Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Concepts on Citizenship among University Students and Professors: Coexistence and Social Transformation
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Citizenship
Concepts
Citizenship Education
Higher Education
Ciudadanía
Concepciones
Formación Ciudadana
Educación Superior

How to Cite

Astaíza-Martínez, A. F., Castillo Bohórquez, M. I., Rojas-León, G. A., Mazorco-Salas, J. E., & Prieto-Cruz, O. A. (2019). Concepts on Citizenship among University Students and Professors: Coexistence and Social Transformation. Revista Educación - Journal of Education, 44(1), 208–223. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36847

Abstract

A study was conducted among university students and professors during a university course on systematic thought focused on citizenship using a theory grounded methodological approach.  The objective was to identify notions regarding citizenship based on the responses obtained from the students and instructors so that strategies can be developed to transform course dynamics and teaching practices.  Based on the results of this study, participant citizenship is understood as an activity aimed at coexistence and social transformation where is the university serves as a setting for citizen transformation.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36847
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arias, D. y Romero, M. (2006). La ciudadanía no es como la pintan. Una mirada desde los jóvenes. Bogotá: Viento Sur Publicaciones.

Campos, A. (2007). Pensamiento crítico. Técnicas para su desarrollo. Colombia: Magisterio.

Cardona, R., Rodríguez, D., y Bonilla G. (2011). Del concepto de ciudadanía: una aproximación teórica. Revista Temas (5), 93-110. DOI: https://DOI.org/10.15332/rt.v0i5.689

Carmona, D. (2008). Concepciones de ciudadanía en niños y niñas del municipio de Marquetalia Caldas (tesis de maestría). Universidad de Manizales, Manizales, Colombia.

Chaux, E. (2004). Introducción: Aproximación integral a la formación ciudadana. En E. Chaux, J. Lleras y A. Velásquez (Comps.) Competencias ciudadanas: De los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas. pp. 13-28. Bogotá: MEN Ediciones Uniandes.

Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. Londres: Sage.

Corbin, J. y Strauss, A. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.

Correa, V. (2018). Concepciones de ciudadanía de los docentes Del colegio Marymount de Medellín (tesis de maestría). Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2011). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage.

Esquivel, J. (1984). Autoconocimiento y moral. Revista de Filosofía (51), 423-440. Recuperado de https://bit.ly/2Zp0aDJ

Estebaranz, A. (1991). El cuestionario como instrumento de recogida de datos cualitativos en estudios etnográficos. Un estudio sobre valores. Enseñanza, (8), 165-185. Recuperado de https://bit.ly/2xUFpVq

Falero, A. y Giménez, L. (2011). Prefacio de los coordinadores del Núcleo Pensamiento crítico en América Latina y sujetos colectivos. En Y. Acosta, A. Falero, A. Rodríguez, I. Sans y G. Sarachu, (Coords.): Pensamiento crítico en América Latina y sujetos colectivos (pp. 5-9). Montevideo, Uruguay: Editorial Trilce.

Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Garcés, L. (2015). La virtud aristotélica como camino de excelencia humana y las acciones para alcanzarla. Discusiones Filosóficas, 16(27), 127-146. Recuperado de https://bit.ly/2EjQ8hZ

Giraldo, G. (2015). Ciudadanía: aprendizaje de una forma de vida. Educación y Educadores, 18(1), 76-92. DOI: https://DOI.org/10.5294/edu.2015.18.5

Herrera, M. (2008). Esbozos históricos sobre cultura política y formación ciudadana en Colombia: actores, sujetos y escenarios. Bogotá: Fundación Presencia

Herrera, M. (2006). Ciudadanía social y cultural: Perspectiva histórica y retos del aprendizaje ciudadano en el siglo XXI. Revista Ecuatoriana de Historia, 23, 97-113.

Horrach, J. (2009). Sobre el concepto de ciudadanía: historia y modelos. Factótum: Revista de filosofía, (6), 1-22. Recuperado de https://bit.ly/2ZhvNnJ

Lezama, J y Domínguez, J. (2006). Medio ambiente y sustentabilidad urbana, Papeles de Población, 12(49), 153-176. Recuperado de https://bit.ly/2ZblJwl

Lizcano, F. (2012). Conceptos de ciudadano, ciudadanía y civismo. Polis, 11(32), 1-30. Recuperado de https://bit.ly/31WBXW

Macintyre, A. (2001). Tras la Virtud. Barcelona, España: Crítica.

Marshall, T. (1997). Ciudadanía y Clase Social. Reis: Revista española de investigaciones sociológicas, (79), 297-346.

Martínez, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 42(1), 85-102. Recuperado de https://bit.ly/2KSNOQd

Maya, A y Velásquez, L. (2008). El medio ambiente urbano. Gestión y Ambiente, 11(1), 7-19.

Mesa, A., y Benjumea, M. (2011). La educación para la ciudadanía en la Educación Superior. Uni-pluriversidad, 11(1), 85-96. Recuperado de https://bit.ly/33VPIXL

Ministerio de Educación. (2006). Estándares básicos de competencias ciudadanas. Colombia: Gobierno de Colombia-Ministerio de Educación. Recuperado de https://bit.ly/2JUNpLI

Ministerio de Educación. (2011). Propuesta de lineamientos para la formación por competencias en educación superior. Colombia: Gobierno de Colombia- Ministerio de Educación. Recuperado de https://bit.ly/2XSoPok

Orellana, C. y Muñoz, C. (2019). Escuela y Formación ciudadana: Concepciones de ciudadanía, formación ciudadana y del rol de la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2) 137-149. DOI: http://dx.DOI.org/10.6018/reifop.22.2.370561

Pérez, A. (2002). Ciudadanía y Definiciones. Doxa, (25), 177-211.

Ruiz, A. y Chaux E. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Bogotá: Ascofade.

República del Ecuador. (2008). Constitución política de la República del Ecuador. Ciudad Alfaro: Asamblea Constituyente.

Rodríguez, M. (2011). Hacia una construcción de ciudadanía ambiental en la escuela. Espiral, 1(1), 13-20.

Santisteban, A. (2004). Formación de la ciudadanía y educación política. En M. Vera y D. Pérez. (Coords.), Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. Alicante: Universidad de Alicante/AUPDCS. Recuperado de https://bit.ly/35ysLuT

Sen, A. (2000). Desarrollo y Libertad. Barcelona: Planeta.

Tajfel, H. (1981). Human Groups and Social Categories: Studies in Social Psychology. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.

Toro, B. (2011). Participación y valores ciudadanos. Tesis para la formación política del ciudadano. En B. Toro y A. Tallone. (Coord.), Educación, Valores y Ciudadanía (pp.23-24). Madrid, España: Organización de Estados Iberoamericanos.

Touriñán, J. (2007). Valores y convivencia ciudadana: una responsabilidad de formación compartida y derivada. Bordón. Revista de pedagogía, 59(2-3), 261-312.

Valerio, C. (2011) Concepciones de ciudadanía y de ejercicio ciudadano en un grupo de jóvenes en situación de protección. Revista de Educación y Pedagogía, (59), 197-211. Recuperado de https://bit.ly/2Zo8vYy

Vélez, J. (2016) Concepciones de ciudadanía y formación ciudadana en Guillermo Hoyos Vásquez. EN-Clave Socia, l 5(1), 18-23. Recuperado de https://bit.ly/31ZTaij

Comments

Downloads

Download data is not yet available.