Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Efecto de ocho clases de expresión corporal en el estado de ánimo y autoconcepto general de jóvenes universitarios
Texto completo (PDF) (Español (España))

Keywords

Body expression
drama
moods
selfconcept
Expresión corporal
teatro
estadosde ánimo
autoconcepto general

How to Cite

Rodríguez Barquero, V., & Araya Vargas, G. A. (2009). Efecto de ocho clases de expresión corporal en el estado de ánimo y autoconcepto general de jóvenes universitarios. Revista Educación - Journal of Education, 33(2), 139–152. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.509

Abstract

The purpose of this study was to investigate the psychological effects of body expression in students from the University of Costa Rica. Thirty-five young people from two groups: 17 from Theater Workshop and 18 from Theater Appreciation. Average age: men 18.78 ± 1.42 and 18.52 ± 1.91 age women. The first subjects performed eight corporal expression sessions of two hours once a week for eight weeks. The second subjects received eight lectures on theater appreciation, two hours once a week for eight weeks. The measurements of mood were made using the profile of mood states (POMS) pre and post the first, fourth and eighth session. Measurements of self-concept were conducted prior to the commencement of the first session (Pre), at the end of the fourth session (Test), and at the end of the eighth session (Post-test). There were significant improvements in mood states of tension and vigor and in the variable of inhibition-empathy-distrust. It is concluded that the body expression can have a positive impact on moods and self-concept of college students during their first semester on University.
https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.509
Texto completo (PDF) (Español (España))

References

Referencias extraídas

Ardila, A., y Tolosa, I. (2006). Reflexiones sobre currículo y prácticas pedagógicas de los programas de rehabilitación de la Universidad del Rosario. Revista Ocupación Humana, 11(3 y 4), 74. Asociación Colombiana de Terapia Ocupacional, Bogotá- Colombia.

Castaño, G. (2004). Independencia de los estilos de aprendizaje, de las variables cognitivas y afectivo-motivacionales. Tesis de doctorado sin publicar, Universidad Complutense de Madrid, España.

Connelly, K., DuBois, N., y Staley, R. (1998). Structured interview study of the long-term effects of a college study skills course: Traces and self-report measures [Estudio de una entrevista estruc-turada de los efectos a largo plazo de las habilidades de estudio de un colegio. Rastros y medidas de autoreporte]. En Asociación Americana de Investigación Educativa, Memoria del Encuentro anual de la Asociación Americana de Investigación Educativa 1998 (pp. 3-10). San Diego, CA: el autor.

Escalante, L., Escalante, Y., Linzaga, C., y Merlos, M. (2008). Comportamiento de los estudiantes en función a sus hábitos de estudio. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 8(2), 1-15, Instituto de Investigación en Educación, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Obaya, A., García, A., Noé, M., Noé, P., Tapia, V., y Hernández, V. (1996). Diagnóstico de los hábitos de estudio en alumnos de las carreras del área química. Revista Educación Química en Línea, 7(3). Consultado el 15 de junio de 2009, de: https://www.educacionquimica.info/busqueda.php

García, N., Asensio, I., Carballo, R., García, M., y Guardia, S. (2005). La tuto-ría universitaria ante el proceso de armonización europea. Revista de Educación, No. 337, 189-210, Madrid, España.

Grajales, T. (2002). Hábitos de estudio de estudiantes universitarios. Informe de investigación del Centro de Investigación Educativa, Universidad Montemorelos, México

Jensen, E. (2004). Cerebro y aprendizaje. Competencias e implicaciones educativas. Madrid: Narcea.

Maldonado, M. (2001). Las competencias, una opción de vida. Metodología para el diseño curricular. Colección Textos Universitarios. Bogotá: Ecoediciones.

Messick, S. (1984). The nature of cogniti-ve styles: Problems and promise in educational practice [La naturaleza de los estilos cognitivos: Problemas y promesas en la práctica educati-va]. Educational Psychologist, 19(2), 59 -74

Morales, P., y Fitzgerald, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas. Theoria, 13, 145-157, Universidad del Bío-Bío, Chillán, Chile.

Osorio, L., Aldana, M., y Carvajal, D. (2008). Incorporación de las TIC en educación superior: Experiencia institucional Universidad de los Andes. Ficha técnica de un trabajo para concurso del premio de experiencias en informática educativa para instituciones educativas. Consultado de Universidad de los Andes, el 8 de junio del 2009, de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-108656_archivo.pdf

Pozar, F. (2002). Inventario de hábitos de estudio. Manual (9a. ed.). Madrid: Publicaciones de Psicología Aplicada, TEA Ediciones, S. A.

Schmeck, R. (1988). An introduction to strategies and styles of learning [Una introducción a las estrategias y estilos de aprendizaje]. New York: Plenum Press.

Téllez-Godoy, L. (2005). Hábitos de estu-dio de los alumnos de la carrera de Ingeniero Agrónomo Fitotecnista del CEP-C SAEGRO. Tesis sin publicar presentada para optar por el grado de licenciatura, Colegio Superior Agropecuario del Estado de Guerrero, México.

Torres, M., Tolosa, I., Urrea, M., y Monsalve, A. (2009). Inventario de hábitos de estudio de estudiantes de fisioterapia en una clase para toma de decisiones. Manuscrito sin publicar, Universidad del Rosario, Bogotá, Colombia.

Universidad del Rosario, Facultad de Rehabilitación y Desarrollo Humano. (2004). Programa de Fisioterapia. Reforma curricular. Anexo 4 enfoque curricular. Bogotá, Colombia. Manuscrito sin publicar.

Universidad del Rosario, Facultad de Rehabilitación y Desarrollo Humano. (2006). Informe de autoevaluación del programa de fisioterapia con fines de renovación de la acreditación. Bogotá, Colombia. Manuscrito sin publicar

Comments

Downloads

Download data is not yet available.