Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
(Analysis of Structural and Administrative Status of the Playing Grounds of Urban Districts: Ulloa, San Francisco, Central Heredia, and Mercedes of the Central Canton, Province of Heredia)
PDF (Español (España))

Keywords

playgrounds
recreation
structural and administrative status
campos de juego
recreación
estado estructural y administración

How to Cite

Morera Castro, M. (2010). (Analysis of Structural and Administrative Status of the Playing Grounds of Urban Districts: Ulloa, San Francisco, Central Heredia, and Mercedes of the Central Canton, Province of Heredia). Revista Educación - Journal of Education, 34(2), 153–182. https://doi.org/10.15517/revedu.v34i2.492

Abstract

The purpose of this investigation is to analyze the factors that influence the structural and administrative statuses of playgrounds in four urban districts of Central County in the province of Heredia. In this mixed, predominantly quantitative investigation, a sample of 40% of the one hundred playgrounds under study was analyzed by using three instruments: a form for structural condition assessment, a structured interview and pictorial collection. The playground general state is affected by aspects such as waste, lack of trashcans and lighting among others. In these playgrounds, the diversity of equipment is scarce and the most common damage found was rust. Maintenance was provided in most cases by the community itself or the Municipality of Heredia, and maintenance plans were scarce or nonexistent. The playgrounds are currently unsafe spaces that have hazards such as structured corrosion, sharp edges and damaged equipment. The existing playgrounds require immediate attention from relevant authorities and the majority of these structures do not meet the goal of their creation.
https://doi.org/10.15517/revedu.v34i2.492
PDF (Español (España))

References

Acic, Y., Gulbayrak, C. y Turaci, G. (2004). Investigation of the level of safety and appropriateness of playgrounds in Elazing city in Turkey. International Journal Enviroment Health Resistence, 14(1), 75-82. Obtenido el 10 de febrero del 2005, de: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14660120

Asamblea General de las Naciones Unidas. (1948). Declaración universal de los derechos humanos. Obtenido el 17 de mayo del 2005 de http://www.org/spanish/aboutun/hrights.htm

Bateman, T. y Snell, S. (2004). Administración, una ventaja competitiva (4a ed.). México: McGraw-Hill.

Bird, W. (2007). Natural fit: Can green space and biodiversity increase levels of physical activity? (A report by Royal Society for the Protection of Birds). Obtenido el 4 de octubre del 2010, de: http://www.rspb.org.uk/Images/natural_fit_full_version_tcm9-133055.pdf

Blumenau, K., Rovira-Beleta, E. y Cuyás, E. (1996). Deporte y documentación No. 27: Instalaciones deportivas sin barreras. Málaga, España: Instituto Andaluz del Deporte.

Booth, N. (1988). Playgrounds: Safety and fun by design. Parks and Recreation, 23(10), 28-32.

Butler, G. (1966). Principios y métodos de recreación para la comunidad. Argentina: Bibliográfica Omega.

Cavnar, M., Kirtlanda, K., Evans, M., Wilson, D., Williams, J., Mixon, G., y Henderson, K. (2003). Recreation facility evaluation instrument. Prevention Research Center, Arnold School of Public Health, University of South Carolina. Recuperado el 12 de diciembre del 2005, de http://prevention.shp.sc.edu/tools/RecFacilityTool.pdf

Christiansen, M. (2002). Playground maintenance needs assessment: Initial steps to maintain child’s play. Parks and Recreation, 37(4), 15-31.

