REHMLAC +, Journal of Historical Studies of Latin American and Caribbean Freemasonry plus ISSN Impreso: 1659-4223 ISSN electrónico: 2215-6097

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/rehmlac/oai
Una pedagogía por símbolos e imágenes simbólicas
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

freemasonry; symbolism; epistemology; emblem; symbolic image.
masonería; simbolismo; epistemología; emblema; imagen simbólica.

How to Cite

Ferrer Ventosa, R. (2018). Una pedagogía por símbolos e imágenes simbólicas. REHMLAC +, Journal of Historical Studies of Latin American and Caribbean Freemasonry Plus, 10(2), 259–272. https://doi.org/10.15517/rehmlac.v10i2.34253

Abstract

Freemasonry has a very unique way of spreading its ideas among the initiated of the organisation. This epistemology comes from various sources, but in all of them, the symbol, even more, the symbolic image, has a key role. A recent editorial novelty, Simbolismo masónico (Masonic symbolism), by J.J. García Arranz, studies it. In the following pages, I will try to delimit what constitutes this method of communicating ideas, especially in its visual dimension. I will elaborate on this matter with the help of this document by García Arranz, as well as the review published in REHMLAC+.

https://doi.org/10.15517/rehmlac.v10i2.34253
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Campanella, Tommaso. La ciudad del sol. Madrid: Tecnos, 2007.

Díaz-Urmeneta Muñoz, Juan Bosco. La tercera dimensión del espejo: ensayo sobre la mirada renacentista. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2004.

Eliade, Mircea. Mefistófeles y el andrógino. Barcelona: Labor, 1984.

Ferrer Ventosa, Roger. “El huevo y el cero: de la nada al infinito”. Revista Sans Soleil – Estudios de la imagen 8 (2016): 88:107.

Ferrer Ventosa, Roger. “Pensando en imágenes jeroglíficas: de la tradición hermética en el Renacimiento a las vanguardias hasta el arte contemporáneo”. Arte, individuo y sociedad 30, no. 2 (2018): 311-328.

Ferrer Ventosa, Roger. “Images as an Embodiment of the Sacred”. En Interpreting Sacred Stories. Wallingford: Cabi, en prensa).

Flor, Fernando R. de la. Emblemas. Lecturas de la imagen simbólica. Madrid: Alianza editorial, 1995.

García Arranz, José Julio. Simbolismo masónico. Historia, fuentes e iconografía. Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil, 2017.

Garin, Eugenio. La revolución cultural del Renacimiento. Barcelona: Crítica, 1981.

Gombrich, E. H. Imágenes simbólicas. Estudios sobre el arte del Renacimiento, 2. Madrid: Debate, 2001.

Hoyos, Arturo de y Morris, S. Brent eds. Freemasonry in Context. History, Ritual, Controversy. Oxford: Lexington Books, 2004.

Martín López, David. “Arte y masonería: consideraciones metodológicas para su estudio”. REHMLAC+ 1, no. 2 (diciembre 2009-abril2010): 17-36. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rehmlac/article/view/6615/6304

Morales Benítez, Antonio. “Reseña de Simbolismo masónico. Historia, fuentes e iconografia de José Julio García Arranz”. REHMLAC+ 10, no. 1 (2018): 392-294. https://doi.org/10.15517/rehmlac.v10i1.331

Pilkington, Mark. “The Active Surface: Art as Magical Technology”. En As Above, So Below: Portals, Visions, Spirits & Mystics. Editado por Rachel Thomas y Sam Thorne. Dublin: Irish Museum of Modern Art, 2017.

Turner, Victor. From Ritual to Theatre. The Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.

Venzi, Fabio. Freemasonry: The Esoteric Tradition. Addlestone: Lewis Masonic, 2016.

Vidal, César. Los masones. Barcelona: Planeta, 2005.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.