Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Sobre una propuesta de lecturas de diez cuentos de Hans Christian Andersen
Texto completo (PDF) (Español (España))

Keywords

Education
teaching
literature
reading orientation
Andersen
Educación
enseñanza
literatura
orientación para la lectura
Andersen

How to Cite

Campos López, R. (2009). Sobre una propuesta de lecturas de diez cuentos de Hans Christian Andersen. Revista Educación - Journal of Education, 33(1), 15–31. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.530

Abstract

A methodological reading proposal about ten Hans Christian Andersen's stories is presented, applied on a fifth-grader classroom situation from the San Rafael de Coronado School. This approach is oriented to a perspective of literature pragmatic value, where the child becomes simultaneously social reader-studentindividuals, as the child's critical-analytical, abstract, symbolic, comparative, linguistic and representative skills concerning identity hegemonical discourse are executed; this against the dogmatic social function of the current daily methodological approach for literary text, exclusively in this case. This is why it turns out essential to apply constructive and literary text reading and analysis, which trouble the institutionalism of language during teaching and learning processes.
https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.530
Texto completo (PDF) (Español (España))

References

Referencias extraídas

Althusser, L. (1977). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión.

Andersen, H. (2005). Cuentos infantiles [Versión electrónica]. En L. López Nieves, Ciudad Seva, Hogar electrónico del escritor Luis López Nieves. Recuperado de Biblioteca Digital el 24 de julio del 2008 de www.ciudad-seva.com/textos/cuentos/euro/ander-sen/hca.htm

Bajour, C. y Carranza, M. (2005). Abrir el juego en la literatura infantil y juvenil. Ponencia presentada el 27 de octubre del 2004, en De las raíces a las alas. Tucumán en tiempos de lectura, Plan Nacional de Lectura, San Miguel de Tucumán, Argentina. Recuperado de Revista Imaginaria, N° 158, el 24 de julio del 2008 de http://www.imaginaria.com.ar/15/8/abrir-el-juego.htm

Barthes, R. (2003). Placer del texto y lección inaugural. Buenos Aires: Siglo XXI.

Butler, J. (2001). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. México: Paidós.

Costa Rica, Ministerio de Educación Pública [M.E.P.]. (2000). Plan de estudio español I, II, III y IV ciclo [Versión electrónica]. San José, Costa Rica: M.E.P. Recuperado el 24 de julio del 2008 de www.mep.go.cr

García, A. (1994). Teoría de la literatura. Madrid: Cátedra.

García, N., Campos, N., Campos, E. y Rojas, M. (1992). Conocimiento participación y cambio. Espacio en el aula. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Lozano, J. (2007). Análisis del discurso: Hacia una semiótica de la interacción textual. Madrid, España: Cátedra.

Piaget, J. (1989). La construcción de lo real en el niño. Barcelona, Editorial Crítica.

Rojas, J. (2008). El gato de sí mismo: Novela de la travestización. Manuscrito no publicado. Presentado en el curso Utopías y perversiones de las sociedades posmodernas, de la Maestría Académica en Literatura Latinoamericana, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.