e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Limitations of Scopus as a source of indicators: In search for a more comprehensive understanding of the visibility of Argentinian social science journals
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

scientific journals
science assessment
social science
Argentina
Scopus
Scholar Google
visibility
revistas científicas
evaluación de la ciencia
ciencias sociales
Argentina
Scopus
Google académico
visibilidad

How to Cite

Rozemblum, C., Alperin, J. P., & Unzurrunzaga, C. (2021). Limitations of Scopus as a source of indicators: In search for a more comprehensive understanding of the visibility of Argentinian social science journals. E-Ciencias De La Información, 11(2). https://doi.org/10.15517/eci.v11i2.44300

Abstract

This work seeks proposes a group of indicators that can be used to understand the visibility of social science journals in a more comprehensive way. To this end, the use of various sources of data pertaining to citation, accessibility, and reach are considered. A sample of 11 social science journals published in Argentina and indexed in Scimago Journal & Country Rank is used. The ranking and number of citations found in Scopus are analyzed and compared against data obtained from Google Scholar using the Publish or Perish tool. In addition, data regarding the accessibility and use, as well as alternative metrics, are collected from SciELO, Redalyc, and Dimensions and systematized. The analysis highlights the limited ways in which impact is measured using Scopus data and shows that, by combining data from additional sources, new dimensions of visibility are made apparent. The article concludes with a proposal for a new set of comprehensive visibility indicators that rely on freely available data and allow journal managers and editors to offer a more complete picture of the citational impact and use of their journals and articles.

https://doi.org/10.15517/eci.v11i2.44300
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))

References

Aguado-López, E., Becerril-García, A. y Chávez-Ávila, S. (2019). Reflexión sobre la publicación académica y el acceso abierto a partir de la experiencia de Redalyc. Palabra Clave (La Plata), 8(2), e067. DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e067

Aguado-López, E. y Vargas Arbeláez, E. J. (2016). Reapropiación del conocimiento y descolonización: El acceso abierto como proceso de acción política del sur. Revista Colombiana de Sociología, 39(2), 69-88. DOI: https://doi.org/10.15446/rcs.v39n2.58966

Alperin, J. P. (2015a). The public impact of Latin America’s approach to open access [Doctoral Dissertation, Stanford University]. Recuperado de https://purl.stanford.edu/jr256tk1194

Alperin, J.P. (2015b). Geographic variation in social media metrics: an analysis of Latin American journal articles. Aslib Journal of Information Management, 67(3). DOI: https://doi.org/10.1108/AJIM-12-2014-0176

Alperin, J. P. (2019). Altmetrics Come to OJS: Announcing the Paperbuzz Plugin. Recuperado de https://pkp.sfu.ca/2019/04/30/announcing-the-ojs-paperbuzz-plugin/

Alperin, J. P., Babini, D. y Fischman, G. (Eds.). (2014). Indicadores de acceso abierto y comunicaciones académicas en América Latina. Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de http://eprints.rclis.org/25121/

Alperin, J. P., Stranack, K. y Garnett, A. (2016). On the Peripheries of Scholarly Infrastructure: A Look at the Journals Using Open Journal Systems. Recuperado de http://summit.sfu.ca/item/16763

Alperin, J.P., y Rozemblum, C. (2017) La reinterpretación de visibilidad y calidad en las nuevas políticas de evaluación de revistas científicas. Revista Interamericana de Bibliotecología, 40(3), 231-241. DOI: http://dx.doi.org/10.17533/udea.rib.v40n3a04

Banzato, G., y Rozemblum, C. (2019). Modelo sustentable de gestión editorial en Acceso Abierto en instituciones académicas. Principios y procedimientos. Palabra Clave (La Plata), 8(2), e069. DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e069

Barata, G. (2019). Por métricas alternativas mais relevantes para a América Latina. Transinformação, 31, e190031. DOI: https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e190031

Bongiovani, P., Miguel, S. y Gómez, N.D. (2013). Acceso abierto, impacto científico y la producción científica en dos universidades argentinas en el campo de la medicina. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 24(2), 118-132. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132013000200003&lng=es&tlng=es

