e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Mental Maps Usage as a Didactic Tool in the Research Processes Performed by the Industrial Engineering Students of the Industrial Engineering Carreer
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

conocimiento
mapa mental
investigación
aprendizaje
knowledge
mental blueprint
learning
research

How to Cite

Roig Zamora, J., & Araya Ramírez, J. (2013). Mental Maps Usage as a Didactic Tool in the Research Processes Performed by the Industrial Engineering Students of the Industrial Engineering Carreer. E-Ciencias De La Información, 3(2), 1–22. https://doi.org/10.15517/eci.v3i2.10658

Abstract

This paper develops an innovation that was applied in the research process conducted by the students of undergraduate level of Industrial Engineering, in relation to the implementation of mental maps. Here, we present a theoretical foundation for the concept and mind mapping application in the construction of knowledge, and later, systematization of the results of the application of this teaching strategy, regarding the research process developed by students in their graduation project mentioned career. In the application of innovation considered three research projects conducted in the form of Graduation Project between 2010 and 2012, in which eight students participated. The systematization of this experience allowed us to determine that the implementation of the mental map is a tool that facilitates decision-making in relation to the organization and reorganization of the stages of a research process, and also allows the construction and reconstruction of scientific knowledge and academic by the student.
https://doi.org/10.15517/eci.v3i2.10658
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Antoria, Antonio. (2006). Aprender con mapas mentales. NARCEA S.A: Madrid

Aguilar Priscila, Haug Moises, Vega Edgar, et al. (2012). Diseño de un sistema de control cuantitativo paralos procesos de servicio al cliente y distribución en vegetales fresquita. Tesis. Escuela de Ingeniería Industrial. UCR.

Avellano Sánchez, José y Santoyo Rodríguez Margarita. (2009). Investigar con mapas mentales. Procesos metodológicos. NARCEA S.A Ediciones: Madrid.

Buzan Gustavo. (2011). La construcción de mapas mentales mediante el apoyo

geoinformático desde imágenes perceptivas hacia la modelización digital. Revista Geografía Valpso. N°44, pp. 1-17

Carrasco, José Bernardo. (2004). Estrategias de aprendizaje. Ediciones Rialp S.A: Madrid

Deladiere, Jean Luc. (2004). Organiza tus ideas utilizando mapas mentales. Gestión 2000: Barcelona.

Díaz Barriga Frida y Gerardo Hernández. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Frida Díaz Barriga Tercera Edición. Mc Graw Hill: México D.F

Eggen Paul y Donald P. Kauchak. (2011). Estrategias docentes. Pearson Education. Fondo de Cultura Económica: México

Méndez Rodríguez, Alejandro y Astudillo Moya Marcela. (2000). La investigación en la era de la información. TRILLAS: México.

Ocaña, José Andrés (2006). Pienso, luego existe mi empresa. Club Universitario: Madrid

Pacheco, Rojas y Vargas. (2012). Rediseño de los procesos logísticos del Centro de Distribución de Auto Mercado de acuerdo con la estrategia de expansión. Tesis. Escuela de Ingeniería Industrial. UCR.

Pozo, Joss. (1992). El aprendizaje y la enseñanza de hechos y conceptos. Santillana: Madrid.

Rogoff, B. (1994). Adult Assistance of childrens learning. Raphel: New York

Sánchez, Truque y García. (2013). Propuesta para la mejora de los procesos internos en el área de Abastecimiento y Comercial de la empresa Cosméticos S.A. Tesis. Escuela de Ingeniería Industrial. UCR

Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: ECOE.

Vélez, Estela. (2002). Aprender en la universidad. Ediciones UNRC: Argentina

Comments

Downloads

Download data is not yet available.