Wimb Lu ISSN Impreso: 1659-2107 ISSN electrónico: 2215-6712

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/oai
Childhoods and psychoanalysis in Uruguay from 1955 to 1984
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

childhood
psychoanalysis with children
discursive analysis
Uruguay
infancia
psicoanálisis con niños
análisis discursivo
Uruguay

How to Cite

Fernández Caraballo, A. M. (2023). Childhoods and psychoanalysis in Uruguay from 1955 to 1984. Wimb Lu, 18(2), 69–92. https://doi.org/10.15517/wl.v18i2.57520

Abstract

This article aims to give an account of the ideas about childhood linked to psychoanalysis, more specifically to psychoanalysis with children, from 1955 to 1984. It seeks to unravel what conceptions about children and childhood emerge from psychoanalysis read, interpreted and conceptualized in Uruguay. It is a historical-discursive study or historicity (Foucault, 1969) that allows the analysis of documents (articles, case histories and clinical reports) coming from psychoanalytic theories and practices. It is interesting to visualize Uruguayan traits (Ginzburg, 1994) and singularities about these ideas, their theorizations, and their underlying practices. The dates studied, which span from 1955 to 1984, cover periods related to the consolidation of “official” psychoanalytic institutions (such as the APU, AUDEPP, Freudian School of Psychoanalysis and the ELP), the entry of psychoanalysis into the University, and the period corresponding to the civil-military Dictatorship, exclusion, and formation of “unofficial” study groups. In general terms, since the decade of the sixties, it is clearly observed how psychoanalysis with children, adolescents, and families, includes a variety of theoretical and practical proposals that are preserved until the present, coexist and, on some occasions, are used in a mixture of theories without epistemological discussion, just as, on other occasions, theories and practices are discussed and compete.

https://doi.org/10.15517/wl.v18i2.57520
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Abraham, Karl. Psicoanálisis clínico. Hormé, 1959.

Ackerman, Nathan. Psicoterapia del grupo familiar. Hormé. 1961.

Aichhorn, A. Juventud desamparada. Barcelona: Gedisa. 2006.

Ariès, Philippe. El tiempo de la historia. Paidós, 1986.

Ariès, Philippe. El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Alfaguara, 1987.

Ariès, Philippe, y Georges Duby. Historia de la vida privada. La vida privada en el siglo XX. Tomo 9. Taurus, 1991.

Barrán, J. P. La ortopedia de los pobres. Medicina y sociedad en el Uruguay del novecientos. Tomo 2. Montevideo: Banda Oriental. 1993.

Barrán, J.P. Medicina y sociedad en el Uruguay del Novecientos. La invención del cuerpo. Tomo 3. Banda Oriental. 1995.

Bercherie, P. La clínica psiquiátrica del niño. Estudio histórico. Ornicar? n.° 1, (1983): 26-27.

Bick, E. 1969. "Análisis de niños en la actualidad." En: Revista Uruguaya de Psicoanálisis. (En línea) (XI 02). Texto leído en el XXII Congreso Internacional de Psicoanálisis. Edimburgo, julio-agosto 1961 y publicado en The International Journal of Psycho-Analysis, vol. XLIII - parte IV-V, 1962.

Bloj, A. Los pioneros. Psicoanálisis y niñez en la Argentina 1922-1969. Letra Viva. 2013.

Bruno, G. "Notas para una historia del psicoanálisis en el Uruguay." Revista Querencia, n.° 3. (2001). www.querencia.psico.edu.uy

Bustelo, E. "Notas sobre infancia y teoría: un enfoque latinoamericano." Salud Colectiva, 8(3), 2012. pp. 287-29. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73125097004

Cabral, E. "Relación de objeto/relación al objeto." Cuadernos Psicoanálisis Freudiano de la Escuela Freudiana de Montevideo, n.° 5 (1984): 107-112.

Calvo Ortega, F. Lo normal y lo patológico en educación. Nacimiento de la psicopedagogía. Endymion. 2014.

