Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Using the Extreme Risk Coping Scale to Confront Massive Emergency Situations: A Case Study of Preschool Teachers in Chile
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Education
Preschools
Resilience
Emergencies
Chile
Educación
Párvulos
Resiliencia
Emergencias
Afrontamiento
Chile

How to Cite

Leigh González, C. A., Leigh González, E., & Gómez Zuloaga, S. (2021). Using the Extreme Risk Coping Scale to Confront Massive Emergency Situations: A Case Study of Preschool Teachers in Chile. Revista Educación - Journal of Education, 46(1), 1–17. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43853

Abstract

This study analyzes coping mechanisms that preschool teachers required to deal with massive emergencies at school, since they play a key role in the comprehensive development of children ages 0-6 years of age. The study uses a combined methodology that includes assessement based on the Extreme Risks Coping Scale and complemented with in-depth interviews. A group of twenty-five teachers were included in the assessment scale and four teachers interviewed. Study inclusion criteria included being a preschool education graduate, willingness to participate in the study and receiving authorization from their school principal or educational institution authorities. Based on the results, the majority of the participants (64%) possessed an active coping style, characterized by a proactive approach to developing situations as well as self-control and a tendency to seek outside support. When analyzing the results, coping mechanisms organized under two categories: emotions and actions. It was concluded that the study participants possessed a predominantly active coping style when facing critical situations, since they were willing to search for outside support is an essential component for the aforementioned coping style. However, it should be noted that absence of formal training regarding the emotional component of emergency coping strategies was also prevalent, specifically, with regards to containment and management of emotions.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43853
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Leigh González, C., Leigh González, E. y Gómez Zuloaga, S. (2022). Aplicación de la Escala de Afrontamiento Frente a Riesgos Extremos en el profesorado de preescolar en Chile en el contexto de emergencias masivas: estudio de caso. Revista Educación, 46(1). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43853

Referencias

Alvira, F. (2004). La encuesta: una perspectiva general metodológica. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Bisquerra, R. (2006) Orientación psicopedagógica y educación emocional. Estudios sobre Educación, (11), 9-25. https://bit.ly/2Qg4y9K

Camus, P., Arenas, F., Lagos, M. y Romero, A. (2016). Visión histórica de la respuesta a las amenazas naturales en Chile y oportunidades de gestión del riesgo de desastre. Revista de geografía Norte Grande, (64), 9-20. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022016000200002

Cabanach, R. G., Souto-Gestal, A., González, L. y Corrás, T. (2018). Afrontamiento y regulación emocional en estudiantes de fiisoterapia. Universitas Psychologica, 17(2). 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-2.aree

Carver, C.S., Scheier, M.F. y Weintraub, J.K. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 267-283. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299/29900107

Cohen, L. y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. La Muralla.

Cole, P., Michel, M. y Teti, L. (1994). The development of emotion, regulation and dysregulation: A clinical perspective. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3), 73-100. https://doi.org/10.2307/1166139

Creswell, J. y Plano, V. (2011). Designing and conducting mixed methods research (2da ed.). Sage Publications.

Decreto 104/2020 Declara estado de excepción constitucional de catástrofe, por calamidad pública, en el territorio de Chile. Ministerio del Interior y Seguridad Pública, Gobierno de Chile. http://bcn.cl/2f9tx

Endler, N. y Parker, J. (1994). Evaluación del afrontamiento multidimensional: estrategias de tarea, emoción y evitación. Evaluación psicológica, 6(1), 50–60. https://doi.org/10.1037/1040-3590.6.1.50

Fundación Integra. (2016). Más Sanos y Seguros, Material de apoyo para jardines infantiles y salas cuna. https://bit.ly/2QbWuqm

Gross, J. y Thompson, R. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. En J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). Guilford Press.

Hobfoll, S.E. (2001). Social and psychological resources and adaptation. Review of General Psychology, 6(4), 307-324). https://doi.org/10.1037/1089-2680.6.4.307

Hobfoll, S.E., Schwarzer, R. y Chon, K. (1998). Disentangling the stress labyrinth: Interpreting the meaning of the term stress as it is studied in health context. Anxiety, Stress and Coping, 11, 181-212. https://doi.org/10.1080/10615809808248311

Holahan, C., Moos, R. y Schaefer, J. (1996). Coping, Stress Resistance, and Growth: Conceptualizing Adaptive Functioning. En M. Zeider y N. Endler. (eds), Handbook of Coping: Theory, Research, Applications (pp. 24-43). John Wiley and Sons.

