Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Findings of Inclusive Education and Theater Pedagogy: curricular update for a Center of Comprehensive Care for People with Disabilities in Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

functional diversity
inclusive education
theater pedagogy
educational needs
diversidad funcional
educación inclusiva
pedagogía teatral
necesidades educacionales

How to Cite

Rodríguez Ríos, M. (2020). Findings of Inclusive Education and Theater Pedagogy: curricular update for a Center of Comprehensive Care for People with Disabilities in Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 20(2), 24. https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41663

Abstract

The present text sets out the objective of identifying the current training needs, as well as the pedagogical-administrative challenges and scopes, that implies the updating of the curriculum so that the theatrical pedagogy is integrated as a regular subject in the Association for Children and Exceptional Adults (APNAE), therefore, the current state of Inclusive Education and Artistic Education in Costa Rica is contextualized. Then, its expose the conceptual axes of the research, which give way to the construction of the analysis categories that are explained in the qualitative methodology, in which a participatory diagnosis was executed with the three study groups. The limitations of this research are that the institutional body (CONAPDIS,
Department of Educational Supports for students with disabilities of the Ministry of Education, people or entities of Ministry of Culture and Youth) was not integrated as part of the research subjects due to a time limitation in the inquiry progress. Finally, it is concluded that the main pedagogical needs are: body-vocal language, gender and critical literacy. On the other hand, after the lack of articulation found between the public institutions in charge of ensuring the improvement of the educational center, it is recommended the creation of an Artistic Education Department in charge of ensuring the articulation of the different public institutional entities for the improvement of the statutes, regulations and curriculum of the APNAE, and in this way the theater pedagogy strategy is contemplated from a universal design.

https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41663
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguilar, Lorena., Briceño, Gustavo., Valenciano, Ilsie y Chacón, Edgar. (1999). Quien busca...encuentra: elaborando diagnósticos participativos con enfoque de género. San José, Costa Rica: Editorial Unión Mundial para la naturaleza. Recuperado de http://www.colpos.mx/wb/images/Meg/Montecillo/Documentos/mod02.pdf

Alpízar, Marianela., Altonor, Maritza., Alvarado, Joselyn., Alvarado, Margarita., Barrantes, Schirley., Castro, Ericka., …Solís, Cinthia. (2013). Guía de Orientaciones Técnicas para la implementación del Plan de Estudios de Centros de Atención Integral para Adultos con Discapacidad (CAIPAD). San José, Costa Rica: Editorial Ministerio de Educación Pública de Costa Rica (MEP) y Consejo Nacional de Rehabilitación y Educación Especial (CNREE).

Álvarez Van der Feltz, Isabel. (2014). La imagen corporal en danza/movimiento terapia. Un estudio con mujeres operadas de cáncer de mama (Tesina de grado de maestría). De la base de datos de la Universidad Autónoma de Barcelona. Depósito Digital de Documentos de la UAB.

Arboleda, Adriana., Medina, Catalina., Vergara, Felipe., Kleutgens, Inge y Cancino, Nicolás. (2011). Teatro para la transformación social. Herramientas pedagógicas. Tomo 3. Recuperado de https://www.ziviler-friedensdienst.org/sites/ziviler-friedensdienst.org/files/anhang/publikation/zfd-teatro-para-la-transformacion-social-101240.pdf

Asociación Pro Niño y Adulto Excepcional. (2011). Reglamento para el manejo conductual interno Asociación Pro Niño y Adulto Excepcional. Heredia, Costa Rica: APNAE CAIPAD.

Astrosky, Débora. (21 de setiembre de 2015). Pedagogía Teatral, una mirada posible I. [Grupo de discusión de seminario virtual]. Recuperado de https://www.celcit.org.ar/cursos-y-talleres/21/cursos-a-distancia/33/taller-pedagogia-teatral-una-mirada-posible-1-clases-estudiar/

Bairábar, José., Lamata, Rafael., Domínguez, Rosa., Bonell, Lars., Casellas, Lorenzo. y Gamonal, Antonio. (2003). La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid, España: Ediciones Narcea S.A.

