Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Design and Quantum Management of Continue Education Projects as an Alternative to Close the Education Gap Induced by the COVID-19 Pandemic
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Liderazgo cuántico
Modelo de gestión cuántica
Educación a lo largo de la vida
Sostenibilidad
Diseño de capacitación
Gestión educativa
Quantum Leadership
Quantum Design Model
Long Life Education
Sustainability
Training Designs
Educative Design

How to Cite

Campos-Rudin, M. E. (2023). Design and Quantum Management of Continue Education Projects as an Alternative to Close the Education Gap Induced by the COVID-19 Pandemic. Revista Educación - Journal of Education, 47(1), 475–493. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51684

Abstract

Continuing education must be visualized as a flexible model, as well as dynamic and adaptable to the population requirements where it is considered necessary to operate. As the main objective, this paper seeks to present how to design and propose a quantum operation strategy that enhances continuing education projects that help to eliminate the educational gap generated by the COVID-19 pandemic.  Regarding the methodology, framed in the qualitative paradigm, the researcher carried out a multiple case study by selecting two continuing education projects from the University of Costa Rica. In addition, the investigator used the triangulation of information through a methodological process. For the above, a matrix of variables was created where the management of both programs was compared under a Likert scale and thus obtain the inputs to generate a quantum management model. Hence, the researcher analyzed the performance and type of leadership carried out for more than ten years; likewise, a process flow of ten stages required to implement sustainable continuing education projects from a base of zero experiences was elaborated. In conclusion, the implementation of this flow of processes to improve continued education projects can bring knowledge, through alternative channels to the formal or academic, to the populations affected at an educational level by the pandemic. Finally, it is recommended to dynamically implement these projects at a national scale through the creation of virtual and presence courses that improve the empowerment of the actors, both professors and students.

https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51684
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Azevedo, J., Hazan, A., Goldenberg, D., Iqbal, S. y Geven, K. (2020). Simulating the potential impacts of Covid-19 school closures on schooling and learning outcomes. A set of global estimates [Simular los impactos potenciales del cierre de escuelas por Covid-19 en la escolarización y los resultados del aprendizaje. Un conjunto de estimaciones globales]. World Bank Group. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33945

Burbules, N., Fan, G. y Repp, P. (2020). Five trends of education and technology in a sustainable future [Cinco tendencias en educación y tecnología en un futuro sostenible]. Geography and Sustainability, 1(2), 93-97. https://doi.org/10.1016/j.geosus.2020.05.001

Campos-Rudin, M. (2017). Gestión y desarrollo de un programa de educación continua por la Escuela de Biología de la Universidad de Costa Rica. Revista Gestión de la Educación, 7(2), 115-13. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/30650/30515

Campos-Rudin, M. (2018). Innovación en la organización de proyectos de educación continua mediante un modelo cuántico. Revista Posgrado y Sociedad, 16(1), 89-109. https://doi.org/10.22458/rpys.v16i1.2100

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como proceso de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-7. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29900107

Castro, E. (2010). El estudio de casos como metodología de investigación y su importancia en la dirección y administración de empresas. Revista Nacional 2) de Administración, 1(2), 31-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3693387

Chiodelli, N. y Lenise, M. (2007). Educación continua en el trabajo: nuevos desafíos para los profesionales de enfermería. Investigación y Educación en Enfermería, 25(1), 100-105. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105215404011

Cuitún, M. (2002). Estrategia para mejorar la calidad de la educación continua. Revista de la Universidad Autónoma de Yucatán, 17(222), 14-24. https://www.revistauniversitaria.uady.mx/ru222.php

Guzmán, E. y Alejo, O. (2017). El estudio de casos: una metodología efectiva para la investigación empresarial. Revista Espacios, 38(51), 10-16. https://www.revistaespacios.com/a17v38n51/17385110.html

Hennig, C. y Escofet, A. (2015). Construcción de conocimiento en educación virtual: Nuevos roles, nuevos cambios. RED-Revista de Educación a Distancia, 38(51), 1-10. https://doi.org/10.6018/red/45/hennig

Hernández, C., Hernández, O. y Posadas, C. (2013). Desarrollo de proyectos de mejora de procesos utilizando la metodología 6 Sigma, para el fortalecimiento del cuerpo académico de gestión de calidad de la UT Tlaxcala: Un caso exitoso. En M. Ramos y V. Aguilera (Eds.), Experiencias en la formación y operación de cuerpos académicos. Hand Book TI (vol. I, pp. 42-49). Ercofan.

