Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Humanized Education for a More Humanly Democratic Democracy
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Teacher Narratives
Human Rights
Cozy Democracy
Education
Democratic Ethos
Narrativas docentes
Derechos humanos
Democracia acogedora
Educación
Ethos democrático

How to Cite

Contreras-Salinas, S. F., & Carabantes Olivares, E. (2019). Humanized Education for a More Humanly Democratic Democracy. Revista Educación - Journal of Education, 44(1), 584–597. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37637

Abstract

Acknowledging that schooling comprises a complex and contradictory gamut of ideological and material procedures that juxtapose specific lifestyles to transform life experiences, this article proposes certain possibilities or clues to render the ethical-political dimension of education as more humane and humanistic and contribute to building another type of democracy, given that today´s democracy is based on a post-dictatorship, neoliberal, logical perspective and emphasizes formal rather than substantial aspects of democracy. This implies including human rights as part of education and, thus, contribute to how students develop affective and semantic attachments in their attempt to regulate ideas and give their lives meaning, thereby, permeating the ordinariness of the current system. The conclusion highlights the need to consider the ethos of democracy, imbued with an ethics of cordiality that distorts aspects such as poverty, exclusion, commercial exploitation and corruption. Finally, the need to discuss the transformational potential of education is proposed.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37637
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aristóteles. (2014). Ética a Nicómaco. Madrid: Alianza editorial.

Baño, R. (2013). El Golpe a la Igualdad: Cuarenta años después. Anales de la Universidad de Chile. 2, 43-57. doi: https://doi.org/10.5354/0717-8883.2014.30167

Atria, F., Salgado, C., y Wilenmann, J. (2017) Democracia y Neutralización. Origen, desarrollo y solución de la crisis constitucional. Santiago de Chile: Editorial LOM.

Bajtín, M. (2015). Yo también soy. Fragmentos sobre el otro. Buenos Aires: Godot.

Bauman, Z. (2008). Archipiélago de excepciones. Buenos Aires: Katz Editores.

Brown, W. (2016). El pueblo sin atributos: La secreta revolución del neoliberalismo. Buenos Aires: Malpaso Ediciones

Butler, J. (2017). Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea. Bogotá: Editorial Planeta Colombiana S.A.

Bolívar, A. (2016). Educar Democráticamente para una Ciudadanía Activa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(1), 69-87, doi: https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.1

Carabantes, E. (2018). Educación en derechos humanos. Encuentros en el lugar 4363. La Serena: Editorial Universidad de La Serena

Carabantes, E. y Contreras, S. (2018). Núcleos de sentido que emergen desde la experiencia de Formación en derechos humanos en docentes en ejercicio y estudiantes de Pedagogía de una Universidad estatal de Chile. Estudios Pedagógicos, 43(3), 83-101. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300005.

Carpintero, E. (2019). El miedo como forma de perpetuar el sometimiento. Revista Topía. Recuperado de https://bit.ly/35iUFL6

Casals, M. (2016). La lenta crisis de la Democracia Chilena. RedSeca. Recuperado de https://bit.ly/33fFbFK

Cassirer, E. (2011). Antropología filosófica. Una introducción a una filosofía de la cultura. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Contreras, S. y Ramírez, M. (2014). Descolonizar la educación desde la crianza. Revista Electrónica Educare. 18(2), 297-309. Recuperado de http://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v18n2/a15v18n2.pdf

Contreras, S. (2013). Esbozo de una pedagogía vulnerable: Narrativas y retóricas locales. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.

Cortina, A. (2017). Aporofobia, el rechazo al pobre. Un desafío para la Democracia. Barcelona: Paidós.

De Souza, B. (2014). Democracia al borde del caos: ensayo contra la autoflagelación. Bogota: Siglo del Hombre Editores y Siglo XXI Editores. Recuperado de https://books.google.cl/books?isbn=9586652890

Engels, F. (2017). El origen de la familia, la propiedad privada y el estado. Madrid: Ediciones Akal S.A.

Dussel, E. (2008). Filosofía de la liberación. México, D:F.: Fondo de Cultura Económica.

Feliu, J. y Lajeunesse, S. (2007). Nuevas formas literarias para las ciencias sociales: el caso de la autoetnografía. Athenea Digital, 12, 262-271.

Fink, E. (2011). Fenómenos fundamentales de la existencia humana. Berlin: Karl Alber.

Foucault, M. (2005). Hermenéutica del sujeto. Madrid: Akal.

Freire, P. (2012). Pedagogía del Oprimido. México, D.F.: Siglo XXI editores.