Benavides, Zaida. (s.f). Arte y creatividad en el niño o niña con discapacidad. San José, Costa Rica: Editorama S.A.

Blanco, Rosa. (2002). La educación inclusiva en América Latina realidades y perspectivas. San José, Costa Rica: Centro Nacional de Recursos para la Inclusión Educativa.

Brugarolas, María Luisa. (2015). El cuerpo plural. Danza integrada a la inclusión. Una renovación de la mirada (Tesis doctoral no publicada). De la base de datos de Universitat Politècnica de València. doi:10.4995/Thesis/10251/62203.

Castillo, Rocío. (2011). Hacia una nueva espiritualidad desde la pedagogía holística. Revista Ensayos Pedagógicos, 6(2), 55-70. Recuperado de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/5819/5687

Centro Nacional de Recursos para la Inclusión Educativa. (s.f). Hacia el desarrollo de escuelas inclusivas. Recuperado de http://www.inclusioneducativa.org/content/documents/MARCO_GENERAL_DE_LA_EI.pdf

Chaves, Ana. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vygotsky. Revista Educación, 25(2), 59-65. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44025206

Collado, Adriana. (s.f). La construcción conjunta de políticas de educación artística entre el Ministerio de Educación Pública y el Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes de Costa Rica. Recuperado de www.lacult.unesco.org/docc/PonenciaCostaRica.pdf

Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Compendio Ley 8661. (2009). San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rehabilitación y Educación Especial.

De León, A. (s.f). Psicología del cuerpo Wilhelm Reich. Recuperado de http://www.psicont.com/ftp/reich-psicocuerpo.pdf

Fernández, Daniel. (2016). Educación de Personas con diversidad Funcional. Algunos apuntes históricos. Actualidades investigativas en educación. 16(3). 1-23. Doi 10.15517/AIE.V16I3.26064

García, Verónica. (1996). Manual de Pedagogía Teatral. Recuperado de http://www.memoriachilena.cl/archivos2/pdfs/MC0050907.pdf

Hacia el desarrollo de escuelas inclusivas. (s.f). Educación Inclusiva. Recuperado de http://www.inclusioneducativa.org/content/documents/MARCO_GENERAL_DE_LA_EI.pdf

Hidalgo, Rocío. (2015). Habitando cuerpos habitados, imaginarios y proceso creativo. Iztapalapa, México: Ediciones del Lirio S.A de C.V.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2018). Encuesta Nacional sobre la discapacidad en Costa Rica. Recuperado de http://www.inec.go.cr/multimedia/enadis-2018-la-discapacidad-en-costa-rica

Ley 7600 Igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad. (2015). San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rehabilitación y Educación Especial.

Maya, Arnobio. (2013). ¡Urgente! ¡La educación debe de cambiar! Transitando desde la educación tradicional a la educación holística. San José, Costa Rica: Editorial Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana (CECC/SICA).

Meléndez, Raudin. (2019). Las políticas públicas en materia de discapacidad en América Latina y su garantía de acceso a una educación inclusiva de calidad, Actualidades Investigativas en Educación, 19(2), 1-26. doi: 10.15517/AIE.V19I2.36916

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2000. Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Foro Mundial sobre la Educación Marco de Acción de Dakar.

Santos, Miguel. (2000). El pensamiento complejo y la pedagogía. Bases para una teoría holística de la educación, Estudios Pedagógicos 26, 133-148. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173514139012

Shalock, Robert. (1999). Hacia una nueva concepción de la discapacidad. Recuperado de http://campus.usal.es/~inico/investigacion/jornadas/jornada3/actas/conf6.pdf

Varela, Luis. (s.f). Inclusión excluyente en la educación. Recuperado de http://observatorio.inie.ucr.ac.cr/hablemos-de-educacion/30-inclusion-excluyente-educacion

Varela, Luis. (2015). Matriz curricular excluyente y adecuaciones curriculares en el actual proyecto educativo costarricense. Recuperado de http://observatorio.inie.ucr.ac.cr/attachments/article/38/Curriculum%20estandarizado.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.