Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Pedagogical approach to cultural diversity in indigenous territories of Costa Rica. An experience of professional teaching update
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

educación
diversidad cultural
pedagogía intercultural
investigación-acción
territorios indígenas
education
cultural diversity
intercultural pedagogy
cultural relevance
investigation action
indigenous territory

How to Cite

Morales Trejos, C. ., Jiménez Espinoza, E., & Deliyore Vega, M. del R. . (2023). Pedagogical approach to cultural diversity in indigenous territories of Costa Rica. An experience of professional teaching update. Actualidades Investigativas En Educación, 23(3), 1–26. https://doi.org/10.15517/aie.v23i3.54679

Abstract

This scientific article addresses the issue of intercultural pedagogy in indigenous territory, specifically in the Canton of Talamanca. The findings are part of the social action project ED-3430 Facilitating learning opportunities with cultural relevance in indigenous territories, whose general objective was to promote the professional updating of teachers in formal education institutions in indigenous territories, through a refresher course with cultural relevance by employing reflection-action. As a methodology qualitative, the type of approach that was developed in the field was action research, by virtue of giving the leading role to the participating teachers, made up of 17 educators. For the data collection, a diagnostic phase was carried out with the techniques of field observation, survey and focus group, a phase that allowed the development of the refresher course. Later, in work teams, the teachers designed and executed a project called “hands to work”, the products obtained through final reports were systematized for the construction of this article. Among the findings, the contribution of Intercultural Education is located in the construction of new pedagogical practices that enrich the teacher-student relationship, the importance of updating teachers for the pedagogical approach to cultural diversity is recognized, as it represents a challenge. in initial teacher training. In conclusion, thinking about education should move us to generate effective spaces for educational reflection-action, as well as to accompany the different educational actors from an intercultural co-construction of theory and practice, configuring new spaces of thinking and interacting.

https://doi.org/10.15517/aie.v23i3.54679
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aguado Odina, Teresa., Gil Jaurena, Inés, y Melero Sánchez, Héctor. (2018). Espacios y prácticas de participación ciudadana. Propuestas educativas desde una mirada intercultural. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 24(2), 1-21. http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.131

Arancibia Almendras, Maribel. (2016). La “identidad”, como una construcción cultural para la sociología. Revista Sincretismos Sociológicos. Nuevos Imaginarios, 1(2), 2-16.

Arroyo González, María. (2013). La Educación Intercultural: un camino hacia la inclusión educativa. Revista de Educación Inclusiva, 6(2), 144-159.

Brenes Venegas, Jislein., Herrera López, Yuzdany., Méndez Elizondo, Fredy., Morales Trejos, Carol. y Rodríguez Oviedo, Ingrid. (2019). Intervención desde orientación para el reconocimiento de la diversidad: Consideraciones interculturales en el espacio escolar. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 1-30. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35707

Casco, María. (2015). Hacia una “Pedagogía de la Otredad”. Un ensayo sobre la relación entre maestros y alumnos desde los aportes de Emmanuel Lévinas. https://www.academia.edu/24688277/Hacia_una_Pedagog%C3%ADa_de_la_Otredad_._Un_ensayo_sobre_la_relaci%C3%B3n_entre_maestros_y_alumnos_desde_los_aportes_de_Emmanuel_L%C3%A9vinas_1_2

Dietz, Gunther. (2008). El paradigma de la diversidad cultural: Tesis para el debate educativo. Consejo Mexicano de Investigación Educativa. http://www.egrupos.net/cgibin/eGruposDMime.cgi?K9U7J9W7U7xumopxCRMVQPYy-qnemo-CSWPXYRCvthCnoqdy-qlhhyCWXRegb7

Elliot, John. (2010). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata.

Flecha García, Ana. (2018). Auto aceptación y Sentido/Propósito Vital en Personas Mayores Institucionalizadas. Revista Interuniversitaria, 33, 139-151. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.10

Furió Recatalà, Alejandro. (2015). El Trabajo Cooperativo en Grupo: Formación y puesta en práctica. [Trabajo Final de Grado, Universidad Jaume I] http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/165142/TFG_2016_FurioRecatalaAlejandro.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García Prieto, Francisco. y Morcillo Loro, Virginia. (2014). El aula en contextos diversos: algo más que distintos escenarios de aprendizaje. Investigación En La Escuela, (82), 59–71. https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/6887

Giménez, Gilberto. (2012). La cultura como identidad y la identidad como cultura. Instituto de Investigaciones Sociales de la UNAM https://perio.unlp.edu.ar/teorias2/textos/articulos/gimenez.pdf

González Silva, Freddy. (2008). Educación y alteridad: una postura para un nuevo metarrelato. Revista Educación en Valores. Universidad de Carabobo, 2(10), 56-72.

Lacunza, Ana. y Contini, Evangelina. (2016). Relaciones interpersonales positivas: los adolescentes como protagonistas. Psicodebate, 16(2), 73–94. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/psicodebate/article/view/598/pdf_9

Leiva Olivencia, Juan. (2010). La educación intercultural entre el deseo y la realidad: reflexiones para la construcción de una cultura de la diversidad en la escuela inclusiva. Revista Docencia e Investigación, 20, 149-182. https://w.educatolerancia.com/pdf/La%20educacion%20intercultural%20entre%20el%20deseo%20y%20la%20realidad_Reflexiones%20para%20la%20construccion%20de%20una%20cultura%20de%20la%20diversidad%20en%20la%20escuela%20inclusiva.pdf

León-León, Giselle. y Zúñiga-Meléndez, Adriana. (2019). Mediación Pedagógica y Conocimiento Científicos que utilizan una muestra de docentes de ciencias en noveno año de dos circuitos del sistema educativo costarricense, para el desarrollo vocacional de competencias científicas. Revista Educare, 2019, 1-24. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v23n2/1409-4258-ree-23-02-81.pdf

Molano, Olga. (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista Opera, (7), 69-84. https://www.redalyc.org/pdf/675/67500705.pdf

Morales Trejos, Carol. (2015). Nociones y Principios de la Educación Intercultural Presentes en Prácticas Pedagógicas Realizadas en Contexto de Interacción Juvenil Rural de la Región Metropolitana (Chile). Diálogo Andino, 47, 59-70. https://www.redalyc.org/pdf/3713/371342280007.pdf

Ortega Ruiz, Pedro. (2013). La pedagogía de la alteridad como paradigma de la educación intercultural. Revista Española de Pedagogía, 256, 401-442.

Programa Buen Gobierno y Reforma del Estado del Perú. (2013). Guía Metodológica de Transversalización del Enfoque de Interculturalidad en Programas y Proyectos del Sector Gobernabilidad. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/Guia%20metodologica%20de%20transversalizacion%20del%20enfoque%20de%20interculturalidad.pdf

Rodríguez Gómez, Gregorio., Gil Flores, Javier. y García Jiménez, Eduardo. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Rojas de Rojas, Morelba. (2004). Identidad y cultura. Revista Educere, 8(27), 489-496. https://www.redalyc.org/pdf/356/35602707.pdf

Salinas González, Enoc. (2017). Orientaciones contextuales del pensamiento local en la formación del educando desde el Subsistema en Educación Indígena Duchí. https://www.mep.go.cr/educatico/orientaciones-educacion-indigena

Vargas Manrique, Pedro. (2016). Una educación desde la otredad. Revista Científica General José María Córdova, 14(17), 205-228. http://www.scielo.org.co/pdf/recig/v14n17/v14n17a08.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Carol Morales Trejos, Ericka Jiménez Espinoza, María del Rocío Deliyore Vega

Downloads

Download data is not yet available.