Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Outdated Assessments from a University Teaching Perspective
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Teaching
University
Evaluation
Education
Docencia
Universidad
Evaluación
Educación

How to Cite

Robles Barrantes, A. A. (2019). Outdated Assessments from a University Teaching Perspective. Revista Educación - Journal of Education, 44(1), 525–532. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36367

Abstract

Academic assessments have always been used by universities to gauge student learning. Yet, they have remained unchanged through time. The objective of this essay is to take a snapshot of current teaching and assessment practices. It is the essence of today´s university teaching staff to go far and beyond their traditional duty and continuously challenging their students to seek learning experiences outside of the classroom. Concepts taught by professors and lecturers should not only be based on market regulations and economic guidelines. They have the duty to focus on the individual and promote critical thinking in a world that is less creative and thought-driven and more focused on replication of knowledge, simultaneous repetition, rote memorization of information and frivolous numerical measurements.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36367
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cabrales, O. (2008). Contexto de la evaluación de los aprendizajes en la educación superior en Colombia: Sugerencias y alternativas para su democratización. Revista Educación y Desarrollo Social, 2(1), 141-165. doi: https://doi.org/10.18359/reds.715

Cardelli, J., y Duhalde, M. (2001). Formación docente en América Latina una perspectiva político-pedagógica. Cuadernos de Pedagogía, 308, 38-45

Cancino, R. (2010). El modelo neoliberal y la educación universitaria en Latinoamérica: El caso de la universidad chilena. Sociedad y Discurso, 18, 145-165. doi: https://doi.org/10.5278/ojs..v0i18.881

Freire, P. (1985). La naturaleza política de la educación: cultura, poder y liberación. Barcelona, España: Paidós Ibérica

Freire, P. (1987). La educación como práctica de la libertad. Distrito Federal, México: Andrómeda

Freire, P. y Shor, I. (2004). Miedo y osadía. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI

Gurdián, A. (2001). Dimensión política de la evaluación y la acreditación. Revista Ciencias Sociales, 2-3(93), 11-22. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15309302

Kaplan, M. (2009). La universidad pública: esencia, misión y crisis. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 44(178), 101-133, Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/421/42117805.pdf

Mejía, O. (2012). De la evaluación tradicional a una nueva evaluación basada en competencias. Revista Electrónica Educare, 16(1), 27-46. Recuperado de https://bit.ly/2vBt4nE

Mora, A. (2004). La evaluación educativa: concepto, períodos y modelos. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 4(2), 1-28. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44740211.pdf

Salazar, S. (2006). Hacia una caracterización del docente universitario "excelente": Una revisión a los aportes de la investigación sobre el desempeño del docente universitario. Revista Educación, 30(1), 31-49. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/440/44030103.pdf

Sánchez, T. (2013). LA evaluación educativa como dispositivo de constitución de sujetos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 755-767. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/773/77329818021.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.