e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Use of university libraries by the faculty of the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

Library evaluation
library services
university libraries
university teaching
quality of services
evaluación de bibliotecas
servicios bibliotecarios
bibliotecas universitarias
docencia universitaria
Calidad de los servicios

How to Cite

González Pérez, E., & Gil Calderón, M. (2024). Use of university libraries by the faculty of the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica . E-Ciencias De La Información, 14(1). https://doi.org/10.15517/eci.v14i1.56098

Abstract

The library system of the University of Costa Rica serves as a crucial support for academic education and knowledge generation, which are top priorities for a higher education institution. As part of the self-assessment processes for programs accredited by the National System for Higher Education Accreditation (SINAES), indicators are employed to evaluate the support provided by the information center to students and faculty. Recognizing that these indicators are somewhat limited in assessing the contribution of the university library to the academic goals of the School of Library and Information Science, this article aims to apply evaluation indicators for university libraries based on the faculty's perspective. A questionnaire was developed to gather insights into the usage practices of library services, information resources, and facilities by 22 surveyed faculty members. The results indicate that the Carlos Monge Alfaro Library is the most frequently used by faculty due to its extensive print collection in the field of Library Science, with its loan service being one of the most requested (60%). The website is utilized to access full-text databases (91%), and the support services used include reference inquiries and the coordination of activities such as tours, lectures, and practical exercises. It is concluded that the faculty is highly satisfied with the library services, considering them as an essential resource (77%) that they actively promote (90%) among their students.

https://doi.org/10.15517/eci.v14i1.56098
PDF (Español (España))

References

Albelda Esteban, B. (2019). Evaluación del impacto de las bibliotecas escolares en España: aproximación desde una doble perspectiva metodológica cuantitativa y cualitativa [Tesis doctoral, Universidad de Salamanca]. http://hdl.handle.net/10366/142916

Arriola Navarrete, O., y Butrón Yáñez, K. (2008). Un acercamiento a la evaluación de bibliotecas. Bib. Univ., II(2), 99-114.

https://biblat.unam.mx/hevila/Bibliotecauniversitaria/2008/vol11/no2/1.pdf

Asociación Española de Normalización. (2014). UNE-ISO 2789: Información y documentación: estadísticas internacionales de bibliotecas.

http://www.aenor.es/aenor/normas/normas/fichanorma.asp?tipo=N&codigo=N0052712&PDF=Si#.UzqNCqh_vE0

Berrio García, C. (2007). La calidad en las bibliotecas universitarias: el plan de mejoras. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 22(86), 55-78.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2544096

Caldera E., Pirela Morillo J., y Ortega E. (2011). Dimensiones para el estudio de la calidad de servicios en bibliotecas universitarias. Documentación de las Ciencias de la Información, 34, 333-347. https://doi.org/10.5209/rev_DCIN.2011.v34.36462

Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información. (2019). Informe de Autoevaluación del periodo 2013-2018. Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información, Universidad de Costa Rica.

Gil-Calderón, M., y González Pérez, E. (2023). Estado del arte sobre indicadores de evaluación para las bibliotecas universitarias [Manuscrito inédito]. Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información, Universidad de Costa Rica.

Górnez Hernández, J. A. (1996). La biblioteca universitaria. En: L. Orera Orera (Coord.), Manual de biblioteconomía (pp. 363-378). Síntesis.

Guzmán Chinchilla, R. (2022). Creación de un plan de comunicación para el Sistema de Bibliotecas, Documentación e Información de la Universidad de Costa Rica [Tesis de licenciatura inédita]. Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información, Universidad de Costa Rica.

International Organization for Standardization. (2014a). ISO 16439 Information and documentation — Methods and procedures for assessing the impact of libraries [Norma ISO 16439:2014]. https://www.iso.org/standard/56756.html

International Organization for Standardization. (2014b). ISO 11620 Information and documentation — Methods and procedures for assessing the impact of libraries [Norma ISO 16439:2014]. https://www.iso.org/standard/56755.html

Lázaro-Rodríguez, P., López-Gijón, J., y Herrera-Viedma, E. (2019). Secaba-Rank a examen: validación de su metodología sobre eficiencia en bibliotecas versus la técnica Data Envelopment Analysis (DEA) y el método Finlandia. Profesional de la información, 28(3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.16

Molina Benavides, L. S. (2015). Evaluación de las bibliotecas universitarias ecuatorianas: análisis del entorno y propuesta de un catálogo de indicadores [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. http://hdl.handle.net/10803/377445

Muñoz-Egido, D., y Vianello Osti, M. (2017). Evaluación de usabilidad de los portales web de las bibliotecas universitarias españolas a partir de un modelo heurístico cognitivo-emocional. Revista española de documentación científica, 40(1), e165-e165.

https://doi.org/10.3989/redc.2017.1.1379

Murray, A., Ireland, A., & Hackathorn, J. (2016). The value of academic libraries: Library services as a predictor of student retention. College & Research Libraries, 77(5), 631-642. https://doi.org/10.5860/crl.77.5.631

Ormaza Pincay, M., Moreno Cobeña, J. M., Cedeño Palma, E. A., y Rodríguez Véliz, M. J. (2018). Reseña de la evaluación de bibliotecas universitarias en el Ecuador. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, Marzo, pp. 1-17.

www.eumed.net/2/rev/caribe/2018/03/bibliotecas-universitarias-ecuador.html

Pereira, C. P. C., & Varvakis, G. (2018). Evaluation and decision making in a university library from performance indicators. Transinformação, 30, 219-235. http://dx.doi.org/10.1590/2318-08892018000200007

Pérez Brenes, R. L. (2010). Indicadores de desempeño ISO 11620 y UNE 50137 para la gestión bibliotecológica en las bibliotecas médicas de hospitales desconcentrados de la provincia de San José. [Tesis de maestría, Universidad de Costa Rica]. http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/jspui/handle/123456789/385

Pérez López, A., Arce Delgado, J. R., Granados Molina, C. E., Hidalgo Campos, A., y Fonseca Quirós, A. (2008). Medición de la capacidad y uso de las colecciones bibliotecarias y su interacción con la docencia y la investigación en la Universidad EARTH (Costa Rica). Rev. Interam. Bibliot. Medellin, 31(2). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179014348003

Pérez Matos, N. E. (2006). Propuesta preliminar de un sistema de indicadores para la evaluación del rendimiento de las bibliotecas públicas cubanas. ACIMED, 14(6). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352006000600008&lng=es&tlng=es

Ramírez Céspedes, Z. (2006). Criterios e indicadores para evaluar las bibliotecas digitales. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 14(6). http://ref.scielo.org/jt6vkk

Reyes Rodríguez, A. (2019). Evaluación de impacto en formación de usuarios de biblioteca [Tesis de maestría, Universidad de Barcelona].

http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/145226/1/TFM_MGDBSI_REYES_RODR

%C3%8DGUEZ_Antonia_Jun2019.pdf

Ross García, F. (2018). Retorno de inversión (ROI) en bibliotecas. Herramientas prácticas para calcular el valor económico y social de la biblioteca. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 33(116), 34-42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6911173

Sistema de Bibliotecas, Documentación e Información. (2021, 6 de enero). Reglamento del Sistema de Bibliotecas, Documentación e Información. La Gaceta Universitaria, 2(2021), 1-12. https://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/officialgazette/2021/a02-2021.pdf

Tünnermann Bernheim, C. (2019). Pertinencia social y principios básicos para orientar el diseño de políticas de educación superior. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 11(1 y 2), 181-196. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/138

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Esteban González Pérez, Marcela Gil Calderón

Downloads

Download data is not yet available.