Carli, S. La memoria de la infancia. Estudios sobre historia, cultura y sociedad. Paidós. 2011.

Caetano, G. y Rilla, J. Historia contemporánea del Uruguay. Fin de Siglo. 1994.

Capurro, R. "Concepciones de la cura." Cuadernos Psicoanálisis Freudiano de la Escuela Freudiana de Montevideo. n.° 3, (1982): 23-34.

Casas de Castelli, E. "Evolución de una fobia escolar." Revista de Psicoterapia Psicoanalítica (AUDEPP). n.° 1, (1982): 37-58.

Casas de Pereda, M., Freire de Garbarino, M., Fernández, A., Garbarino, H., Maberino de Prego, V. et al. 1982. "La importancia del psicoanálisis de niños en la formación del analista." Revista Uruguaya de Psicoanálisis 53.

Cuadernos de Psicoanálisis Freudiano de la Escuela Freudiana de Montevideo, n.° 1, 1981; n.° 2 y n.° 3, 1982; n.° 4, 1983, y n.° 5, 1984.

Cherro, M. et. al. "¿Cómo nacen los niños?" Revista de Psicoterapia Psicoanalítica (AUDEPP), n.° 3, (1984): 23-45.

De Pla, P., de Planco, E., & de Planco, R. N. "Consecuencias técnicas del comienzo de la pubertad en psicoterapia." Revista de Psicoterapia Psicoanalítica (AUDEPP), n.° 3, (1984): 71-84.

Duffau, N. Historia de la locura en Uruguay (1860-1911). Alienados, médicos y representaciones sobre la enfermedad mental. Ediciones Universitarias. 2017.

Espiga, S. La infancia normalizada. Libros, maestros e higienistas en la escuela pública uruguaya 1885-1918. Antítesis. 2015.

Escuela Lacaniana de Psicoanálisis. (1990, marzo). Artefacto, 1.

Erickson, E. Infancia y sociedad. Hormé. 1965.

Escuela Freudiana de Montevideo. "Acta de Fundación de la Escuela Freudiana de Montevideo." Cuadernos de Psicoanálisis Freudiano, n.° 3, (1982): 9-12.

Faccinetti, C. "Historia de las psicoterapias y del psicoanálisis en Brasil: El caso de Río de Janeiro." Estudos e Pesquisas em Psicologia, vol. 18, número especial, (2018): 1106-1117.

Ferenczi, S. (1920). Sexo y psicoanálisis. Hormé, 1959.

Fernández Caraballo, A. M. "Lo niño y el psicoanálisis: ¿Posibilidad o imposibilidad?" Educação Temática Digital, 150 años de Freud. Faculdade de Educação da Unicamp, vol. 8, (2006). http://143.106.58.55/revista/index.php

Fernández Caraballo, A. M. "El psicoanálisis con niños y sus efectos en la psicopedagogía." Didáskomai Revista del Instituto de Educación, N. 9. Instituto de Educación, FHCE, UDELAR, 2018. http://didaskomai.fhuce.edu.uy/index.php/didaskomai/article/view/42

Fernández Caraballo, A. M. "Neurosis infantil: una contribución freudiana a la idea de infancia." En J. Allouch, J. Assandri, P. Behetti, M. Nebril, A. M. Fernández Caraballo, M. Novas, E. Porge y A. Villalba, Con piel de lobo. Cien años de la historia de una neurosis infantil. Escolios, (2019): 127-143.

Fernández Caraballo, A. M. "Dificultades ante el aprendizaje. Un abordaje multidisciplinario." Departamento de Enseñanza y Aprendizaje, Instituto de Educación, FHCE. Segunda edición revisada y modificada. 2020.

Fernández Caraballo, A. M. "De la entidad niño para el psicoanálisis y los efectos en la psicopedagogía y en la educación." En A. M. Fernández Caraballo y J. Venturini (Dir.) (2020), Estudios sobre aprendizaje. Sujeto, psicopedagogía, psicoanálisis. Departamento de Enseñanza y Aprendizaje, Instituto de Educación, FHCE. Segunda edición revisada y modificada. 2020.

