Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Contributions of Yrjö Engeström’s Model to the Theoretical Development of University Teaching
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Yrjö Engeström
Activity Theory
Systems Theory
Sociocultural Theory
systems of teaching and learning
university teaching
change and innovation in higher education
Yrjö Engeström
Teoría de la Actividad
Teoría de sistemas
teoría de los sistemas de enseñanza y aprendizaje
docencia universitaria
cambio e innovación en educación superior

How to Cite

Salas Madriz, F. E. (2016). Contributions of Yrjö Engeström’s Model to the Theoretical Development of University Teaching. Revista Educación - Journal of Education, 40(2), 1–22. https://doi.org/10.15517/revedu.v40i2.15257

Abstract

This article shows the epistemological and conceptual contributions of chapters IV and V of the doctoral thesis titled The Integration of ICT’s in Teaching at UCR:  A study from a complex-systemic approach of the faculty who got certified in the course Teach to the Future, university version in the timeframe 2003-2006, which was disserted in 2013. For this reason, the model for a system of teaching and learning developed by Yrjö Engeström (University of Helsinki) is discussed. This model integrates the principles of Systems Theory, Complexity Theory, the Sociocultural Paradigm and the Activity Theory (AT). The contributions of this model to the description, explanation, and understanding of university teaching, conceived as a “particular human activity” occurring within a “system of teaching and learning”, governed by structures, functions and relational dynamics are also reviewed. As well as how they define and make it possible to determine internal and external contexts which are, in turn, complex. Assuming teaching as a phenomenon of high complexity, but approachable to scientific research through Engeström’s model, opens limitless possibilities to the development of technologies –understood as applied scientific knowledge– to solve fundamental problems of teaching in contemporary higher education. Today, the need to define profiles and create strategies for the academic professors of universities has become one of the biggest challenges in the management of change and innovation in higher education. Hence, another relevant aspect of theoretical models is the ability to overcome the traditional, reductionist and mechanistic teaching practices in higher education in order to find realistic, effective and consistent solutions for emerging educational demands and new profiles of the university faculty, driving entry into a new phase of socio-historical development, known as the Information and Knowledge Society.
https://doi.org/10.15517/revedu.v40i2.15257
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Bunge, M. (1992). La investigación científica. México: Ariel.

Chevallard, Y. (2009). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.

Delgado, J. M. y Gutiérrez, J. (1998). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.

Flórez, R. (2000). Docente del siglo XXI. Cómo desarrollar una práctica docente competitiva. Colombia: McGraw-Hill.

Frade, L. (2009). Desarrollo de competencias en educación: Desde preescolar hasta el bachillerato. México: Inteligencia Educativa.

Freud, S. (1981). Obras completas. Madrid: Biblioteca Nueva.

García, J. y García, A. (1996). Teoría de la educación I. Educación y acción pedagógica. Salamanca: Universidad.

Habermas, J. (1988). Teoría de la acción comunicativa. Crítica de la razón funcionalista. Tomo II. España: Taurus.

Hargreaves, A. (2003). Profesorado, cultura y posmodernidad. Cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Morata.

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de la Torre, Madrid, España.

Knight, P. (2006). El profesorado de educación superior. Formación para la excelencia (2da. Ed.). Madrid: Narcea.

Kozma, R. (Ed.). (2003). Technology, innovation, and educational change. A global perspective E.U.A.: ISTE.

Kuhn, T. (1980). La estructura de las revoluciones científicas. Madrid: Fondo de cultura económica.

Luhmann, N. (1996). Teoría de la sociedad y pedagogía. España: Paidós.

Luhmann, N. (1998). Sistemas sociales. Barcelona: Anthropos.

Monereo, C. y Pozo, J. (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Madrid: Síntesis.

Padrón, José. (2007). Tendencias epistemológicas de la investigación científica en el siglo XXI. Cinta de Moebio, 28, 1-28.

Salas, F. (2013). La integración de las TIC en la docencia en la UCR: Estudio desde un enfoque sistémico-complejo del personal docente que se certificó en el curso Educar para el futuro, versión universitaria en el período 2003-2006 (Tesis doctoral). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Vidal, G. (2007). La actividad del profesor. Recuperado de http://www.educar.org/articulos/LaActividaddelProfesor.asp

Vygotski, L. S. (1995). Obras escogidas (Tomo III). Madrid: Visor.

Vygotski, L. S. (2001). Psicología pedagógica. Argentina: Aique.

Vizcarro, C. y León, J. A. (1998). Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide.

Zabalza, M. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.

Zabalza, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

UNESCO. (1998a). La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. París: UNESCO.

UNESCO. (1998b). La formación del personal de la educación superior: Una misión permanente. París: UNESCO.

Universidad de Costa Rica. (2004). La Gaceta Universitaria No. 39. Consejo Universitario, sesión 4932. Recuperado de http://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/officialgazette/2004/g39-2004.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.