Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Planificación académica y cultura organizacional en lasinstituciones de educación básica
PDF (Español (España))

Keywords

education
culture
climate
planning
clima
planificación
cultura
educación

How to Cite

Ojeda, J., & Ferrer, M. (2010). Planificación académica y cultura organizacional en lasinstituciones de educación básica. Revista Educación - Journal of Education, 34(2), 15–33. https://doi.org/10.15517/revedu.v34i2.485

Abstract

This study was intended to determine the relationship between organizational culture and academic planning in basic education institutions. Organizational climate was evaluated by elements, categories and types of amending, whereas academic planning was measured on stages, principles and steps provided for its objectives. To achieve the established purpose, an exhaustive literature review was formed that allowed theoretically based research. Themes that were investigated included the theoretical- referential construction on revision history, analysis of theories, definition of concepts and related theoretical foundations. The type of research used was descriptive. Information was obtained through a questionnaire applied to the teaching and managerial staff of the basic education institutions under investigation. The analysis and interpretation of the results achieved were made in a quantitative manner through a computerized statistical package called SPSS version 12.0. It was able to determine that there is a high dependency ratio between organizational climate variables and academic planning, proving that academic planning is affected by elements, categories and types of organizational climate rulings in the basic institutions studied.
https://doi.org/10.15517/revedu.v34i2.485
PDF (Español (España))

References

Ander-Egg, E. (1996). La planificación educativa (7ª. ed.). Argentina: Editorial Mc-Graw Hill.

Bueno, E. (2003). Organización de empresas. Estructura, proceso y modelos. Madrid, España: Ediciones Pirámide, S. A.

Castellano, B. (2001). El oficio del planificador. Caracas, Venezuela: Editores Hermanos Vadell.

Chávez, N. (2004). Introducción a la Investigación Educativa. Maracaibo, Venezuela: Editorial Universo.

Gibson, I., y Donnely, J. (2001). Las organizaciones (8ª. ed.). Colombia: Editorial Mc-Graw Hill Interamericana, S.A.

Gómez, C. (2003). Componentes de la administración. Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela.

Hernández, R., Fernández, C., y Batista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw- Hill.

Kaufman, R. (2006). Planificación de sistemas educativos. México: Editorial Trillas. México.

Koontz, H. y Heinz, W. (2002). Administración: Una perspectiva global (10ª. ed.). México: Editorial Mc Graw Hill.

Melinkoff, K. (2004). Los procesos administrativos. Caracas,Venezuela, Editorial Panamá.

Molina, M. (2001). Introducción a la planificación general. Caracas, Venezuela: Editorial Cornel.

Prieto, E. (2002). La planificación de actividades en el aula como estrategia para mejorar el rendimiento estudiantil en matemática. (Tesis de postgrado sin publicar). Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela.

Robbins, S. (2001). Administración: Teoría y práctica (4ª. ed.). México: Editorial Prentice Hall Hispanoamericana, S. A.

Rosales, P. (2002). Planificación de la enseñanza. Mérida, Venezuela: Editorial Universidad de los Andes.

Shein, E. (2004). La cultura empresarial y el liderazgo. Barcelona: Editorial Plaza & Jones.

Smith, C. (2002). Guías para supervisores. México: Editorial Trillas.

Stoner, J., Freeman, E y Gilbert, D. (2004). Administración (5ª. ed.). México: Prentice Hall Hispanoamericana, S.A.

Venezuela. Ministerio de Educación. (2005). ¿Cómo entendemos, elaboramos y ejecutamos los Proyectos Pedagógicos de Plantel (P.P.P.)? Caracas, Material mimeografiado.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.