Abstract
Monitoring the professional development of university graduates and alumni is a process underdeveloped in Latin America, although it increasingly takes a leading place as other processes such as self-evaluation and accreditation of academic programs are strengthened. In addition, continuous improvements in the university education emerge as a new paradigm that seeks to correspond to the volatile job market to which new professionals are entering. And it is precisely their feedback that becomes a fundamental input for this objective. According to research on the B.A. in Psychology and Teaching in Psychology from the University of Costa Rica (UCR), this article offers a series of considerations and recommendations for the proper management of the follow-up of this population. This article aims to be a guide for careers in the process of continuous improvement in the accompaniment of their graduates and alumni. It exposes the main variables that must be taken into account in the development of monitoring, as well as the precautions to consider during the process.
References
Araya-Ramírez, Iliana, Lilliam Quirós-Arias y Eva Fallas-Garro. «Seguimiento a graduados como elemento de innovación curricular en la Carrera de Ciencias Geográficas con énfasis en ordenamiento del territorio, Universidad Nacional de Costa Rica». Revista Geográfica De América Central 2, No.48E (2012): 135-168. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/4010
Corrales, Karen, Katherine Sandí, Cinthya Picado, Lorena Kikut e Ilse Gutiérrez, I. «Seguimiento de la condición laboral de las personas graduadas 2014-2016 de las universidades costarricenses: incluye implicaciones laborales durante la pandemia». San José, Costa Rica: CONARE, OPES, 2020. https://hdl.handle.net/20.500.12337/8037
Garzón Ana. «Modelo de seguimiento y acompañamiento a graduados (SAG), una visión holística de la gestión de calidad de la educación superior». Revista Educación, 27, No. 52 (2018): 201-218. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.011
Gutiérrez, Ilse, Lorena Kikut, Gustavo Navarro, Cinthia Azofeita y Nancy Rodríguez. «Seguimiento de la condición laboral de las personas graduadas 2008 - 2010 de las universidades costarricenses». San José, Costa Rica: CONARE, OPES, 2015. https://olap.conare.ac.cr/images/Proyectos/Seguimiento/2013/seguimiento_laboral_2008-2010.pdf
Gutiérrez, Ilse, Lorena Kikut, Karen Corrales y Cinthya Picado. «Seguimiento de la condición laboral de las personas graduadas 2011 - 2013 de las universidades costarricenses». San José, Costa Rica: CONARE, OPES, 2018. https://olap.conare.ac.cr/images/Proyectos/Seguimiento/2016/seguimiento_laboral_2011-2013.pdf
Guzmán, Susana, Mónica Álvarez-Icaza, Alejandro Corredera, Pilar Flores, Arumi Tuyub y Pedro Rodríguez. «Estudio de seguimiento de egresados: recomendaciones para su desarrollo». Revista Innovación Educativa, 8, No.42 (2008): 19-31. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421234003
Navarro-Espinosa, Johanna y Alicia Jalón de Santis. «Estrategias de seguimiento a graduados como pilar fundamental de la calidad en la Educación Superior». Universidad ECOTEC. 2018. https://www.researchgate.net/publication/326816119
Observatorio Laboral de Profesiones y Consejo Nacional de Rectores [OLaP-CONARE]. «Seguimiento de la condición laboral». Descripción. OLaP CONARE, 2020. https://olap.conare.ac.cr/seguimiento-de-personas-graduadas/descripcion
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Harlen Alpízar-Rojas, Roberto Marín Villalobos, Mauren Baltodano-Chacón, Bradly Marín-Picado