Abstract
In this writing, we delve into some of Merleau-Ponty’s considerations regarding painting. The exploration will be guided by the notion of sensation, a concept that the philosopher adopts from the French painter Paul Cézanne. The aim is to elucidate how the author finds, in Cézanne and in modernist painting in general, a pathway to construct a new conception of sensory experience. This conception will be central to the philosopher’s later reflections, particularly those in which the ontological aspect of his philosophy is emphasized, mainly developed in The Visible and the Invisible.
References
Aristóteles. 2011. Metafísica. Traducido por Tomás Calvo Martínez. Madrid: Gredos
Carbone, Mauro. 2000. «La naturaleza en Merleau-Ponty: variaciones sobre el tema». Devenires, v. I, no. 2: 166-185.
Carbone, Mauro. 2015. The Flesh of Images. Merleau-Ponty between Painting and Cinema.
Nueva York: New York University Press.
Deleuze, Gilles. 2007. Pintura. El concepto de diagrama. Buenos Aires: Cactus.
Deleuze, Gilles. 2011. ¿Qué es la filosofía?. Barcelona: Anagrama.
Descartes, René. 2004. Meditaciones metafísicas. La Plata: Terramar.
García, Esteban. 2012. Maurice Merleau-Ponty. Filosofía, corporalidad y percepción. Buenos
Aires: Rhesis.
García, Esteban. 2017. «¿Qué es un hábito? Acerca de la posibilidad de una desambiguación de la noción merleau-pontiana». Ideas. Revista de Filosofía Moderna y Contemporánea, v. III, 6: 40-71.
Hamrick, William y Van der Veken, Jan. 2011. Nature and Logos. A Whiteheadian Key to
Merleau-Ponty’s Fundamental Thought. Nueva York: New York University Press.
Hass, Lawrence. 2008. Merleau-Ponty´s Philosophy. Indiana: Indiana University Press.
Klee, Paul. 2013. Creative Confession. London: Tate Enterprises Ltd.
Merleau-Ponty, Maurice. 2013. L’oeil et l’esprit. París: Gallimard.
Merleau-Ponty, Maurice. 2010. Lo visible y lo invisible. Buenos Aires: Nueva Visión.
Merleau-Ponty, Maurice. 2002. El mundo de la percepción. Buenos Aires: Fondo de cultura económica.
Merleau-Ponty, Maurice. 1993. Fenomenología de la percepción. Madrid: Planeta.
Merleau-Ponty, Maurice. 1995. La nature. Notes et cours du Collège de France. París: Éditions du Seuil.
Merleau-Ponty, Maurice. 2012. La duda de Cézanne. Madrid: Casemiro Libros.
Prósperi, Germán. 2019. La máquina óptica. Antropología del fantasma y (extra) ontología de la imaginación. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Stangers, Isabelle. 2020. Pensar con Whitehead. Una creación de conceptos libre y salvaje. Buenos Aires: Cactus.
Whitehead, Alfred North. 2019. El concepto de Naturaleza. Buenos Aires: Cactus.
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2025 Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica