Abstract
This study the Aristotelian logic requirement included on the admissions exams in eight of the eleven state universities in Lima, Peru. A comparison of Aristotelian logic and quantificational first-degree logic revealed the shortcomings of the former versus the latter after analyzing the syllabi of the following state university departments: Engineering at the National University of Callao, Education at the Enrique Guzman y Valle National University and the José Faustino Sánchez Carrion University; and Technology at the National Technological University of South Lima, the National University of Cañete and the National University of Barranca. All content dealing with Aristotelian logic was extracted from the manual used by test preparation centers to teach prospective applicants. The objective was to determine contradictions and faults found in first-order quantificational logic questions. A qualitative analysis was performed through a literature review. Research for the logic in this study is divided into 1) Aristotelian Logic 2) Class Logic, 3) First-Order Quantifiable Logic, 4) Boethius Traditional Square of Opposition, 5) Special recommendations, 6) Immediate inferences based on operations and 7) Categorical Syllogisms. it is concluded that quantifiable first-order logic has progressed significantly within the study of logic, that it must be included within the areas to be studied within the Admissions exams for universities in Lima-Peru. There is a need for empirical research to fill any gaps found in this study.
References
Arévalo, V. (2018). El examen de admisión a la Universidad Nacional de Ingeniería. (Tesis de Maestría). Universidad Peruana Cayetano Heredia (UPCH), Lima.
Aristóteles. (1995). Tratados de Lógica. Órganon II. Madrid: Gredos.
Asociación Fondo de investigadores y editores. (2007). Compendio académico de Psicología, Filosofía y Lógica. Lima: Lumbreras
Bocheński, I. M. (1985). Historia de la lógica formal. Madrid: Gredos.
Boole, G. (1847), The Mathematical Analysis of Logic. Cambridge: Macmillan.
Bieberach, C. (1971) Introducción a la filosofía y lógica práctica. Lima: Editorial Universo S. A.
Blasco, P. y Chico P. (s.f.) Filosofía y Lógica. Lima: Editorial Bruño.
Bretel, L (s.f.) Filosofía y lógica. Lima: Bruño y Centro de Proyección Cristiana.
Copi, I. (2001). Lógica simbólica. México: CECSA.
Frege, G. (1972). Conceptografía. Los fundamentos de la Aritmética. México: UNAM.
García, Ó. y Palacios, R. (1998). Lógica matemática como disciplina curricular. Lima: Artes Impresos.
García, Ó. (2012). Elementos de lógica. Lima: Visual Press.
García, S. y Rosales D. (1984) Filosofía y Lógica. Lima: Amaru Editores S. A. y Editorial Mantaro.
Garduño, F. (2000). Los exámenes de admisión y la selección a la universidad pública ¿razón pedagógica o racionalidad técnica? Revista del Centro de Investigación Universidad La Salle, 4(14), 11-18.
Gildomero, L y García, Ó. (1984). Filosofía y lógica. Lima: Grafotécnica.
Gutiérrez, J. y Saldaña, L. (s.f.) Introducción a la filosofía y lógica. Lima: Editorial Arica S. A.
Kneale, W. y Kneale, M. (1980). El desarrollo de la lógica. Madrid: Tecnos.
Manzano, M. y Huertas, A. (2004). Lógica para principiantes. Madrid: Alianza Editorial.
Miró, F. (1968) Lógica. Lima: [sin editorial]
Núñez, J. (1984) Filosofía y lógica. Lima: Editorial Artemisa
Peñaloza, W. (1967) Introducción a la Filosofía y Lógica. Lima: Editorial Colegio Militar Leoncio Prado.
Pérez, M. (2006). Lógica clásica y argumentación cotidiana. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Piscoya, L. (1978) Filosofía y lógica. Lima: Editorial Imprenta D. E. S. A.
Ponce, C. y Escurra, M. (2008). Estudio psicométrico sobre el examen de admisión 2008-i a la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista IIPSI, Facultad de Psicología, 11(1), 137-152.
Quesada, D. (2005). Lógica clásica de primer orden. En C. Alchourrón (Coord.), Lógica. (pp. 71-104). Madrid: Trotta.
Redmond, W. (1999). Lógica simbólica para todos. México: Universidad Veracruzana.
Rosales, D. (1994). Introducción a la lógica. Lima: Amaru.
Salazar, A. y Miró, F. (1978) Introducción a la Filosofía y Lógica. Lima: Editorial Universo S. A.
Tejada, J. (2014). Un cambio de paradigma: de la silogística aristotélica a la “nueva” lógica”. Tesis, 8(7), 9-26.
Trilce. (2005) Lógica / Psicología. Lima: [sin editorial]
Universidad Nacional de Barranca (UNAB) (2018). Temario para los Exámenes de Admisión. Recuperado de https://bit.ly/2kkIHy5
Universidad Nacional del Callao (UNAC) (2019). Temario del examen de admisión. Recuperado de http://admision.unac.edu.pe/temario.aspx
Universidad Nacional de Cañete (UNDC) (2018). Temario del Examen de Admisión 2018. Recuperado de http://undc.edu.pe/portal/wp-content/uploads/2016/10/TEMARIO_2018.pdf
Universidad de Educación Enrique Guzmán y Valle (UNE) (2019). Temario. Recuperado de https://bit.ly/2lGc8dT
Universidad Nacional Federico Villareal (UNFV) (2019). Temario. Recuperado de https://bit.ly/2Xsll8c
Universidad Nacional de Ingeniería (UNI) (2019). Asignaturas para el examen de admisión ordinario. Recuperado de https://bit.ly/2lUkRt8
Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM) (2013). Biografía de Francisco Miró Quesada Cantuarias. Recuperado de http://www.unmsm.edu.pe/ilustres/biografia/47
Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión (UNJFSC) (2017). Contenidos temáticos del prospecto de admisión 2018-I. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:DKALwwiJPHIJ:www.unjfsc.edu.pe/archivos/admision/TEMARIO/7a6605913446e5f4d0428b54f28c9f6d76221617.pdf+&cd=2&hl=es-419&ct=clnk&gl=pe
Universidad Nacional Tecnológica de Lima Sur (UNTELS) (2017). Temario. Examen de Admisión. Recuperado de http://www.untels.edu.pe/documentos/permanente/admisionTemario2017_2.pdf