Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Apuntes sobre epistemología e investigación en laenseñanza de los Estudios Sociales
PDF (Español (España))

Keywords

social studies
didactic
epistemology
research
education
estudios sociales
didáctica
epistemología
investigación
educación

How to Cite

Morales Zúñiga, L. C. (2010). Apuntes sobre epistemología e investigación en laenseñanza de los Estudios Sociales. Revista Educación - Journal of Education, 34(2), 61–74. https://doi.org/10.15517/revedu.v34i2.487

Abstract

This article examines the concept of social studies, contrasting it with the conceptual notion called didactic of social sciences, in order to observe the particularities of each category. Subsequently a sketch of epistemology applied to the field of social studies is presented, with the goal to rethink the construction of knowledge and research objects in this field. Finally we thought on the possibility of establishing directions or systematic research lines which will organize the investigation processes in the teaching of social studies.
https://doi.org/10.15517/revedu.v34i2.487
PDF (Español (España))

References

Aisenberg, B. (2003, Abril). Didáctica de las Ciencias Sociales. ¿Desde qué teorías estudiamos la enseñanza? Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales 003(3), 136-183. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/23916

Berger, P. y Luckmann, T. (1991). La construcción social de la realidad. España: Editorial Amorrortu.

Bourdieu, P., Chamboredon, J. C. y Passeron, J. C. (2003). El oficio del sociólogo. (24a ed.). México: Siglo XXI editores.

Chevallard, Y. (1994). Les processus de transposition didactique et leur théorisation. En G. Arsac, Y. Chevallard, J.-L. Martinand y A. Tiberghien (Coords.). La transposition didactique à l’épreuve (pp. 135-180). Grenoble: La Pensée sauvage.

Costa Rica. Ministerio de Educación Pública. (2008). Programas de Educación Cívica. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.procesos.org/Descarga/Cuadernos/CT%202009-01%20Manual%20de%20Referencia%20para%20Implementacion.pdf

Domínguez, M. C. (2004). Didáctica de las ciencias sociales para primaria. España: Pearson Educación.

Durkheim, E. (2001). Las reglas del método sociológico. México: Coyoacán: Fondo de Cultura Económica.

Elías, N. (1983). Compromiso y distanciamiento. Ensayos de sociología del conocimiento. Barcelona: Ediciones Península.

Goldmann, L. (1979). Epistemología de las ciencias del hombre. Buenos Aires: Paidós.

Hernández, F. X. (2000). Epistemología y diversidad estratágica en la didáctica de las ciencias sociales. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 24, 19-32.

Hernández, X. (2001). Diseños curriculares en ciencias sociales. España: Editorial GRAO.

Polanco, M. E. (1984). Didáctica de los estudios sociales. (Colección E.F.A. de textos universitarios). San José: Fernández-Arce Editores.

Prats, J. (2000). Los caminos de la didactica de las ciencias sociales. Madrid: Editorial Graó.

Prats, J. (2003). Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales. Historia & Ensino. Revista do laboratório de Ensino de Históriória/UEL , Vol. 9, 1-24.

Rodríguez, F. (2000). La elaboración del conocimiento geográfico escolar: ¿de la ciencia geográfica a la geografía que se enseña y viceversa? En J. Prats. Los Caminos de la didáctica de las ciencias sociales (pp. 107 -118). Madrid: Editorial Graó.

Salas, J. A. (1999). La incorporación de los estudios sociales como materia de estudio escolar en Costa Rica y la necesidad de su re-conceptualización de cara a los desafíos para la educación a inicios del siglo XXI. Perspectivas. Revista de Investigación, teoría y didáctica de los estudios sociales. Año 2, Vol. 2, 49-57.

Santamaría, M. A. [Coord.], Méndez, N. y Barrantes, F. (2003). La enseñanza de los estudios sociales en I y II ciclos. Antología. San José: UNED.

Sobejano, M. J. (2000). Concepto fundamento y elementos del currículo en historia. Madrid: EUNED.

Solano, E. (2006, Mayo-Agosto). ¿Enseñamos Estudios Sociales o Historia? Revista Actualidades Investigativas en Educación, 6(2), 1-20.

Torres, E. (1974). Introducción al pensamiento sociológico: Marx, Weber, Durkheim, Parsons. Costa Rica: Editorial universitaria centroamericana.

Wacquant, L. (2006, Enero-Junio). Pensamiento crítico y disolución de la doxa: Entrevista con Loïc Wacquant. ANTIPODA, Número 2, 43-50. Universidad de los Andes, Colombia.

Weber, M. (1971). Sobre la teoría de las ciencias sociales. Barcelona: Península.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.