Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica ISSN Impreso: 0034-8252 ISSN electrónico: 2215-5589

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/oai
The way of sensation: Notes on the aesthetics of painting in Merleau-Ponty

Versions

PDF (Español (España))
HTLM (Español (España))

Keywords

Sensación
Experiencia
Merleau-Ponty
Cézanne
Naturaleza
Sensation
Experience
Merleau-Ponty
Cézanne
Nature

How to Cite

Fagioli, N. (2025). The way of sensation: Notes on the aesthetics of painting in Merleau-Ponty. Revista De Filosofía De La Universidad De Costa Rica, 64(168), 107–118. Retrieved from https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/59970 (Original work published January 14, 2025)

Abstract

In this writing, we delve into some of Merleau-Ponty’s considerations regarding painting. The exploration will be guided by the notion of sensation, a concept that the philosopher adopts from the French painter Paul Cézanne. The aim is to elucidate how the author finds, in Cézanne and in modernist painting in general, a pathway to construct a new conception of sensory experience. This conception will be central to the philosopher’s later reflections, particularly those in which the ontological aspect of his philosophy is emphasized, mainly developed in The Visible and the Invisible.

PDF (Español (España))
HTLM (Español (España))

References

Aristóteles. 2011. Metafísica. Traducido por Tomás Calvo Martínez. Madrid: Gredos

Carbone, Mauro. 2000. «La naturaleza en Merleau-Ponty: variaciones sobre el tema». Devenires, v. I, no. 2: 166-185.

Carbone, Mauro. 2015. The Flesh of Images. Merleau-Ponty between Painting and Cinema.

Nueva York: New York University Press.

Deleuze, Gilles. 2007. Pintura. El concepto de diagrama. Buenos Aires: Cactus.

Deleuze, Gilles. 2011. ¿Qué es la filosofía?. Barcelona: Anagrama.

Descartes, René. 2004. Meditaciones metafísicas. La Plata: Terramar.

García, Esteban. 2012. Maurice Merleau-Ponty. Filosofía, corporalidad y percepción. Buenos

Aires: Rhesis.

García, Esteban. 2017. «¿Qué es un hábito? Acerca de la posibilidad de una desambiguación de la noción merleau-pontiana». Ideas. Revista de Filosofía Moderna y Contemporánea, v. III, 6: 40-71.

Hamrick, William y Van der Veken, Jan. 2011. Nature and Logos. A Whiteheadian Key to

Merleau-Ponty’s Fundamental Thought. Nueva York: New York University Press.

Hass, Lawrence. 2008. Merleau-Ponty´s Philosophy. Indiana: Indiana University Press.

Klee, Paul. 2013. Creative Confession. London: Tate Enterprises Ltd.

Merleau-Ponty, Maurice. 2013. L’oeil et l’esprit. París: Gallimard.

Merleau-Ponty, Maurice. 2010. Lo visible y lo invisible. Buenos Aires: Nueva Visión.

Merleau-Ponty, Maurice. 2002. El mundo de la percepción. Buenos Aires: Fondo de cultura económica.

Merleau-Ponty, Maurice. 1993. Fenomenología de la percepción. Madrid: Planeta.

Merleau-Ponty, Maurice. 1995. La nature. Notes et cours du Collège de France. París: Éditions du Seuil.

Merleau-Ponty, Maurice. 2012. La duda de Cézanne. Madrid: Casemiro Libros.

Prósperi, Germán. 2019. La máquina óptica. Antropología del fantasma y (extra) ontología de la imaginación. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Stangers, Isabelle. 2020. Pensar con Whitehead. Una creación de conceptos libre y salvaje. Buenos Aires: Cactus.

Whitehead, Alfred North. 2019. El concepto de Naturaleza. Buenos Aires: Cactus.

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2025 Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica

Downloads

Download data is not yet available.