Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Aprendizajes acumulativo y generativo de las organizaciones educativas
PDF (Español (España))

Keywords

Organización
escuela
aprendizajede las organizaciones
organizaciones saludables
habilidad
capacidad
competencia
innovación
aprendizaje acumulativo
aprendizaje generativo
conocimiento técnico
conocimiento científico
factores
indicadores
Organization
school
healthful learning of the organizations
organizations
ability
capacity
competition
innovation
cumulative learning
generative learning
technical knowledge
scientific knowledge
factors
indicators

How to Cite

Cardona Andújar, J. (2008). Aprendizajes acumulativo y generativo de las organizaciones educativas. Revista Educación - Journal of Education, 32(2), 73–84. https://doi.org/10.15517/revedu.v32i2.517

Abstract

The article analyzes the concept of the organizations in general and the school like specific organization is reviewed. The educative school and other institutions can be considered as living beings and, from this premise, they are susceptible of transformation and they are subject to a permanent learning. Also, the subject of the organizational learning of the educative institutions is touched, analyzing the differences that present the learning of cumulative and generative type and the complementariness between both is defended, emphasizing the necessity of a scientific vision of the organizational knowledge. Finally, the problem of the so-called “learning facilitator†in the educative institutions works, as well as a set of indicators of this learning. In this sense, they establish criteria to base the development of the processes of evaluation and accreditation of the educative institutions.
https://doi.org/10.15517/revedu.v32i2.517
PDF (Español (España))

References

Referencias extraídas

Backman, C. W. y Secord, P. F. (1996). A Social Psychological View of Education [Perspectiva socio-psicológica de la educación]. En Q. Martín-Moreno (Aut.). La Organización de Centros Educativos en una perspectiva de cam-bio (p. 89). Madrid: Sanz y Torres.

Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades. Madrid: La Muralla.

Bunge, M. (1985). Epistemología. Barcelona: Ariel.

Cardona, J. (1998). Cultura evaluativa de centros de educación. En S. Gento (Coord.), Gestión y supervisión de centros educativos (pp. 123-154). Buenos Aires: Docencia.

Cardona, J. (2000). Modelos de innovación educativa en la Educación Física. Madrid: UNED. (Colección: Educación Permanente).

Cardona, J. (2001). Elementos de teoría organizativa del centro escolar. Madrid: Sanz y Torres.

Díaz, T. (2000). Organizaciones que aprenden y su certificación en la universidad. En M. Lorenzo y otros (Coords.), Organización Escolar diferencial. Modelos y estrategias (pp. 1637-1644). Granada: GEU.

Gairín, J. (1987). Proyecto docente. Departamento de Pedagogía y Didáctica, Universidad Autónoma de Barcelona (Documento policopiado, pp. 678).

Hopkins, D. (1996). Estrategias para el desarrollo de los centros educativos. En A. Villa (Coord.), Dirección participativa y evaluación de centros (pp. 377-402). Bilbao, España: Universidad de Deusto.

Howey, K. (1985).Six major functions of staff development: Ad expanded imperative [Seis funciones principales de desarrollo de personal: Un imperativo ampliado].Journal of Teacher Education,1(36), 58-64.

López, J. y Sánchez, M. (2004). La cultura institucional. En J. M. Moreno Olmedilla (Coord.), Organización y gestión de centros educativos. Madrid: UNED.

Lorenzo, M. (1994). Organización Escolar. La construcción de la escuela como ecosistema. Madrid: Ediciones Pedagógicas.

Martín, J. M. (2003). Las escuelas como organizaciones saludables. En Lorenzo, M. y otros (Coords.), Organización Escolar diferencial. Modelos y estrategias (pp. 13-24). Granada: GEU.

Medina, A. (1996). La cultura del centro educativo. En Lorenzo Delgado, M. (Coord.), La organización y gestión del centro educativo. Análisis de casos prácticos (pp. 299-323). Madrid: Universitas.

Medina, A. y Cardona, J. (1996). La construcción de unidades integradas: Una propuesta para alumnos/as con dificultades de aprendizaje. En Lorenzo, M. y Bolívar, A. (Coords.), Trabajar en los márgenes. Asesoramiento, formación e innovación en contextos educativos problemáticos (pp. 143-166). Granada: ICE de la Universidad.

Martín-Moreno, Q. (1996). La Organización de Centros Educativos en una perspectiva de cambio. Madrid: Sanz y Torres.

Nevis, E.C., Dibella, A. J. y Gould, J. M. (1995).Understanding organizations as learning systems [Entendiendo las organizaciones como sistemas de aprendizaje]. Sloan Management Review, 36(2), 73-85.

Santos, M. A. (1993). Estrategias para la evaluación interna de centros educativos. Madrid: MEC, Subdirección General de Formación del Profesorado. Senge, P. (1992). La quinta disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Barcelona: Granica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.