Wimb Lu ISSN Impreso: 1659-2107 ISSN electrónico: 2215-6712

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/oai
Grooming and online sexual harassment: The meaning and process of sexual harassment experiences through technological spaces in adolescents between 13 and 15 years living in La Gran área Metropolitana, Costa Rica
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

Online sexual harassment
Grooming
Sexting
Adolescent
Gender
Acoso sexual en línea (ASeL)
Grooming
Sexting
adolescencia
género

How to Cite

Calderón Chinchilla, A. L., & Navarro Díaz, E. (2023). Grooming and online sexual harassment: The meaning and process of sexual harassment experiences through technological spaces in adolescents between 13 and 15 years living in La Gran área Metropolitana, Costa Rica. Wimb Lu, 18(1), 33–59. https://doi.org/10.15517/wl.v18i1.54086

Abstract

The online sexual harassment is form of power exercised by someone of any age over a victim in the virtual environment with sexual content, contrary to the grooming where the victimary is an adult who say to be a teenager and there is a gradual approach to the victim to get their trust (Rey 2017). There is a need to explore the meaning and process of online sexual harasment experiences through technological spaces in adolescents, describing the regular experience on virtual spaces before the experience and, possible changes when it appear; knowing the subjective impact and consequences made by the experience and identifying the posible generated coping strategies. Because of that, this study made a temathic codification on the ATLAS.ti program about three focal groups and seven episodic semi-structured interviews. There are experiences due to the beginning of the use of social media and misinformation, which decreases with vicarious learning among peers. These experiences generate a limited and untrusted use of virtual spaces. The most important coping strategy is seeking help from family and peers; there is untrust in educational institutions.

https://doi.org/10.15517/wl.v18i1.54086
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Acuña Aguilar, Yessy María. «Diseño de estrategias psicopedagógicas para el abordaje y la prevención del ‘cyberbullying’ con estudiantes de educación primaria en Costa Rica.» San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica, 2015.

Alonso Ruido, Patricia. «Evaluación del fenómeno del sexting y de los riesgos emergentes de la red en adolescentes de la provincia de ourense». Universidad de Vigo, 2017.

Batres, Gioconda. «“Las mujeres centroamericanas y la psiquiatría”.» (2001), 2 (17): 21-26.

Calvo, Marlen. «El péndulo oscila hacia ambos lados: género, patriarcado y equidad»,(2014) n.o 29: 1-17.

Campos Guadamuz, Álvaro. Pautas para facilitadores de talleres de masculinidad en América Central. San José, C.R.: Ofic. de Seguimiento y Asesoría de Proyectos, Osa, 2007.

Chacón, Krisia. «“Adolescentes cambian dinámica en el uso de la web”.» El financiero, 2016.

Charmaz, Kathy. «Grounded Theory». En Rethinking Methods in Psychology, L Smith, J., Harré, R. Londres: SAGE, 1995.

Chaves-Álvarez, Ana Lucía, María Ester Morales-Ramírez, y Margarita Villalobos-Cordero. «Ciberbullying desde la perspectiva del estudiantado: “lo que vivimos, vemos y hacemos”». Revista Electrónica Educare (2020) 24 (1): 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.3

Cordero de la O, Dyalá. «Las normas de etiqueta en los medios electrónicos», (2013) n.o 12: 19-21.

Creswell, John W. Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Boston: Pearson, 2012.

Creswell, John W., y Cheryl N. Poth. Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Approaches. Fourth edition. Los Angeles: SAGE, 2018.

Cruz, Laura. «Adolescentes y redes sociales en la era digital». Islas Baleares: Universitat de les Iles Balears, 2017.

Figueroa, Rodrigo, Paula Repetto, y Margarita Bernales. «Incorporación de los primeros auxilios psicológicos al currículum de pregrado» (2014) 7 (142): 934-35.

Flick, Uwe, y Uwe Flick. Introducción a la investigación cualitativa. 2da. Ed. Pedagogía Educación crítica. Madrid: Morata; Fundación Paideia Galiza, 2007.

Gaete, Verónica. «Desarrollo psicosocial del adolescente». Revista Chilena de Pediatría (2015) 86 (6): 436-43. https://doi.org/10.1016/j.rchipe.2015.07.005

Giddens, Gil Aristu, y José Luistr. «Modernidad e identidad del yo. El yo y la sociedad en la época contemporánea». Península, 1991.

Grosser, Kattya. «Adolescentes y adultos ¿Es posible una interacción sin juzgar ni castigar? ¿Qué hay detrás del llamado conflicto generacional?» (2003) 3 (1): 1-13.