Costa Rica. Asamblea Legislativa, Leyes vigentes por nombre de la ley. (1978). Ley Núm. 4240 Planificación Urbana. Obtenido el 14 de mayo del 2005, de http://asamblea.racsa.co.cr/ley/leyes_nombre.htm

Costa Rica. Instituto Nacional de Vivienda y Urbanismo [INVU]. (1982). Reglamento para el control nacional de fraccionamientos y urbanizaciones. Obtenido el 19 de abril de 2006, de: http://www.mivah.go.cr/Leyes%20y%20decretos/Reglamento%20fraccionamiento.pdf

Costa Rica. Tribunal Supremo de Elecciones. (1949). Constitución política de la República de Costa Rica. Obtenido el 1ro de abril de 2006 de http://www.tse.go.cr/consti.html

Craig, R., Mindell, J. y Hirani, V. (eds.). (2009). Health survey for England 2008: Physical activity and fitness. Volume 1: Physical activity and fitness. London: NHS Information Centre for Health and Social Care.

Ewert, A. y Plumb, S. (1999). Physical resourses management. En B. Van der Smissen, M. Moiseichik, V. Hartengurg, y L. Twardzik. (Eds.), Management of parks and recreation agencies (pp. 295-359). Ashburn, VA: National Recreation and Parks Association.

Fondo de Población de las Naciones Unidas [UNFPA] y el Consejo de la Persona Joven. (2002). Ley Núm. 8261 General de la persona joven. San José, Costa Rica: Lara Segura & Asoc.

Fondo Internacional de Emergencia de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF] y Defensoría de los Habitantes. (1998). Código de la niñez y la adolescencia. San José, Costa Rica: UNICEF.

Frost, J., Sutterby, J., Therrell, J., Brown, P. y Thornton, C. (2002). Does height matter? Parks and Recreation, 37(4), 74-83.

Galera, A. y Llusá, J. (1996). Cuaderno técnico del deporte No. 26: Gestión del material y mantenimiento de las instalaciones deportivas. Málaga, España: Instituto Andaluz del Deporte.

Gallahue, D. y Vannier, M. (1978). Teaching physical education in elementry schools. Philadelphia, Estados Unidos: W.B. Saunders Co.

García, M. (2001). El juego es el mejor juguete. Revista del consumidor, 298. Recuperado el 3 de febrero del 2005 de http://www.profeco.gob.mx/html/revista%5Cpdf%5Cvjuguete2001.pdf#search=’patio%20de%20recreo’

Gómez, M. (1990). Elementos de estadística descriptiva. San José, Costa Rica: EUNED.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (3a ed.). México: McGraw-Hill/Interamericana S.A.

Hinkley, T., Crawford, D., Salmon, J., Okely, A. D. y Hesket, K. (2008). Preschool children and physical activity: A review of correlates. American Journal of Preventive Medicine, 34(5), 435-441.

Horning, E. (2005). Brinding family back to the park. Parks and Recreation, 40(7), 47-51.

Hudson, S., Mack, M. y Thompson, D. (2000). Play is safe. Steps to keeping playground surfacing safe for our children. Parks and Recreation, 35(4), 78-85.

Hudson, S., Mack, M. y Thompson, D. (2002). Signs of the times. Parks and Recreation, 37(4), 60-65.

Hudson, S., Thompson, D. y Olsen, H. (2004). How safe are ours playgrounds? Parks and Recreation, 39(4), 53-59.

Hudson, S. y Thompson, D. (2001). Are playgrounds still viable in the 21st century? Parks and Recreation, 36(4), 54-62.

Kilitzus, H., Meuli, R., Jank, W., Scheurer, H. y Léchot, F. (1996). Deporte y documentación No. 28: Revestimientos y suelos para instalaciones deportivas. Málaga, España: Instituto Andaluz del Deporte.

Kraus, R. y Curtis, J. (2000). Creative management in recreation, parks and leisure services (6a ed.). USA: McGraw-Hill Campanies, Inc.

Kutska, K. (2001). Playground maintenance or inspection, which comes first? Parks and Recreation, 36(4), 92-107.

La Enciclopedia. (2004). Madrid: Salvat Editores.

Lépiz, O. y Jiménez, S. (2000). Una oportunidad para la igualdad: Comentario a la ley 7600 sobre la igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad. Costa Rica: Gossestra S.A.

