InterSedes ISSN Impreso: 1409-4746 ISSN electrónico: 2215-2458

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/oai
The 'Everything But Thesis' Syndrome at the Postgraduate Level: A Case Study of Academic Factors Affecting the Final Graduation Project Elaboration Process
PDF (Español (España))

Keywords

educational research, institutional assessment, postgraduate programs, TMT syndrome, university dropout.
Investigación educativa
Evaluación institucional
Posgrados
Síndrome TMT
Deserción universitaria

How to Cite

Mena Rojas, W. A. (2024). The ’Everything But Thesis’ Syndrome at the Postgraduate Level: A Case Study of Academic Factors Affecting the Final Graduation Project Elaboration Process. InterSedes, 25(52), 1–14. https://doi.org/10.15517/isucr.v25i52.56898

Abstract

The study highlights the importance of research and institutional evaluation as fundamental strategies to address issues affecting higher education. Specifically, it focuses on the low graduation rates faced by some postgraduate programs and addresses the "everything but the thesis syndrome," a recurring phenomenon in which the student population successfully completes the curriculum but fails to finish the final graduation project for various reasons. Since this syndrome is considered one of the main causes of low graduation rates in postgraduate programs, the study conducts a literature review to identify theoretical references. Through this process, twenty-four academic factors that can positively or negatively influence the completion of the final graduation project are identified. To obtain specific data, a survey is administered to the graduating population of two cohorts from an international postgraduate program at the National University of Costa Rica. Using a Likert scale, the factors that, according to the perception of the surveyed individuals, have the greatest positive or negative impact on the final graduation project development process are determined. "Knowledge and familiarity with the research topic" are positively highlighted, while the "transition process from the project proposal to the final project" is viewed negatively. In addition to the survey, the historical records of the postgraduate program are reconstructed, and the program's efficiency rate is calculated, along with other relevant indicators for analysis.

https://doi.org/10.15517/isucr.v25i52.56898
PDF (Español (España))

References

Carlino, P. (2005). ¿Por qué no se completan las tesis en los postgrados? Obstáculos percibidos por maestrandos en curso y magistri exitosos. Educere, 415-420. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/356/35603020.pdf

Chambilla, S. (2000). Factores que limitan la elaboración de tesis en la maestría de educación superior de la Facultad Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. Tesis para optar el Grado Académico de Maestra en Ciencias: Educación con mención en Educación Superior, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Facultad de Ciencias de la Educación, Arequipa. Obtenido de http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12773/11823/UPchals.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=Los%20factores%20institucionales%20que%20limitan,institucional%20y%20principalmente%20los%20asesores.

Chubin, D. E., Connolly, T., Porter, A. L., & Jacks, P. (1983). The ABCs of ABDs: A Study of Incomplete Doctorates. Improving College and University Teaching, 31(2). Obtenido de https://www.jstor.org/stable/27565551

Ferrer, Y., & Malaver, M. (Abril de 2000). Factores que Inciden en el Síndrome Todo Menos Tesis (TMT) en las Maestrías de la Universidad del Zulia. Opción, Revista de Ciencias Humanas y Sociales (31). Obtenido de https://www.urbe.edu/UDWLibrary/ArticulosAdvance.do?operator=EMPTY&tag=100&word=Ferrer%20de%20Valero,%20Yaritza

Formento, G., Gareis, F., & Rubano, N. (2016). La problemática de las tesis de postgrado y sus dificultades en la elaboración: una mirada desde las Metodologías de las Ciencias Sociales. En U. N. Plata (Ed.), V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales. Mendoza: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata (FaHCE-UNLP) y del Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS-CONICET/UNLP).

Gutiérrez, J. M., & Reyes, M. d. (Julio/Diciembre de 2015). Sentido de la autoeficacia en investigación de estudiantes de posgrado. Sinéctica: Revista electrónica de educación (45). Obtenido de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2015000200011

Merino, R. (Julio - Diciembre de 2019). Factores que Influyen en la elaboración del proyecto de tesis de maestría. (D. O. Reyna, Ed.) Revista Acta Herediana, 62 (2). doi: https://doi.org/10.20453/ah.v62i2.3616

Morales, Ó. A., & Perdomo, B. (Enero-Abril de 2022). Errores y dificultades en la elaboración de las tesis de pre y postgrado del estudiantado peruano: Implicaciones pedagógicas. Revista Electrónica Educare, 26(1). doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.21

Rodríguez, E. M. (Noviembre de 2019). Factores que influyen en la elaboración de la tesis según egresados de la Carrera de Obstetricia de la Universidad Nacional de Asunción. Paraguay, 2014. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 8(1), 87-100. doi:10.26885/rcei.8.1.87 Obtenido de http://revista.unibe.edu.py/index.php/rcei/article/view/296

Salinas, J. (1998). (Editorial) El síndrome TMT y el síndrome TMA. Síntomas, efectos, epidemiología, etiología, terapia y contraindicaciones. MedULA, 7(1-4). Obtenido de http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/21680/editorial.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sierra, L. O. (2011). La elaboración de una tesis de maestría: exigencias y dificultades percibidas por sus protagonistas. Revista Entornos (24), 171-184. doi:ISSN-e 0124-7905 Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3798839

Tolentino Sifuentes, L. A. (2020). Cinco factores institucionales que inciden en la producción de las tesis en las universidades de Lima. Tradición, segunda época (20). doi: https://doi.org/10.31381/tradicion.v0i20.3529

Valarino H., E. (1997). Tesis a Tiempo. (Equinoccio, Ed.) Caracas, Venezuela: Universidad Simón Bolivar. Obtenido de https://books.google.co.cr/books?hl=es&lr=&id=w_vA02P3obgC&oi=fnd&pg=PR5&dq=tesis+a+tiempo&ots=vXQW3_Bi6L&sig=8CsTYUCm97JfmiylhdGJGp1dh-g&redir_esc=y#v=onepage&q=tesis%20a%20tiempo&f=false

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Warner Arturo Mena Rojas

Downloads

Download data is not yet available.