Hernández, E, Gil Franklin, Juan Botero, Javier Quintero, y Ludivia Serrato. «Fundamentos conceptuales de la estrategia de intervención». En Masculinidad, Homosexualidad, VIH-SIDA e Identidad de Género. Propuesta de intervención para hombres que tienen sexo con hombres, 2010.

Herrera, K. «Las 5 redes sociales favoritas de los jóvenes ticos». La Prensa Libre, 2015.

Jane, Emma. «Online Abuse and Harassment». The International Encyclopedia of Gender, Media, and Communication, editado por Kare Ross, 1–16. Hoboken: Wiley- Blackwell, 2020. https://doi.org/10.1002/9781119429128.iegmc080

Lamas, Marta. «¿Denuncia legítima o victimización?». 2018.

Lunt Peter y Sonia Livingstone. «Rethinking the focus group in media and communications research» (1996) 2 (46): 79-98.

Martínez, A. «Estudio de los indicadores de violencia de género en adolescentes en internet». Valladolid: Universidad de Valladolid, 2017.

Miles, Matthew B., A. M. Huberman, y Johnny Saldaña. Qualitative data analysis: a methods sourcebook. Fourth edition. Los Angeles: SAGE, 2020.

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. «Protocolo de actuación en situaciones de violencia física, psicológica, sexual, acoso y hostigamiento sexual», 2016.

Montiel Juan, Irene. «Ciberacoso Sexual en adolescentes: creencias erróneas». Revista Iberoamericana de Psicología (2019) 11 (3): 19-30. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.11302

Montiel-Juan, Irene, Carbonell, Enrique -Vayá, y Miriam Salom-García. «Victimización Infantil Sexual Online: Online Grooming, Ciberabuso y Ciberacoso sexual» (2014) 1 (1): 1-23.

Navarro-Pérez, José-Javier, José-Vicente Pérez-Cosín, y Silvia Perpiñán. «El proceso de socialización de los adolescentes postmodernos: entre la inclusión y el riesgo. Recomendaciones para una ciudadanía sostenible. Pedagogía Social» (2015) 1 (25): 143-70.

Ortuño, Javier. «Adolescencia: Evaluación del ajuste emocional y comportamental en el contexto escolar». La Rioja: Universidad de la Rioja, 2014.

Palmer Padilla, Francisco Javier, y M. A. García-Valdés. «Seguridad y riesgos: Cyberbullying, grooming y sexting.» Islas Baleres: Universitat de les Illes Balears, 2017.

Panizo, V. «El ciber-acoso con intención sexual y el child grooming» (2011) 1 (15).

Pérez-Sánchez, Rolando. «Informe Primera encuesta Kids Online Costa Rica Abril, 2019». Kids Online:San José, 2019.

República de Costa Rica. Proyecto de Ley: Ley especial para la protección de los derechos de la niñez y la adolescencia frente a la violencia y el delito en el ámbito de las tecnologías de la información y la comunicación y reformas al código penal. San José, 2011.

Rey, Ana. «Acoso y abuso sexual en las redes sociales», 2017.

Rinaldi, Harlene. «La red guías de usuario y netiqueta», 1997.

Ritzer, George, ed. The Blackwell encyclopedia of sociology. Malden, MA: Blackwell Pub, 2007.

Salgado Lévano, Ana Cecilia. «Investigación cualitativa: Diseños, evaluación del rigor metodológico y retos.» (2007) 13 (1): 71-78.

Silverman, David. «Interpreting qualitative data», 2015.

Tiffer-Hangen, Paola. «Análisis de la Figura del Ciberacoso entre Menores de Edad, contenido en el Proyecto de Ley N.° 18230, con el fin de realizar una propuesta al delito en Costa Rica, dentro de la óptica del Derecho Penal Juvenil y la Justicia Restaurativa». San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica, 2017.

Van-der-Kolk, Bessel. «Correr para salvar la vida: Anatomía de la superviviencia.» En El cuerpo lleva la cuenta Cerebro, mente y cuerpo en la superación del trauma, M. Foz Casals, 70-97. Barcelona: Eleftheria, 2015.

Vásquez, Jorge. «Adultocentrismo y juventud: Aproximaciones foucaulteanas» (2013) 15 (1): 217-34.

Villacampa-Estiarte, Carolina, y Ma Gómez-Adillón. «Nuevas tecnologías y victimización sexual de menores por online grooming» (2016) 18 (2): 1-27.

Weitzman, Eben. «Software and Qualitative Research». En Handbook of Qualitative Research, Y. S. Denzin, 803-20. California: SAGE, 2000.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ana Lucía Calderón Chinchilla, Esteban Navarro Díaz

Downloads

Download data is not yet available.