Lillis, K. y Jaffe, D. (1997). Playground injuries in children. Pediatric Emergence Care, 13(2), 149-153. Obtenido el 12 de febrero del 2005 de http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db+pudmed&dopt=Abstract&list_uids=9127428

López, M. y Estapé, E. (2002). La zona de juegos, un espacio para la educación física en los centros escolares. Revista Digital Efdeportes Buenos Aires, 53(8). Recuperado el 3 de febrero del 2005, de http://efdeportes.com/

Miles, L. (2007). Physical activity and health. Nutrition Bulletin, 32(4), 314-363.

O’Brien, E. (1998). Playground safety: It is everybody responsability. Parks and Recreation, 33(4), 2.

Paredes, J. (2003). Juego, luego soy: Teoría de la actividad lúdica. Sevilla, España: Wanceulen Editorial Deportiva, S.L.

Parker, D. (2000). Checkin’ it twice: Playground maintenance is crucial for safe areas for child’s play. Parks and Recreation, 35(4), 96-99.

Pavía, V., Lorente, M., Quinteros, N. y Verbic, F. (2002). El derecho al juego. Revista Digital Efdeportes Buenos Aires, 51(8). Recuperado el 3 de febrero del 2005 de http://efdeportes.com/efd51/juego.htm

Peterson, J. (2002). Eliminate playgrounds, you must be nuts! Parks and Recreation, 37(4), 92-95.

Petrido, E., Silbert, J., Dedoukou, X., Skalkidis, I. y Trichopoulos, D. (2002). Injuries in public and private playgrounds: The relative contribution of structural, equipment and human factors. Revista Digital PudMed, 91(6), 691-697. Obtenido el 17 de febrero del 2005 de: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Absract&list_uids=12162604

Rico, C. (2002, 22-25 junio). Del espacio público al espacio lúdico: el papel de la Recreación en la construcción de lugares. Ponencia presentada en el Panel “El espacio público como generador de usos alternativos para la convivencia ciudadana en torno a la Recreación”, en III Foro Internacional de Parques. Bogotá, Colobmia. Recuperado el 3 de febrero del 2005, de http://www.redcreación.org/articulos/espaciopublico_espacioludico.html

Salazar, C. G. (2002). Core competencies and affective characteristics for an undergraduate general curriculum in recreation and leisure services. Tesis doctoral no publicada, Indiana University, Bloomington, USA.

Salazar, C. G. (2006a). Inspección de un parque de juego de niños (“playgrounds”). Curso EF-0024 Recreación y Juegos Organizados, Escuela Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica. San José, C, R. Manuscrito sin publicar.

Salazar, C. G. (2006b). Lista de chequeo para supervisión de parques de juego “playgrounds”. Curso EF-0024 Recreación y Juegos Organizados, Esc. Educación Física y Deportes, Universidad de Costa Rica. Costa Rica: Autora.

Sallis, J. F., Prochaska, J. J. y Taylor, W. C. (2000). A review of correlates of physical activity and adolescents. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(5), 963-975.

Spinks, A., Macpherson, A., Bain, C. y McClure, R. (2006). Determinants of sufficient daily activity in Australian primary school children. Journal of Paediatrics & Child Health, 42(11), 674-679.

Stillwell, J. (1987). Making and using creative play equipment. Estados Unidos: Human Kinestics Publishers.

van Sluijs, E. M. F., McMinn, A. M. y Griffin, S. J. (2007). Effectiveness of interventions to promote physical activity in children and adolescents: Systematic review of controlled trials. British Medical Journal, 335, 703-707.

Wadell, K. (2001). What is the minimum standard of care that the playground owner must provide? Parks and Recreation, 36(4), 80-86.

Willenberg, L. K., Ashbolt, R., Holland, D., Gibbs, L., MacDougall, C., Garrard, J., Green, J. B. y Waters, E. (2009). Increasing school playground physical activity: A mixed methods study combining environmental measures and children’s perspectives. Journal of Science and Medicine, 13(20), 210-216.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.