InterSedes ISSN Impreso: 1409-4746 ISSN electrónico: 2215-2458

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/oai
Relevance, Quality and Innovation in Higher Education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

higher education
quality
evaluation
acreditation
development
educación superior
calidad
evaluación
acreditación
desarrollo

How to Cite

Pérez López, E. (2023). Relevance, Quality and Innovation in Higher Education. InterSedes, 24(49), 255–275. https://doi.org/10.15517/isucr.v24i49.50180

Abstract

This article contemplates as an objective the reflection on first-order issues in the modern educational field, specifically, capturing the relevance of relevance, educational quality measured through indicators and innovation in higher education. The methodological approach of the research was of the qualitative type, and was carried out through a literature review and the critical contribution of the author, in order to measure the relevance of these three components in higher education. As a result, it was possible to carry out a comprehensive approach to these essential and closely linked elements, which are part of the outcome and total gear of higher education, and of this as a fundamental process for the development of the human being in an integral way. in society, for the generation of the invaluable product that knowledge represents, not only to exercise a trade or profession, but also knowledge for life. As a conclusion of the study, it is extracted that relevance, quality and innovation constitute codependent elements in modern education, for which they must be guaranteed, monitored and kept in constant dynamics in the current educational field.

https://doi.org/10.15517/isucr.v24i49.50180
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Altopiedi, M. y Jiménez, L. C. L. (2010). Contextos difíciles e historias turbulentas como motores de la innovación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(1), 29-35. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20521

Cevallos, F. (2012). La responsabilidad social de las instituciones de Educación Superior. Hacia una praxis de ciudadanía responsable. Revista ISEES, (11), 105-117. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4421618.pdf

Expo Excelencia Universitaria. (2011). Visión Universitaria: Impacto de las Redes Sociales en la educación. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1151yv=cSs9IK68x0Uyfeature=emb_logo

Jiménez Moreno, J. A. (2019). La evaluación y acreditación de la educación profesional en México: ¿la legitimación y competitividad como fin de la universidad? Revista de la Educación Superior, 48(189), 55-72. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602019000100055yscript=sci_arttext

Lopera, J. M. (15 de mayo 2018). El rol de los maestros en la innovación educativa. TEDxPuraVidaED. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=24yv=YsSfm8OYDz8yfeature=emb_logo

López-Echeverría, M. (2018). Innovaciones educativas con miras a la sustentabilidad en la universidad. Revista Tekhné, 21(2), 3-18. http://oaji.net/articles/2019/7118-1556292763.pdf

Martínez, F. (2010). Los indicadores como herramientas para la evaluación de la calidad de los sistemas educativos. Sinéctica, (35), 1-17. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-109X2010000200004yscript=sci_abstractytlng=pt

Melo, D. F., Silva, J. A., Indacochea, L. R. y Núñez, J. H. (2017). Tecnologías en la Educación Superior: Políticas Públicas y Apropiación Social en su implementación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 193-206. doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.498

Murillo, A. (2017). ¿Qué es innovación educativa? Observatorio de Innovación Educativa, Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/innovacion-educativa

Organización de Estados Iberoamericanos. (12 de setiembre, 2015). Metas Educativas 2021. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=13yv=NZHH3r0Pef8yfeature=emb_logo

Pascual, J. y Navío-Gàmez, A. (2018). Concepciones sobre innovación educativa. ¿Qué significa para los docentes en Chile? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(4), 71-90. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8395

Abad Peña, D. C. G., López Franco, M. M. L. y Fernández Rodríguez, D. C. K. L. (2017). El sistema de educación superior ecuatoriano visto desde los principios de pertinencia y calidad. Universidad y Sociedad, 9(5), 46-53. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/710

Rimari, W. (2017). La innovación educativa - Un instrumento de desarrollo. Academia. https://n9.cl/mu9da

Rodríguez, A. (2012). Educación sobre la nube, la educación a distancia del siglo XXI. Universidad Autónoma de Occidente. Simposio Internacional de pedagogía. https://www.researchgate.net/publication/292137610_EDUCACION_SOBRE_LA_NUBE_LA_EDUCACION_A_DISTANCIA_DEL_SIGLO_XXI

Sánchez, O. y Valenzuela, G. (2018). Aportaciones para los estudios de pertinencia en la educación superior. Un camino hacia la calidad. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación. https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/D039.pdf

Santos, D. (2018). Innovación educativa universitaria. Ined21. https://ined21.com/innovacion-educativa-universitaria/

Siemens, G. (9 de noviembre del 2013). El conectivismo. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=15yv=Wun8gQHFMBkyfeature=emb_logo

Tomàs, M., Borrell, N., Castro, D., Feixas, M., Bernabeu, D. y Fuentes, M. (2009). La cultura innovadora de las universidades. Editorial Octaedro. https://www.researchgate.net/profile/Marina-Tomas-Folch/publication/329197831_La_cultura_innovadora_de_las_Universidades/links/5c52ba4ea6fdccd6b5d65b2f/La-cultura-innovadora-de-las-Universidades.pdf

Torres, L. H., de Quadros, M. R. S. S. y de Quadros Júnior, J. F. S. (2018). Evaluación de la calidad en la educación superior: Una revisión de la literatura a partir de la satisfacción del alumnado. Cuadernos de Pesquisa, 25(2), 71-89. http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/9294/5536#

Tünnermann Bernheim, C. (2011). Pertinencia y Calidad de la Educación Superior. Universidad del Atlántico. https://desarrollopedagogico.files.wordpress.com/2012/08/documento-tunnermann-2-2011.pdf

UNESCO. (2009). Invertir en la diversidad cultural y el diálogo intercultural. Informe Mundial. http://www.crzujar.org/empresas/redacogediversidad/documentos/diversidad/invertir%20en%20diversidad%20cultural%20UNESCO.pdf

Vega Angarita, O. M. (2020). Calidad en educación superior y acreditación de alta calidad: contextualización. Avances en Enfermería, 38(1), 7-8. https://doi.org/10.15446/av.enferm.v38n1.83875

Vincent-Lancrin, S., Urgel, J., Kar, S. y Jacotin, G. (2019). Midiendo la innovación en la educación 2019: ¿Qué ha cambiado en el aula?, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, París. https://doi.org/10.1787/9789264311671-en

Wyatt, T. (1994). Education indicators: a review of the literature. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED411322.pdf#page=95/

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2022 Esteban Pérez López

Downloads

Download data is not yet available.