medicina desde la perspectiva de la justificación epistemológica del currículo
Texto completo (PDF) (Español (España))

Keywords

Epistemology
curriculum
basic sciences
medicine
Epistemología
currículo
ciencias básicas
medicina

How to Cite

Granados Zúñiga, J. (2009). La enseñanza de las ciencias básicas en medicina desde la perspectiva de la justificación epistemológica del currículo. Revista Educación - Journal of Education, 33(2), 51–60. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.504

Abstract

A fundamental element in the curricular design is the epistemological one. In some courses of Basic Sciences (Biochemistry and Physiology) in the Medicine career at the University of Costa Rica there is not an evident epistemological coherence between the knowledge that science produces and the one that is assimilated by the student. This would lead to make a curricular evaluation in which professors have an advantageous perspective because they are the ones who know the type student who sign up in the career. When a professor faces questions that challenge the limits between different epistemological positions, he or she is confronted with the dilemma of proposing explanations going from the anthropomorphic to the causal. Although the teaching of Basic Sciences in the career of Medicine of the University of Costa Rica does not seem to be explicitly permeating a clearly defined epistemological rationale, positivist traits can often be noticed, as well as empirical and phenomenological characteristics with deterministic philosophy elements and quantitative methods of evaluation. Given the advantages and disadvantages of different epistemological approaches, it is proposed that a clear definition of the curricular epistemological justification is essential to the Basic Science courses of Medicine and of the career itself.
https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.504
Texto completo (PDF) (Español (España))

References

Referencias extraídas

Bazar, K. A., Yun, A. J., y Lee, P. Y. (2005). Starve a fever and feed a cold: Fee-ding and anorexia may be adaptive behavioral modulators of autonomic and T helper balance [Privar de ali-mento a la fiebre y alimentar al resfrío. La alimentación y la anorexia pueden ser moduladores conductuales adaptativos del balance autonómico y de T auxiliares]. Medical Hypotheses, 64(6), 1080-1084.

Díaz-Barriga, F., Lule, M. L, Pacheco, D., Saad, E., y Rojas-Drummond, S. (1997). Metodología de diseño curri-cular para la educación superior (Re-impresión). México: Trillas. Ferrater Mora, J. (2007). Diccionario de filosofía abreviado (28a. ed.). Buenos Aires: Sudamericana.

Hernández, A. (1999). Formación pedagógica de los docentes universitarios. Revista Educación,23 (Especial), 91-104.

Michael, J. (2006a). Where’s the evidence that active learning works? [¿Dónde está la evidencia de que el aprendizaje activo funciona?]. Advances in Physiology Education, 30(4), 159-167.

Michael, J. (2006b). What makes physiology hard for students to learn? Results of a faculty survey [¿Qué hace que la fisiología sea difícil de aprender para los estudiantes. Resultados de una encuesta al personal docente]. Advances in Physiology Education, 31(1), 34-40.

Modell, H. I. (2007). Helping students make sense of physiological mechanisms: The “view from the inside” [Ayudan-do a los estudiantes a comprender los mecanismos fisiológicos: La “vista desde adentro”]. Advances in Physiology Education, 31(2), 186-192.

Piaget, J. (1967). The child‘s conception of the world [La concepción del mundo en el niño]. New Jersey: Littlefield, Adams & Co.

Popper, K. R. (1985). Búsqueda sin término.Una autobiografía intelectual (Reim-presión). Madrid: Tecnos.

Pluhar, W. (2006). AT2-AT3-profiling: A new look at synonymous codon usage [El perfil de AT2-AT3: Un nuevo vistazo al uso de codones sinónimos]. Journal of Theoretical Biology,243(3), 308-321.

Quesada, M. E., Cedeño, M. A, y Zamora, J. M. (2001). El diseño curricular en los planes de estudio: Aspectos teóricos y guía metodológica. Heredia, Costa Rica: EUNA.

Richardson, D. (1990). A survey of students’ notions of body function as teleologic or mechanistic [Medición de las nociones de los estudiantes acerca de la función del cuerpo como teleológicas o mecanísticas]. Advances in Physio-logy Education, 258(6), S8-S10.

Roldán, L. (2005). Elementos para evaluar planes de estudio en la educación supe-rior. RevistaEducación, 29(1), 111-123.

Salas, F. (2002). Epistemología, educación y tecnología educativa. RevistaEduca-ción, 26(1), 9-18.

Talanquer, V. (2007). Explanations and te-leology in chemistry education [Expli-caciones y teleología en la educación de la química]. International Journal of Science Education, 29(7), 853-870.

Tamir, P., y Zohar, A. (1991). Anthropo-morphism and teleology in reaso-ning about biological phenomena [Antropomorfismo y teleología en el razonamiento acerca de los fenómenos biológicos]. Science Education, 75(1), 57-67.

Universidad de Costa Rica. Escuela de Medicina. (2005). Informe del proceso de au-toevaluación para la reacreditación de la carrera de Bachillerato en Ciencias Médicas y Licenciatura en Medicina y Cirugía. Convocatoria 2005. Comisión de Autoevaluación para la Acreditación II. Manuscrito sin publicar.

Yun, A. J., Lee, P. Y., Bazar, K. A., Daniel, S. M., y Doux, J. D. (2005). The incorpora-tion of iodine in thyroid hormone may stem from its role as prehistoric signal of ecologic opportunity: An evolutio-nary perspective and implications for modern diseases [La incorporación del yodo en las hormonas tiroideas puede provenir de su papel como señal prehistórica de la oportunidad ecológica: Una perspectiva evolutiva e implicaciones para las enfermedades modernas]. Medical Hypotheses, 65(4), 804-810.

Zohar, A., y Ginossar, S. (1998). Lifting the taboo regarding teleology and anthropomorphism in biology education-heretical suggestions [Superan-do el tabú respecto a la teleología y el antropomorfismo en la educación de la biología-sugerencias heréticas]. Science Education, 82(6), 679-697.Madrid: Ediciones Nancea, S. A

Comments

Downloads

Download data is not yet available.