Abstract
Academic assessments have always been used by universities to gauge student learning. Yet, they have remained unchanged through time. The objective of this essay is to take a snapshot of current teaching and assessment practices. It is the essence of today´s university teaching staff to go far and beyond their traditional duty and continuously challenging their students to seek learning experiences outside of the classroom. Concepts taught by professors and lecturers should not only be based on market regulations and economic guidelines. They have the duty to focus on the individual and promote critical thinking in a world that is less creative and thought-driven and more focused on replication of knowledge, simultaneous repetition, rote memorization of information and frivolous numerical measurements.
References
Cabrales, O. (2008). Contexto de la evaluación de los aprendizajes en la educación superior en Colombia: Sugerencias y alternativas para su democratización. Revista Educación y Desarrollo Social, 2(1), 141-165. doi: https://doi.org/10.18359/reds.715
Cardelli, J., y Duhalde, M. (2001). Formación docente en América Latina una perspectiva político-pedagógica. Cuadernos de Pedagogía, 308, 38-45
Cancino, R. (2010). El modelo neoliberal y la educación universitaria en Latinoamérica: El caso de la universidad chilena. Sociedad y Discurso, 18, 145-165. doi: https://doi.org/10.5278/ojs..v0i18.881
Freire, P. (1985). La naturaleza política de la educación: cultura, poder y liberación. Barcelona, España: Paidós Ibérica
Freire, P. (1987). La educación como práctica de la libertad. Distrito Federal, México: Andrómeda
Freire, P. y Shor, I. (2004). Miedo y osadía. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI
Gurdián, A. (2001). Dimensión política de la evaluación y la acreditación. Revista Ciencias Sociales, 2-3(93), 11-22. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15309302
Kaplan, M. (2009). La universidad pública: esencia, misión y crisis. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 44(178), 101-133, Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/421/42117805.pdf
Mejía, O. (2012). De la evaluación tradicional a una nueva evaluación basada en competencias. Revista Electrónica Educare, 16(1), 27-46. Recuperado de https://bit.ly/2vBt4nE
Mora, A. (2004). La evaluación educativa: concepto, períodos y modelos. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 4(2), 1-28. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44740211.pdf
Salazar, S. (2006). Hacia una caracterización del docente universitario "excelente": Una revisión a los aportes de la investigación sobre el desempeño del docente universitario. Revista Educación, 30(1), 31-49. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/440/44030103.pdf
Sánchez, T. (2013). LA evaluación educativa como dispositivo de constitución de sujetos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 755-767. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/773/77329818021.pdf