Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Análisis de la cultura lectora en alumnos universitarios
Texto completo (PDF) (Español (España))

Keywords

Habits of reading in college students
reading culture
programs for the promotion of reading in Mexico
Hábitos de lectura en estudiantes universitarios
cultura lectora
programas para el fomento de la lectura en México

How to Cite

Nava Gómez, G. N., & García Ávila, C. (2009). Análisis de la cultura lectora en alumnos universitarios. Revista Educación - Journal of Education, 33(1), 41–59. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.532

Abstract

The article presents the results of a project for promotion of reading that was developed in the Faculty of Languages of the Universidad Autónoma de México, during 2007-2008, in which a survey was applied to 210 students in order to evaluate the habits of reading and the cultural consumption of that population. The survey was an adaptation of some sections of the National Survey of Reading that was applied in Mexico in 2006. Based on the results of that study the appreciations and opinions on the Permanent Cycle of Readings are analyzed, to explore their reading practices. The results show that the population between ages 18 and 22 reports the highest indexes between the reading populations and consider that reading belongs exclusively to an activity of the scholastic atmosphere. These data agree with the results obtained in the National Survey of Reading of 2006.
https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.532
Texto completo (PDF) (Español (España))

References

Referencias extraídas

Alcocer, M. (1998). Investigación acción participativa. En J. Galindo Cáceres (Coord.), Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación (pp. 433-464).México: Pearson Educación.

Colomer, T. (2005). Andar entre libros. Mexico, D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Creswell, J. W. (2002). Research design [Diseño de investigación]. California: Sage Publications.

Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning conducting, and evaluating quantitative and qualitative research [Investigación educati-va: Planeación, conducción y evalua-ción de la investigación cuantitativa y cualitativa ] (2a. ed.). Upper Sadle River: Pearson Education Inc.

Cullinan, B. E. (2003). La lectura en el aula: Ideas y estrategias de enseñanza para la formación de lectores. México: Trillas.

Gillanders, C. (2005). Aprendizaje de la lectura en los años preescolares. México: Trillas.

Goldin, D. (2006). Encuesta Nacional de lectura: Informes y evaluaciones.México, D. F.: CONACULTA.

Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ta. ed.). México, D. F.: McGraw Hill.

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura: Estudios sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica.

Mertens, D. M. (2005). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods [Investigación y evaluación en educación y psicología: Integrando la diversidad con métodos cuantitativos, cualitativos y mixtos] (2a. ed.). Thousand Oaks: Sage.

Mertler, C. A. (2006). Action Research [Investigación-acción]. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes [CONACULTA]. (2006). Encuesta nacional de lectura. México, D. F.: Autor.

Montaño, G. E. (2007, 23 de abril). Desaparece de programas oficiales el lema: Hacia un país de lectores. La Jornada, pp. 1-3. Consultado el 26 de abril del 2008 de http://www.jornada.unam.mx/2007/04/23/index.php?section=cultura&article=a10n1cul

Montes, G. (2001). La frontera indómita: En torno a la construcción y defensa del espacio poético. México: Fondo de Cultura Económica.

Petit, M. (2005). Leer y liar: Lectura y familia. México: Consejo Nacional de Cultura y las Artes.

Rosenblatt, L. (2002). La literatura como exploración. México: D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Solé, I. (1995). El placer de leer. Revista Latinoamericana de Lectura, 16(3), 25-30

Comments

Downloads

Download data is not yet available.