Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
|Motivations for Admission of Pedagogy Students: Case of a University in Northern Chile
PDF (Español (España))

Keywords

Teacher Training
Motivation
Educational Sciences
Admission
Formación de docentes
Motivación
Ciencias de la educación
Admisión

How to Cite

Álvarez Durán, E., Tapia Henríquez , M. ., & Riveros Diegues , N. . (2024). |Motivations for Admission of Pedagogy Students: Case of a University in Northern Chile . Revista Educación - Journal of Education, 48(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55885

Abstract

This research seeks to present the main motivations of pedagogy students at a university in northern Chile, between the years 2016, 2018, and 2022. The researchers employed a quantitative paradigm with a descriptive scope; likewise, they used the case study as a reference as a methodology for analyzing and justifying the data. For its part, the data collection instrument consists of an adaptation of the original applied in 2007, which was validated by a panel of experts. The configuration of the instrument determines the main motivations for pedagogy studies and investigates others not previously collected. Its application was carried out in a total of 7 different pedagogies, with the participation of more than 80% of the students of each major. Regarding the characterization of the sample, the female gender stood out when entering pedagogy, as well as students who live within the same region of the institution and with scores over 500 PSU points (University Selection Test); this sets up the first-year student profile. Furthermore, the results show a clear trend in the three years of its application, highlighting: The taste for the speciality of my career, followed by I liked the idea of working with children and/or young people, I liked the teaching and I wanted to help others through the exercise of teaching. Because these categories are related to other studies from different years and contexts, but on the same topic, it can be stated that there are common motivations for the interest in teaching. Having this information offers an opportunity for the institution to carry out student retention actions aimed at motivating and attracting future teachers. Likewise, the topic can be delved into by considering other variables, such as whether there is variation in interest according to the disciplinary area, the different years of the degree, or the professional career. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55885
PDF (Español (España))

References

Alsina, À. y Esteve, O. (2010). Algunas respuestas para evolucionar en el oficio de enseñar. En O. Esteve, K. Melief y À. Alsina (Eds.). Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado (pp. 197-210). Editorial Octaedro. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libroE?codigo=429543

Arias, P. y Villarroel, T. (2019). Radiografía a las carreras de pedagogía y propuestas para maximizar el impacto de la ley de desarrollo profesional docente. Acción Educar. https://accioneducar.cl/wp-content/uploads/2019/12/Radiograf%C3%ADa-a-las-carreras-de-Pedagog%C3%ADa-y-propuestas-para-maximizar-el-impacto-de-la-Ley-de-Desarrollo-Profesional-Docente.pdf

Avendaño, C. y González, R. (2012). Motivos para ingresar a las carreras de Pedagogía de los estudiantes de primer año de la Universidad de Concepción. Estudios Pedagógicos, 38(2) 21-33. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052012000200002

Balyer, A. y Özcan, K. (2014). Choosing Teaching Profession as a Career: Student ́s Reasons. International Education Studies, 7(5), 104-115. https://www.ccsenet.org/journal/index.php/ies/article/view/27911

Bastías, L. S. y González, K. (2021). Motivaciones para ingresar a estudiar pedagogía: una revisión sistemática sobre la elección de carrera. Paideia Revista De Educación, (69), 97-122. https://doi.org/10.29393/PA69-12MILK20012

Bertomeu, F. J., Canet, G., Gil, V. y Jarabo, J. A. (2007). Las motivaciones hacia los estudios de Magisterio, en Jornadas de Fomento de la Investigación. Universidad Jaime I: Castellón https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/78666/forum_2006_32.pdf?sequence=1

Bulger, S. y Housner, L. (2007). Modified delphi investigation of exercise sciencie in physical education teacher education [Investigación del método Delphi en la formación de profesores de educación física]. Journal of Teaching in Physical Education, 26(1), 57-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2270735

Cabezas, V., Medina, L., Müller, M. y Figueroa, C. (2019). Desafíos y tensiones entre las nuevas políticas educativas y los programas de formación inicial de profesores en Chile. Centro de Políticas Públicas UC. https://politicaspublicas.uc.cl/content/uploads/2019/10/Paper-serie-Temas-de-la-Agenda-Pu%CC%81blica-N%C2%B0-116-2-3.pdf

Camus, P., Álvarez, G., Marín, C. y Ayavire, M. (2021). Déficit de profesores: un llamado a revalorizar la profesión docente. Observatorio de Educación, Universidad de Antofagasta. https://unatofacl-my.sharepoint.com/personal/sec_obsdeeducacion_uantof_cl/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fsec%5Fobsdeeducacion%5Fuantof%5Fcl%2FDocuments%2FRepositorio%20de%20documentos%20oficial%2FRadiograf%C3%ADa%20docente%2Epdf&parent=%2Fpersonal%2Fsec%5Fobsdeeducacion%5Fuantof%5Fcl%2FDocuments%2FRepositorio%20de%20documentos%20oficial&ga=1 (Cons. 19-10-2023).