García, J. y Canal, R. (2018). Así somos los humanos: plásticos, vulnerables y resilientes. Recuperado de https://bit.ly/33ubH7s

Gentili, P. (2014). Desencanto y utopía. La educación en el laberinto de los nuevos tiempos. Recuperado de https://bit.ly/2C3oSBB

Giuliano, F. (2016). La educación, entre la mismidad y la alteridad: Un breve relato, dos reflexiones cuidadosas y tres gestos mínimos para repensar nuestras relaciones pedagógicas. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación 7, 2, 4-18. https://doi.org/10.18175/vys7.2.2016.02

Giroux, H, (1997). Cruzando límites. Trabajadores culturales y Políticas Educativas. Buenos Aireas: Editorial Paidós.

Klein, N. (2010). La doctrina del Shock. El auge del capitalismo del desastre. Barcelona: Ediciones Paidós.

Kristeva, J. (2001). Semiótica 1. Madrid: Editorial Fundamentos.

Lévinas, E. (2002). Totalidad e infinito. Salamanca: Editorial Sígueme.

Lucena, I. (2017). Ética y Política: Algunos principios para el buen gobierno. Revista Internacional de Pensamiento Político - I Época, 12, 449-466. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/ripp/article/view/3248

Marx, C. (2015). Crítica del programa de Gotha. Recuperado de https://www.marxists.org/espanol/m-e/1870s/gotha/gothai.htm

Mélich, J. (2010) Ética de la compasión. Barcelona: Ed. Herder

Mélich, J. (2001). La ausencia del testimonio: ética y pedagogía en los relatos del Holocausto. Madrid: Editorial Anthropos.

Nora, P. (2009). Les lieux de mémoire. Santiago de Chile: LOM.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las Humanidades. Buenos Aires: Katz Editores.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2018). Estudios Económicos de la OCDE. Recuperado de https://www.oecd.org/eco/surveys/Chile-2018-OECD-economic-sruvey-Spanish.pdf

Pinedo, I. (2018). De la Benevolencia a la Ciudadanía Compasiva: La recuperación de conceptos claves para el cultivo de la Democracia. Límite, Revista Interdisciplinaria de Filosofía & Psicología, 13 (41), 29-45. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50652018000100029

Ramírez, M. (2013). La experiencia escolar en las narrativas de identidad sexual LGTB: un estudio fenomenológico retrospectivo. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, España.

Reyes, M. (2016). Memoria histórica y ética de las víctimas. Página Abierta, 242, [sin paginación]. Recuperado de https://bit.ly/32b5Raz

Rojas, A. y Gelvez, R. (2018). La condición vulnerable y solidaria de la vida humana: un análisis crítico del pensamiento de MacIntyre. Revista Filosofía UIS, 17(2). Recuperado de https://bit.ly/2Py3RpC

Rosenberg, J. y Kovacic, V. (2010). Educación, memoria y derechos humanos, orientaciones pedagógicas y recomendaciones para su enseñanza. Buenos Aires: Ministerio de la Educación de la Nación.

Sabogal, J. (2015). El modo de producción capitalista, su actual crisis sistémica y una alternativa posible. Sociedad y economía, 28, 75-94. Recuperado de http://0www.scielo.org.co/pdf/soec/n28/n28a05.pdf

Salazar, G. (2017). La Historia desde abajo y desde dentro. Santiago de Chile: Taurus.

Salvat, P. (2004). ¿Qué puede, si acaso puede, una cultura y ética desde los derechos humanos para promover una nueva gramática ciudadana? En Abraham. Magendzo (Ed.). De miradas y mensajes a la educación en derechos humanos. pp. (46-59). Santiago de Chile: LOM.

Sartori, G. (2009). La Democracia en treinta lecciones. Ciudad de México: Santillana Ediciones.

Solbakk, J. (2011). Vulnerabilidad: ¿un principio fútil o útil en la ética de la asistencia sanitaria? Revista Redbioética, 1(3), 89-101.

Van Manen, M. (2016). The tact of teaching. Recuperado de https://bit.ly/35o1gE9

Vega, R. (2016). Neoliberalismo y Violencia. Revista Topía. Recuperado el 26 de Agosto de 2019 de https://www.topia.com.ar/articulos/neoliberalismo-y-violencia

Zemelman, H. (2007). El ángel de la historia: determinación y autonomía de la condición humana. Madrid: Anthropos.

Zielinski, J. (2013). Los derechos humanos desde las víctimas históricas. Análisis crítico desde la ética intercultural de la liberación. Las Torres de Lucca, Revista Internacional de Filosofía Política, 3, 97-137.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.