Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Management and School Culture. Analytical References About Educational Reform
PDF (Español (España))

Keywords

Gestión
cultura
organización
escuela
Management
culture
organization
school

Abstract

This paper discusses some points of articulation between the management and the school culture as a path to advance in understanding of the real operation of the schools in contrasting and complex contexts. In this perspective, it is recognized that inside the centers are configured historically cultural codes, which maintain a dialectical relationship with the instrumentation of a policy, program or a plan of emerging nature oriented to the improvement of processes. The management and the school culture, therefore, form a central element of attention to investigate the different behaviors associated to the imperatives currently in progress relating to the quality, innovation, efficiency; which influence the practices of those who have the responsibility to carry out the emerging commitments of the education.

https://doi.org/10.15517/rge.v3i1.10636
PDF (Español (España))

References

Aguerrondo, I. (1993). La calidad de educación: ejes para su definición y evaluación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Recuperado en: http://www.oei.es/calidad2/aguerrondo.htm

Candau, J. (2002). Antropología de la memoria. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Díaz B., A. (2006). El enfoque de competencias en educación ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, 28(111), pp. 7-36. Recuperado en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982006000100002&script=sci_arttext

Giménez, G. (2009). Cultura, identidad y memoria. Materiales para una sociología de los procesos culturales en las franjas fronterizas. Frontera Norte, 21(41), enero-junio, pp. 7-32. México: COLEF.

Halbwachs, M. (1968). La mémorie collective. París: PUF.

Hargreaves, A. y Fink, D. (2008). El liderazgo sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Madrid, España: Morata.

Krauss, D. (1999). Appropriation et pratiques de la lecture. Les fondements méthodologiques et théoriques de l ́approche de l ́histoire culturelle de Roger Chartier. Laberynthe. Recuperado en: http://laberynthe.revues.org/56.

Maslowski, R. (2001). School culture and school performance. Netherlands: Twente University Press. Recuperado en: www.tup.utwente.nl/uk/catalogue/educational/school-culture.

Pérez G., A. (2004). La cultura escolar en la sociedad neoliberal . Madrid, España: Morata.

Rivas, J. I. (2003). La perspectiva cultural de la organización escolar: marco institucional y comportamiento individual. Educar, (31), pp. 109-119. Recuperado en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=643427

Rockwell, E. (2000). Tres planos para el estudio de las culturas escolares: el desarrollo humano desde una perspectiva histórico-cultural. Interacciones 5(09), pp. 11-25. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35450902

Sacristán, J. G. (1999). Poderes inestables en educación. Madrid, España: Morata.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.