Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Student Motivation towards Mathematics at Blended Learning and Place-Based Classroom High Schools
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Motivation
Distance Education
Distance-learning
Post-secondary Education
Educational Model
Motivación
Educación a distancia
Educación postsecundaria
Modelo educacional

How to Cite

Jiménez Villalpando, A., Garza Kanagusiko, A., Méndez Flores, C., Mendoza Carrillo, J., Acevedo Mendoza, J., Arredondo Contreras, L. C., & Quiroz Rivera, S. (2019). Student Motivation towards Mathematics at Blended Learning and Place-Based Classroom High Schools. Revista Educación - Journal of Education, 44(1), 49–62. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.35282

Abstract

The goal of this study is to statistically compare five aspects related of student motivation towards Mathematics among high school students involved in two types of learning programs -  blended learning and face-to-face instruction. The study followed a quantitative methodology and selected a sample of 186 students enrolled in two types of public high school programs in Northern Mexico who were asked to fill out a questionnaire about their motivation towards Mathematics. The survey revealed their level of interest, importance, use, associated costs in studying Mathematics and self-efficacy expectations. According to the results, high school students in face-to-face learning programs had a statistically higher level of interest, perception and self-efficacy expectations about Mathematics. High School students enrolled in the blended learning modality had a higher score when answering the survey question about the financial cost associated with studying Mathematics.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.35282
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alsina, Á y Domingo, M. (2007). Cómo aumentar la motivación para aprender matemáticas. Suma, 56(1), 23-31.

Alves, L. (1963). Compendio de Didáctica General. Madrid, España: Editorial Kapelusz.

Anderson, D., Sweeney, D., Williams, T., Camm, J. y Martin, K. (2011). Métodos cuantitativos para los negocios. Ciudad de México, México: Cengage Learning.

Atweh, B., Forgasz, H. y Nebres, B. (2001). Sociocultural Research on Mathematics Education. An International Perspective. Nueva Jersey, U.S.A.: Lawrence Erlbaum Associates.

Berger, J. y Karabenick, S. (2011). Motivation and students’ use of learning strategies: Evidence of unidirectional effects in mathematics classrooms. Learning and instruction, 21(3), 416-428.

Campanario, J. (2004). Algunas posibilidades del artículo de investigación como recurso didáctico orientado a cuestionar ideas inadecuadas sobre la ciencia. Revista Enseñanza de las ciencias, 2(22), 365-378.

Canavos, G. (1988). Probabilidad y estadística: aplicaciones y métodos. Ciudad de México, México: McGraw-Hill.

Carrillo, M., Padilla, J., Rosero, T. y Villagómez, M. (2009). La motivación y el aprendizaje. Revista de Educación, 2(4), 20-32.

Cerezo, M. y Casanova, P. (2004). Diferencias de género en la motivación académica de los alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Electronic journal of research in educational psychology, 1(2), 97-112.

García L. (2001). La educación a distancia: De la teoría a la práctica. Barcelona, España: Editorial Ariel Educación.

Gasco, J. y Villarroel, J. (2014). The Motivation of Secondary School Students in Mathematical Word Problem Solving. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(1), 83-106.

González, R. (2005). Un modelo explicativo del interés hacia las matemáticas de las y los estudiantes de secundaria. Educación Matemática, 17(1), 107-128.

Flores, R. y Gómez, J. (2010). Un estudio sobre la motivación hacia la escuela secundaria en estudiantes mexicanos. Revista electrónica de investigación educativa, 12(1), 1-18.

Font, V. (1994). Motivación y dificultades de aprendizaje en matemáticas. Suma, 17(1), 10-16.

Kerlinger, F. y Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento: métodos de investigación y ciencias sociales. Ciudad de México, México: Mc Graw Hill.

Lamas, H. (2008) Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Liberabit, 14(14), 15-20.

Maseda, M. (2011). Estudio bibliográfico de la motivación en el aprendizaje de las matemáticas y propuesta de talleres aplicados a la vida real. (Tesis de maestría). Universidad Internacional de la Rioja, México, CDMX.

Mato, M. y de la Torre, E. (2009). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas y el rendimiento académico. En M.J. González, M.T. González y J. Murillo (Ed.), Investigación en Educación Matemática XIII (pp. 285-300). Santander: SEIEM.

Orozco, C. y Díaz, M. (2009). Atribuciones de la motivación al logro y sus implicaciones en la formación del pensamiento lógico-matemático en la Universidad. Interciencia, 34(9), 630-636.

Polanco, A. (2005). La motivación en los estudiantes universitarios. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 5(2), 1-13.

Quiroz, S. (2015). Concepciones de Modelación matemática de docentes en formación de educación primaria (Tesis de Doctorado) Escuela de Educación, Humanidades y Ciencias Sociales del Tecnológico de Monterrey, Monterrey, México

Rojas, C., Escalera, M., Moreno, E., García, A. (2017). Motivación, ansiedad, confianza, agrado y utilidad. Los factores que explican la actitud hacia las matemáticas en los estudiantes de Economía. International Journal of development and Educational Psychology, 2(1), 527-539.

Rosales, S., Gómez, V., Durán, S., Salinas, M. y Saldaña, S. (2008). Modalidad híbrida y presencial. Comparación de dos modalidades educativas. Revista de la Educación Superior, 37(148), 23-29.

Sandoval, M., Mayorga, C., Elgueta, H., Soto, A., Viveros, J., y Riquelme, S. (2018). Compromiso y motivación escolar: una discusión conceptual. Revista Educación, 42(1), 119-146.

Secretaria de Educación Pública [SEP]. (2008). Define SEP siete modalidades para regular escuelas de Educación Media Superior y elevar la calidad. Recuperado de https://bit.ly/31Nf34f

Steinmann, A., Bosch, B. y Aiassa, D. (2013). Motivación y expectativas de los estudiantes por aprender ciencias en la Universidad: un estudio exploratorio. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 585-598.

Urquijo, M. (2009). Competencias que desarrolla el estudiante universitario que participa en programas en modalidades alternativas. (El caso del Centro de Educación a Distancia, Universidad La Salle, México). Revista del Centro de Investigación Universidad La Salle, 8(32), 67-80.

Vecchini, R., Vega, A., Torres, Y. y Irizarry, E. (2016). Hybrid Courses: From another perspective. Tecné, 8(1), 1-12.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.