Abstract
This article presents the systematization of the experiences of four courses given as part of the Social Action project of the University of Costa Rica ED-3138 Continuous training for Orientation professionals. The systematization model proposed by Oscar Jara was used; with the aim of strengthening the project of continuous training based on the experience of the courses taught, to inform the successes and failures of these learning experiences to improve both the continuous training project and to disseminate the results obtained until the moment. One of the most important points of arrival with the elaboration of this systematization is that it facilitated in the participants, the construction and reconstruction of knowledge related to the different topics addressed.References
Alfaro, S.; Montoya, E.; Rodríguez, L. C.; Solano, A.; y Solano, Y.; (2003). Elaboración de un manual para la resolución constructiva de la etapa de iniciación laboral de docentes principiantes de educación primaria (tesis de licenciatura). Escuela de Orientación y Educación Especial, Facultad de Educación, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Álvarez, V. y Romero, S. (2007). Formación basada en competencias para los profesionales de la Orientación. Educación XX1, 010, pp. 15-37. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70601003
Jara, O. (1994). Para sistematizar experiencias. San José, Costa Rica: CEP-ALFORJA.
Jara, O. (2010). Orientaciones teórico metodológicas para la sistematización de experiencias. Biblioteca Electrónica sobre Sistematización de Experiencias. Disponible en: http://cepalforja.org/sistematizacion
Medrano, E; Repetto, A; Blanco, A; González, J.R; Guillarmón, A; y Negro, J.C. (2001). El desarrollo profesional de los orientadores de educación secundaria: análisis de necesidades y prospectiva. Revista de Investigación Educativa, 19, (1), 199-220.