Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Perception of employers and graduates of the Public Accounting career, Guápiles Campus, University of Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

higher education
professional competencies
professional training
perception
educación superior
competencias profesionales
formación profesional
percepción

How to Cite

Cerdas González, R. J., Marín Gordon , K. ., Arguedas Ulloa, A. ., Valverde Chinchilla, R. ., & Bonilla Carrión, R. (2024). Perception of employers and graduates of the Public Accounting career, Guápiles Campus, University of Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 24(2), 1–26. https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.57138

Abstract

This article gathers the results of a research conducted from January to May 2023, within the framework of the self-evaluation process of the Public Accounting degree program taught at the Guápiles Campus of the University of Costa Rica (UCR). The general objective was to determine whether the exit profile of the graduates met the needs of employers and to identify opportunities for improvement. The methodology was qualitative, using semi-structured questionnaires for employers and graduates. Focus groups were also used for other stakeholders. The results show a positive perception of the employers about the professional competencies, skills, and values of the graduates, considering them suitable for hiring. They also highlight competencies such as ethics, responsibility, administration, and management, as well as values and attitudes such as reliability, transparency, and leadership. However, areas for improvement are noted, such as English language proficiency, technological skills, practical experience, and knowledge of tax legislation. Despite these areas for improvement, both employers and graduates value the career favorably, especially in terms of professional competencies and values developed during university education. It is concluded that it is pertinent to continue offering the program due to the very favorable evaluations of employers and graduates, especially in terms of professional competencies, values and attitudes developed during university education.

https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.57138
PDF (Español (España))

References

Comunidad Universitaria del Recinto de Guápiles. (s.f.). 25 aniversario Recinto de Guápiles [Guápiles, Limón, Costa Rica]. Universidad de Costa Rica, Sede del Atlántico, Recinto de Guápiles.

Consejo Nacional de Rectores [CONARE]. (2019). Radiografía laboral. https://radiografia.conare.ac.cr/radiografia-laboral-iii-2019/que-puedo-estudiar/ciencias-economicas/contaduria/

Consejo Superior Universitario Centroamericano [CSUCA]. (2018). Marco de Cualificaciones para la educación superior centroamericana (MCESCA). Resultados de aprendizaje esperados para los niveles técnicos superior universitario, bachiller universitario, licenciatura, maestría y doctorado. Editorial Serviprensa, Guatemala. http://hica.csuca.org/attachments/article/54/Marco%20de%20cualificaciones%20para%20la%20educacion.pdf

Contraloría General de la República. (2018). Índice de Gestión Municipal Resultado del Periodo 2017. https://cgrfiles.cgr.go.cr/publico/docsweb/documentos/publicaciones-cgr/igm/2017/igm-2017.pdf

Diaz Gómez, Eduardo. (2019). Educación para la empleabilidad: enfoque de la investigación educativa. Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 121-138. https://doi.org/10.33010/ierierediech.v10i19.715

Escuela de Administración de Negocios [EAN]. (2016). Marco Conceptual, planes de estudios del bachillerato y licenciatura de Contaduría Pública y Dirección de empresas. EAN

Fonseca Zúñiga, Edgardo. (2021). Análisis de la comunidad de estudiantes, graduados y docentes de la Sede del Sur de la Universidad de Costa Rica, 2006 – 2019. Revista Reflexiones, 100(1), 83-108. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/40320

García Arango, David Alberto., Sepúlveda Aguirre, Jovany Arley., Arboleda Posada, Gladys Irene., Restrepo Restrepo, Santiago., Garcés Giraldo, Luis Fernando y Moreano, Katherine Vanesa. (2019). Estudios de graduados en educación superior: análisis relacional y comparado desde el ámbito internacional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (57), 117-136. https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a9

Gómez Rodríguez, Horacio., Ortiz Muñoz, Edgardo Patricio. y González Fernández, María Obdulia. (2017) Estudios de egresados para la mejora continua de las universidades: estudio de caso de la Ingeniería en Computación. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 162-184. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.279

Hernández-Sampieri, Roberto., y Mendoza Torres, Christian Paulina. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos [INEC]. (2021). Estadísticas demográficas. 2011 – 2025. Proyecciones nacionales. Población total proyectada al 30 de junio por grupos de edades, según provincia y sexo. https://www.inec.cr/poblacion/estimaciones-y-proyecciones-de-poblacion

La República. (06 de mayo, 2022). Estas son las diez especialidades técnicas de mayor demanda laboral, según CINDE. https://www.larepublica.net/noticia/video-estas-son-las-diez-especialidades-tecnicas-de-mayor-demanda-laboral-segun-cinde

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico [OCDE]. (2016). La educación en Costa Rica. https://www.oecd.org/education/school/La-Educacion-en-Costa-Rica-Resumen-Ejecutivo.pdf

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. (2020). Atlas de desarrollo Humano cantonal 2020, Costa Rica. https://www.undp.org/es/costa-rica/atlas-de-desarrollo-humano-cantonal

Programa Estado de la Nación. (2019). Informe Estado de la Nación. https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2019/11/informe_estado_nacion_2019.pdf

Rodríguez Araya, Marilú. y Baltodano Mayorga, José Daniel. (2021). Regionalización de la educación superior de Costa Rica: de la democratización del acceso hacia una democratización epistémica. Revista Ensayos Pedagógicos, 16(1), 159-187. https://doi.org/10.15359/rep.16-1.8

Rodríguez Morales, Katia Lorena. y Valenzuela Ortiz, Mónica Giomary. (2017). Estudio de seguimiento a personas graduadas de posgrado de la Facultad de Ciencias Sociales y humanísticas (FCSH) de la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL). Revista Educación, 41(1), 1-18. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17885

Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior [SINAES]. (1 de junio del 2023). Acreditaciones. https://www.sinaes.ac.cr/acreditaciones/

Universidad de Costa Rica, Consejo Universitario [UCR-CU]. (2023). Estatuto Orgánico de la Universidad de Costa Rica. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf

Universidad de Costa Rica, Consejo Universitario [UCR-CU]. (2023). Reglamento de la Vicerrectoría de Acción Social. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativa/accion_social.pdf

Universidad de Costa Rica. Sistema de Información Institucional de Autoevaluación y Gestión de la Calidad Nacional de Acreditación de la Educación Superior [SIIAGC-UCR]. (23 de enero del 2023). Población Graduada, serie histórica. UCR.

Universidad de Costa Rica. Vicerrectoría de Acción Social [UCR-VAS]. (2016). Resolución VAS-11-2016. https://accionsocial.ucr.ac.cr/sites/default/files/documentos/resolucion_vas-11-2016.pdf

Universidad de Costa Rica. Oficina de Planificación Universitaria [UCR-OPLAU]. (2021). Plan estratégico Institucional 2021-2025. https://oplau.ucr.ac.cr/publicaciones/plan-estrategico-institucional/plan-estrategico-institucional-2021-2025

Universidad de Costa Rica. Sede del Atlántico [UCR-SA]. (2021). Plan estratégico Sede del Atlántico 2018-2022. https://www.sa.ucr.ac.cr/web/wp-content/uploads/2020/08/Plan-Estrategico-2018-2022.pdf

Universidad de Costa Rica. Consejo Universitario [UCR-CU]. (2020). Políticas Institucionales 2021-2025. https://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/politicas_institucionales_2021-2025.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Rosa Julia Cerdas González, Katherine Marín Gordon , Ariel Arguedas Ulloa, Ricardo Valverde Chinchilla, Roger Bonilla Carrión

Downloads

Download data is not yet available.