Instituto Nacional de Derechos Humanos. (2020). Balance INDH a un año del 18 de octubre [Figura]. https://www.indh.cl/archivo-de-reportes-de-estadisticas/

Johnson, B. y Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. http://edr.sagepub.com/cgi/content/abstract/33/7/14

Jorquera, F. (2013) Desastres Socionaturales: Construcción Social y Políticas Locales de Prevención, XXIX, Congreso ALAS CHILE 2013.

Koole, S. L. (2010). The psychology of emotion regulation: An integrative review. En J. De Houwer y D. Hermans. (eds.), Cognition & emotion: Reviews of current research and theories (pp. 128-167). Psychology Press.

Kvale, S. (2007). Doing interviews. Sage.

Lazarus, R.S. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca.

Lazarus, R. (1991). Emotion and adptation. Oxford University Press.

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los Ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

López, E. y Marván, M. (2004). Validación de una escala de afrontamiento frente a riesgos extremos. Salud Pública de México, 46(3), 216-221. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342004000300011

López, V., Ramírez, L., Valdés, R., Ascorra, P. y Carrasco-Aguilar, C. (2018). Tensiones y nudos críticos en la implementación de la(s) política(s) de convivencia escolar en Chile. Calidad en la educación, (48), 96-129. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n48.480

Loewenthal, K. (1996). An introduction to psychological tests and scales. UCL Press.

Mella-Morambuena, J., López-Angulo, Y., Sáez-Delgado, Y. y Del Valle, M. (2020). Estrategias de afrontamiento en apoderados durante el confinamiento por la COVID-19. CienciAméRica, 9(2), 322-333. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.324

MINEDUC. (2017). Orientaciones para el Buen Trato en Educación Parvularia. Gobierno de Chile. http://biblioteca.digital.gob.cl/handle/123456789/1142

MINEDUC. (2018). Bases Curriculares Educación Parvularia. Gobierno de Chile. https://bit.ly/3uMMRxt

MINEDUC. (2019a). Informe de Caracterización de la Educación Parvularia. https://bit.ly/3uIoFwf

MINEDUC. (2019b). Política de Seguridad Escolar y Parvularia Ministerio de Educación. Segunda Edición. https://bit.ly/3tDA7rv

MINEDUC. (2020). Orientaciones Mineduc Covid-19. https://bit.ly/33C9cSz

MINEDUC y ONEMI. (2017). Plan integral de seguridad escolar, manual de metodologías para su elaboración. https://bit.ly/2Qg6dfu

Morales, P. (2013). El análisis factorial en la construcción e interpretación de test, escalas y cuestionarios. Universidad Pontificia Comillas. https://web.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/AnalisisFactorial.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2009). Terminología sobre reducción del riesgo de desastres. https://www.unisdr.org/files/7817_UNISDRTerminologySpanish.pdf

Sordes, F., Esparbès S. y Tap, P. (1997). Adaptation et stratégies de coping à l’adolescence. Étude différentielle selon l’âge et le sexe. Spirale – Revue de Recherches en Éducation, (20), 123-145. https://doi.org/10.3406/spira.1997.1596

Stake, R. (2005). Qualitative Case Studies. En N. Denzin y S. Lincoln (eds.). TheSage Handbook of Qualitative Research (pp. 273-285). Sage.

Tap, P., Sobal, E. y Neves, M. (2005). Escala Toulousiana de Coping (ETC): Estudo de Adaptação à População Portuguesa. Psicologia, Saúde & Doenças, 6(1), 47-56. https://bit.ly/3o9Lab0

Tijoux, M. (2019). ¿Rebelión Popular en Chile? Revista Pléyade. (Especial). http://revistapleyade.cl/octubre-2019-rebelion-popular-en-chile/

Yin, R. (2009). Case Study Research: Design and Methods. Sage.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.