Castellá, C. O., y Borrull, A. L. (2017). Redes sociales y «altmetrics»: Nuevos retos para las revistas científicas. En E. Abadal (ed.) Revistas científicas: Situación actual y retos de futuro (pp. 197-220). Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona. Recuperado de http://www.publicacions.ub.edu/ficha.aspx?cod=08719

Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. (2014). Resolución 2249/14. Recuperado de http://idh.unc.edu.ar/files/CCSH_-RD-20140625-2249.pdf

Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. (2015). Declaración de CLACSO sobre el acceso abierto al conocimiento gestionado como un bien común. CLACSO. Recuperado de https://www.clacso.org.ar/conferencia2015/documentos/asamblea/declaraciones/4-Declaracion-de-CLACSO-sobre%20el-acceso-abierto-al-conocimiento-gestionado-como-un-bien-comun.pdf

Elsevier (2020). Journal selection criteria. Recuperado de https://www.elsevier.com/solutions/scopus/how-scopus-works/content/content-policy-and-selection.

Erdt, M., Nagarajan, A., Sei-Ching, J.S. y Yin-Leng, T. (2016). Altmetrics: An analysis of the state-of-the-art in measuring research impact on social media. Scientometrics, 109, 1117–1166. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-016-2077-0

Fuchs, C. y Sandoval, M. (2013). The Diamond Model of Open Access Publishing: Why Policy Makers, Scholars, Universities, Libraries, Labour Unions and the Publishing World Need to Take Non-Commercial, Non-Profit Open Access Serious. TripleC: Communication, Capitalism y Critique. Open Access Journal for a Global Sustainable Information Society, 11(2), 428-443. DOI: https://doi.org/10.31269/triplec.v11i2.502

Harzing, A.W. (2007). Publish or Perish. Recuperado de http://www.harzing.com/pop.htm

Harzing, A.W. (2016). Prefacio II. Sacrificar un poco de precisión por una cobertura (mucho) más amplia. En E. Orduña-Malea, A. Martín-Martín, J. M. Ayllón, y E. Delgado López-Cózar (Eds.), La revolución Google Scholar: Destapando la caja de Pandora académica. España: Editorial Universidad de Granada; Unión de Editoriales Universitarias Españolas.

Harzing, A.W. (2019). Two new kids on the block: How do Crossref and Dimensions compare with Google Scholar, Microsoft Academic, Scopus and the Web of Science? Scientometrics, 120(1), 341-349. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-019-03114-y

Hernández-Fernández, L. (2017). La Revista de Ciencias Sociales (RCS) se consolida en SCOPUS, e ingresa al IRESIE. Revista de Ciencias Sociales, 22(4). DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v22i4.24872

Jorge Alonso, A. y de Frutos, R. (2016). La evaluación de la investigación universitaria en España. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 133, 159-172. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/2924

Llueca, C. (2020). La universidad y sus revistas académicas: cinco hipótesis para una reflexión necesaria [Mensaje del blog Aula Magna 2.0]. Recuperado de https://cuedespyd.hypotheses.org/8280

Martín-Martín, A., Orduna-Malea, E., Thelwall, M. y Delgado López-Cózar, E. (2018). Google Scholar, Web of Science, and Scopus: A systematic comparison of citations in 252 subject categories. Journal of Informetrics, 12(4), 1160-1177. DOI: https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.09.002

Martínez-Ávila, D. (2019). Qualis Periódicos: El sistema brasileño de evaluación de revistas. Anuario ThinkEPI, 13. DOI: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2019.e13e01

Montoya, J., Arbesú, I., Contreras, G. y Conzuelo, S. (2014). Evaluación de la docencia universitaria en México, Chile y Colombia: Análisis de experiencias. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2e), 15-42. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7-num2e/art1.pdf

Orduña-Malea, E., Martín-Martín, A. y Delgado-López-Cózar, E. (2016). The next bibliometrics: ALMetrics (Author Level Metrics) and the multiple faces of author impact. El profesional de la información, 25(3), 485-496. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.18

Packer, A.L, Cop, N., Luccisano, A, Ramalho, A. y Spinak, E. (Orgs.) (2014). SciELO – 15 Años de Acceso Abierto: un estudio analítico sobre Acceso Abierto y comunicación científica. París, Francia: UNESCO. DOI: http://dx.doi.org/10.7476/9789233012370.