Consejo Nacional de Educación [CNED]. (2022, 27 de octubre). Índice de estadísticas de pregrado institucional. https://www.cned.cl/indices_New_~/pregrado_carreras.php

Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas [CPEIP] (2017). Modelo de formación para el desarrollo profesional docente y directivo. Ministerio de Educación. https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2018/03/modelo_formacion_completo.pdf

Dufraix, I., Férnandez, E. y Anguita, R. (2019). Perfil del estudiante de pedagogía en lengua castellana y comunicación y motivaciones asociadas a su elección profesional; un estudio de casos. Perspectiva Educacional, 59(1), 82-101. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-97292020000100081&script=sci_abstract

Fokkens-Bruinsma, M. y Canrinus, E. (2012). Adaptative and maladaptative motives for becoming a teacher. [Motivos adaptativos y desaptativos para convertirse en profesor] Journal of Education for Teaching, 38(1), 3-19. https://doi.org/10.1080/02607476.2012.643652

García, J., Cordero, G. y Torres, R. (2018). Motivaciones para ingresar a la formación docente. revisión de estudios empíricos publicados en el siglo XXI. Perspectiva Educacional, 57(2), 51-72. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.57-Iss.2-Art.727

González, Á. y Arce, R. (2021). Factores personales y de acceso que inciden sobre la permanencia y deserción universitaria en estudiantes de pedagogía en una universidad chilena de zona geográfica extrema. Sophia Austral, 27, 1-19. http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/390

Gorichon, S., Salas, M., Araos, M., Yáñez, M., Rojas-Murphy, A. y Jara-Chandía, G. (2020). Prácticas de mentoría para la inducción de docentes principiantes: análisis de cuatro casos chilenos al inicio del proceso. Revista Calidad en la Educación, (52), 12-48. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-45652020000100012

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ta edición). McGraw Hill. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf

Ingersoll, R. y Gruber, K. (1996). Out-of-field teaching and educational equality. Statistical analysis report [Enseñanza fuera del campo e igualdad educativa. Informe estadístico], American Institutes for Research in the Behavioral Sciences. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED402302.pdf (Cons. 19-10-2023).

Machado, L. y Steren, B. (2021). Procesos motivacionales de los estudiantes del curso de Pedagogía y sus relaciones para la permanencia en la universidad. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 8(1), 80-93. https://doi.org/10.29156/inter.8.1.9

Medeiros, M., Gómez, C., Sánchez, M. y Orrego, V. (2018). Idoneidad disciplinar de los profesores y mercado de horas docentes en Chile. Revista Calidad en la Educación, (48), 50-95. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n48.479

Ministerio de Educación [MINEDUC]. (12 de febrero de 2020). Cargos Docentes. http://datos.mineduc.cl/dashboards/20031/descarga-bases-de-datos-de-cargos-docentes/

Mizala, A., Hernández, T., Makovec, M. (2011) Determinantes de la Elección y Deserción en la Carrera de Pedagogía. Universidad de Chile. Santiago de Chile. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/18233/E11-0019.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Cons. 19/ 10/ 2023).

Nieva, J. y Martínez, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202016000400002

Lobato, C. y Guerra, N. (2016). La tutoría en la educación superior en Iberoamérica: Avances y desafíos. Educar, 52(2), 379-398. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v52-n2-lobato-guerra

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE] (2016). Education at a Glance 2016: OECD Indicator. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/2ff9e5dc-es

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE] (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. TALIS, OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/sites/1d0bc92a-en/index.html?itemId=/content/publication/1d0bc92a-en

Prada, R., Hernández, C. y Avendaño, W. (2021). Motivaciones para elegir la profesión docente en estudiantes que ingresan a la educación superior. Revista REDIPE, 10(5), 220-231. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i5.1299

Said-Hung, E., Gratacós, G. y Valencia, J. (2017). Factores que influyen en la elección de las carreras de pedagogía en Colombia. Educação e Pesquisa, 43(1), 31-48. https://www.scielo.br/j/ep/a/fYDZLs8dcJ4Wp3wkFkPQS6Q/?lang=es&format=pdf

Sandoval-Rubilar, P., Maldonado, A., Pavié-Nova, A., Rubio-Benítez, C. y González-Castro, C. (2020). Representaciones sociales sobre la formación inicial docente: evaluación diagnóstica a estudiantes que ingresan a carreras pedagógicas en dos universidades chilenas. Revista Costarricense de Psicología, 39(1), 77-104. https://doi.org/10.22544/rcps.v39i01.05

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos (2da edición). Ediciones Morata. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Investigacion-con-estudios-de-caso.pdf

Turra-Díaz, O. y Rivas-Valenzuela, M. (2022). Motivaciones para la Elección de la Profesión Docente: el caso de un programa de acceso temprano a pedagogía en Chile. Educação y Realidade, 47, 1-14. https://www.scielo.br/j/edreal/a/dRdT6nmP8fn7x9ZfshPbZXz/?lang=es&format=pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.