Fernández Caraballo, A. M. "Infancias, pedagogías y saberes psi. Uruguay primera mitad del s. XX. Tomo I." Comisión Sectorial de Educación Permanente, UDELAR, (2021-23a). ISBN: 978-9974-0-1988-1.

Fernández Caraballo, A. M. "Infancias, pedagogías y saberes psi. Uruguay primera mitad del siglo XX. Tomo II." Comisión Sectorial de Educación Permanente, UDELAR, (2021-23b), ISBN: 978-9974-0-1990-4.

Fernández Caraballo, A. M. "Psicoanálisis e infancias en el Uruguay de la primera mitad del siglo XX." En A. M. Fernández Caraballo (Dir.) Infancias, pedagogías y saberes psi. Uruguay primera mitad del siglo XX. Tomo II (pp. 137-173). Comisión Sectorial de Educación Permanente, UDELAR, (2021-23c). ISBN: 978-9974-0-1990-4.

Fernández Caraballo, A. M. "Los inicios del psicoanálisis con niños en el Uruguay (1900-1950)." Revista Itinerario, Facultad de Psicología, UDELAR. 2023. www.itinerario.psico.edu.uy (en prensa).

Filgueira, M. y Corina Nin. "Presentación." En: M. Mannoni y O. Mannoni (1972), Seminarios en Montevideo, 1972 (7-12), 2020. APU, IPP.

Foucault, M. La arqueología del saber. Siglo XXI. 1969.

Freud, A. (1927). Psicoanálisis del niño. Hormé, 1965.

Freud, A. y Burlingham, D. La guerra y los niños. Editorial Imán. 1945.

Freud, S. "Tres ensayos de teoría sexual." En J. Strachey (Comp.), Sigmund Freud. Obras completas. Amorrortu Editores, tomo VII, (1996a): 109-121.

Freud, S. "Sobre las teorías sexuales infantiles." En J. Strachey (Comp.), Sigmund. 1996c.

Freud. Obras completas. Amorrortu Editores, tomo IX.

Freud, S. "Análisis de la fobia de un niño de cinco años." En Strachey, J. (Comp.), Sigmund Freud. Obras completas. Amorrortu Editores, tomo X, (1996d): 7-117.

Freud, S. "De la historia de una neurosis infantil." En Strachey, J. (Comp.), Sigmund Freud. Obras completas. Amorrortu Editores, tomo XVII. 1996f.

Freud, S. "Prólogo a August Aichhorn, Verwahrloste Jugend." En Strachey, J. (Comp.), Sigmund Freud. Obras completas. Amorrortu Editores, tomo XIX. 1996g.

Ginzburg, C. "Morelli, Freud, and Sherlock Holmes. Clues and Scientific Method." History Workshop Journal, n.° 9, (1980): 5-36. http://hwj.oxfordjournals.org/content/9/1/5.full.pdf+html

Ginzburg, C. Mitos, emblemas e indicios: Morfología e história. Gedisa. 1994.

Klein, M. (1932). Psicoanálisis de niños. Hormé, 1963.

Klein, M.; Abraham, K.; Ferenczi, S.; Freud, A.; Winnicott, D.; Spitz, R.; Erikson, E. y Ackerman, N. Grandes casos del psicoanálisis de niños. Hormé. 1965.

Korovsky, E. “El psicoanálisis en el Río de la Plata”. Revista de Psicoterapia Psicoanalítica (AUDEPP), n.° 4, (1985): 25-45.

Lacan, J. Disolución. Cuadernos Psicoanálisis Freudiano de la Escuela Freudiana de Montevideo, n.° 1, (1981): 64-69.

Labraga, M. Prefacio. En: M. Mannoni y O. Mannoni (1972), Seminarios en Montevideo, 1972. (2020): 13-30, APU, IPP.