Pires, A. D. S., Reategui, E. B., França, A. C. X., Bettinger, E., y Franco, S. R. K. (2020). Implicações do Sistema de Classificação de Periódicos Qualis em Práticas de Publicação no Brasil entre 2007 e 2016. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(25). DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4353

Piwowar, H., Priem, J., Larivière, V., Alperin, J.P., Matthias, L., Norlander, B., Farley, A., West, J. y Haustein, S. (2018). The state of OA: a large-scale analysis of the prevalence and impact of Open Access articles. PeerJ, 6, e4375. DOI: https://doi.org/10.7717/peerj.4375

Romero-Torres, M., Acosta-Moreno, L. A. y Tejada-Gómez, M. A. (2013). Ranking de revistas científicas en Latinoamérica mediante el índice h: Estudio de caso Colombia. Revista española de Documentación Científica, 36(1), 003. DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2013.1.876

Rozemblum, C. (2014). El problema de la visibilidad en revistas científicas argentinas de Humanidades y Ciencias Sociales: Estudio de casos en Historia y Filosofía (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Quilmes, Bernal, Argentina. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1031/te.1031.pdf

Rozemblum, C. y Banzato, G. (2012). La cooperación entre editores y bibliotecarios como estrategia institucional para la gestión de revistas científicas. Información, Cultura y Sociedad, 27. Recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/ics/article/view/1983

Rozemblum, C., Unzurrunzaga, C., Pucacco, C. y Banzato, G. (2012). Parámetros de evaluación para la inclusión e indización de revistas científicas en bases de datos locales e internacionales: Análisis sobre su aporte a la calidad de las publicaciones de Humanidades y Ciencias Sociales. En Actas de las VII Jornadas de Sociología de la UNLP, 5 al 7 de diciembre de 2012, La Plata, Argentina. La Plata: UNLP-FAHCE. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1406/ev.1406.pdf

Salatino, M. (2018). Más allá de la Indexación: Circuitos de Publicación de Ciencias Sociales en Argentina y Brasil. Dados, 61(1), 255-287. DOI: https://doi.org/10.1590/001152582018152

Scimago Research Group (2007). Description of scimago journal rank indicator. Recuperado de https://www.scimagojr.com/SCImagoJournalRank.pdf

The San Francisco Declaration on Research Assessment. (2012). Recuperado de https://sfdora.org/read/

Uribe Tirado, A., Vallejo Echavarria, J. C. y Betancur Marín, D. A. (2016). Somos visibles y tenemos impacto. Análisis desde datos de acceso abierto, altmetrics y otros de la Revista Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana de Bibliotecología, 39(3), 243-275. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v39n3a04

Vasen, F. y Lujano Vilchis, I. (2017). Sistemas nacionales de clasificación de revistas científicas en América Latina: tendencias recientes e implicaciones para la evaluación académica en ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62(231), 199-228. DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(17)30043-0

Vera-Villarroel, P., Manzo, C., Silva, J. y Kühne, W. (2012). Terapia Psicológica, su ingreso al Web of Science y los nuevos desafíos. Terapia psicológica, 30(3). DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082012000300001

Vessuri, H., Guédon, J.-C. y Cetto, A. M. (2013). Excellence or quality? Impact of the current competition regime on science and scientific publishing in Latin America and its implications for development. Current Sociology, 62(5), 647-665. Recuperado de http://eprints.rclis.org/23682 /

Yunta, L. R., y Artigas, C. M. T. (2013). El editor técnico: Un perfil necesario para la profesionalización de la edición de revistas científicas en el entorno digital. Anales de Documentación, 16(2). DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.16.2.176391

Comments

Downloads

Download data is not yet available.