Grabovska, S., Hrebin, N. y Karkovska, R. (2021). Different approaches to design of the group training in adult learning [Diferentes enfoques para el diseño de la formación en grupo en el aprendizaje de adultos]. Journal of Education, Culture & Society, 12(1), 164-176. https://doi.org/10.15503/jecs2021.1.164.176

Kawczak, S., Fernández, A., Frampton, B., Mooney, M., Nowacki, A., Yako, M. y Stoller, J. (2021). Observations from transforming a continuing education programme in the Covid-19 era and preparing for the future [Observaciones de la transformación de un programa de educación continua en la era del Covid-19 y la preparación para el futuro]. Journal of European CME, 10(1), 1-9. https://doi.org/10.1080/21614083.2021.1964315

Kilmann, R. (2011). Quantum Organizations, A new paradigm for achieving organizational success and personal meaning [Organizaciones Cuánticas, un nuevo paradigma para lograr el éxito organizacional y el significado personal]. Organizational Design Consultants.

López, M. (2013). Modelos universitarios de gestión de la educación continua. Retos y Claves de la Educación Continua, 1, 51-62. https://issuu.com/recla/docs/retos_y_claves_de_la_ec_no_1

Martínez-Chairez, G., Guevara-Araiza, A. y Valles-Omelas, M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai, 12(6), 123-134. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194007

Meléndez, C. y Flores, L. (2018). Educación continua, gestor del aprendizaje y conocimiento en la educación superior. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 7(4), 76-97. https://doi.org/10.17993/3ctic.2018.62.76-97

Neuwirth, L., Jovic, S. y Mukherji, B. (2021). Reimagining higher education during and pos-Covid-19: Challenges and opportunities [Reimaginar la educación superior durante y después de Covid-19: desafíos y oportunidades]. Journal of Adult and Continuing Education, 27(2), 141-156. https://doi.org/10.1177/1477971420947738

Ortega, J., Oyanedel, B. y Claire, C. (2022). Docentes y las tecnologías de la información y comunicación: el nuevo rol en tiempos de pandemia por COVID-19. Revista Educación, 46(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.47614

Programa Estado de la Nación. (2015). Estado de la educación costarricense. https://issuu.com/estadonacion/docs/estado-educacion-5-2015

Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo Estado de la Educación 2021.

https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2021/09/Educacion_WEB.pdf

Ruiz, G. (2020). Covid-19: Pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85), 229-237. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14064761001

Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Penguim Randon House Group Editorial España.

Tadesse, S. y Worku, M. (2020). The impact of covid-19 pandemic on education system in developing countries: a review [El impacto de la pandemia de covid-19 en el sistema educativo de los países en desarrollo: una revisión]. Open Journal of Social Sciences, 8, 159-170. https://doi.org/10.4236/jss.2020.810011

The Counsil for Six Sigma Certification. (2018). Six Sigma. A complete step by step guide [Seis Sigma: una completa guía paso a paso]. Harmony Living. https://www.sixsigmacouncil.org/six-sigma-training-material/

Tsolou, O., Babalis, T. y Tsoli, K. (2021). The impact of Covid-19 pandemic on education: social exclusion and dropping out of school [El impacto de la pandemia del Covid-19 en la educación: exclusión social y abandono escolar]. Creative Education, 12(3), 529-544. https://doi.org/10.4236/ce.2021.123036

Universidad de Costa Rica. (2021, 3 de febrero). Universidades estatales presenta proyecto Costa Rica Aprende con la U pública. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2021/02/03/universidades-estatales-presentan-proyecto-costa-rica-aprende-con-la-u-publica.html

Universidad de Costa Rica. (2022a). METICS. https://metics.ucr.ac.cr/

Universidad de Costa Rica. (2022b). UCR Global. https://global.ucr.ac.cr/login/index.php

Vázquez, E., Mejía, J., Escalante, J., Ramos, J., Vila, M., Aranda, M. y Segundo, M. (2010). Modelo de gestión educativa estratégica (2.a ed.). Secretaría de Educación Pública.

Velazco, A. (2011). La educación continua como instrumento de desarrollo en el siglo XXI. Tendencias, Revista de la UBP, 5(10), 3-5. https://issuu.com/ubpascal/docs/tendencias_n10_ubp

Yilmaz, E. y Yilmaz, I. (2013). The door of universities that is open for all ages: Continuing education centers [La puerta de las universidades que está abierta para todas las edades: centros de educación continua]. Procedia Social and Behavioral Sciences, 106, 2699-2703. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.310

Yin, P. (1994). Case Study Research. Design and Methods [Investigación de estudio de caso: diseño y métodos] (2.a ed.). Sage Publications.

Zohar, D. (2016). The Quantum Leader: a revolution in business thinking and practice [Liderazgo cuántico: una revolución en el pensamiento y la práctica empresarial] Prometheus Books, Kindle Edition.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2022 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.