Lionetti, L. La historia de las infancias en América Latina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. 2018.

Marín, H. R. "Apuntes para una historia del psicoanálisis en Argentina." Asclepio 47, n.°1 (1995): 81-100. https://doi.org/10.3989/asclepio.1995.v47.i1.452

Montealegre, N. y G. Sapriza.Infancias en dictadura. Sobre narrativas, arte y política. Alter Ediciones, 2022.

Mannoni, M. y M. O. Mannoni. Seminarios en Montevideo, 1972. APU, IPP, 1972.

Medici de Steiner, C. "Hacia la construcción de una historia. El psicoanálisis de niños y los psicoanalistas de principios de siglo." Asociación Psicoanalítica del Uruguay, 1988.

Osta, M. L. Imágenes resistentes. El lenguaje de las 'señales en las prácticas de abandono en Montevideo (1895-1934). BMR Académica, 2019.

Osta, M. L. La infancia del torno. Orfandad, adopciones y algunas prácticas olvidadas del Montevideo del siglo XIX. BMR Académica, 2020.

Pérez Gambini, C. Historia de la psicología en el Uruguay: Desde sus comienzos hasta 1950. Montevideo: Arena. 1999.

Revista de Psicoterapia Psicoanalítica (AUDEPP), n.° 1-12, 1982; n.° 2-10, 1983; n.° 3-8, 1984; n.° 4-09, 1985.

Revista Uruguaya de Psicoanálisis (1955-84). http://www.apuruguay.org

Restaino, E. "Fase oral y sus manifestaciones en la clínica." Revista de Psicoterapia Psicoanalítica (AUDEPP), 2, (1983): 81-92.

Ruperthuz, M. Freud y los chilenos: Historia de la recepción del psicoanálisis en Chile (1910-1949). Santiago de Chile: Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Sociales. 2013.

Ruperthuz, M., & Plotkin, M. Estimado doctor Freud: Una historia cultural del psicoanálisis en América Latina. Edhasa. 2017.

Ricardo Alfonso y Beatriz Mandelbaum, "El psicoanálisis y sus pioneros en Brasil: Notas sobre el vigoroso psicoanalista Karl Weissmann," Analytica 6, n.° 11 (2017): 34-68, Universidad Federal de São João del-Rei, www.analytica.ufsj.edu.br

Spitz, R. No y sí. Hormé. 1960

Skliar, C. "La infancia, la niñez, las interrupciones." Childhood & Philosophy 8(15), Río de Janeiro, (2012): 67-81.

Tizio, H. "Prólogo a la presente edición." En A. Aichhorn (1925), Juventud desamparada. Gedisa. 2006.

Tuana, É. "Psicología en el Uruguay. Vista a través de 40 años de historia de la Sociedad de Psicología." Revista de la Sociedad de Psicología del Uruguay. n.° 7 (1993): 8-9.

Vengerow, E. y Dubcovsky, S. "Prólogo." En: M. Klein, K. Abraham, S. Ferenczi, A. Freud, D. Winnicott, R. Spitz, E. Erikson y N. Ackerman (1965). Grandes casos del psicoanálisis de niños. Hormé. 1965.

Viñar, M. (2020). "Prólogo." En M. Mannoni y O. Mannoni (1972), Seminarios en Montevideo, 1972 (pp. 21-32). APU, IPP.

Vomero, F. (2009). "Enfermedad mental, saber psiquiátrico, cultura y orden social en el Uruguay de la primera mitad del siglo XX. Pedro Rodríguez Bonaparte, un anarquista en el Vilardebó.” Tesis de maestría en Antropología de la Cuenca del Plata, FHCE, UDELAR.

Winnnicott, D. W. (1964). "Tres casos de adopción." Hormé.

Zapiola, M. "Estado e infancia en Argentina: Reflexiones sobre un recorrido historiográfico." En Lionetti, L. (2018), La historia de las infancias en América Latina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. 2018.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ana María Fernández Caraballo

Downloads

Download data is not yet available.