Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Epistemological analysis of Special Education in Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

special education
inclusive education
epistemology
teacher role
educación especial
educación inclusiva
epistemología
rol del docente

How to Cite

Castillo Cordero, K., Deliyore Vega, R., González Rojas, V., Madriz Bermúdez, L. M., Marín Arias, M. G., Meléndez Rodríguez, L., Montenegro Araya, F., Rodríguez Araya, R., Segura Castillo, M. A., & Solórzano Salas, J. (2018). Epistemological analysis of Special Education in Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 18(2). https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33066

Abstract

This article has been developed to socialize the research results obtained by the Inter-Institutional Committee of Epistemology Analysis of the Special Education in Costa Rica. It aimed to answer questions such as; what does Special Education means in this historic moment? Where should it go as a discipline? What should be the role of the special educator in the coming years? In order to respond to these questions, it was necessary to perform two academic meetings of epistemological analysis with several different actors linked with Special Education, whose shares were registered and studied among qualitative hermeneutic strategies. The group of participants was divided in groups using the Meta action methodology to reflect on the proposed topic. It was concluded that the Special Education needs to be systematically transform in the light of the inclusive education principles, the services offered to the students needs to be reorganized, and it is needed to eliminate practices that respond to the deficit of students with disabilities. Finally, it calls to eliminate segregation practices toward this group of students. To achieve these changes, it is necessary to articulate efforts among different instances; such as universities, the Ministry of Public Education, families, and schools within the system. The reflex ions offered are just the first attempt to rethink the epistemology of the current Special Education discipline, aiming to generate changes to achieve an equal education for all students.
https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33066
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Ainscow. Mel. (2014). Desarrollo de Escuelas. Madrid, España: NARCEA, S.A. DE EDICIONES.

Arnaiz, Pilar. (2003). Educación Inclusiva: una escuela para todos. Málaga, España: Ediciones ALJIBE.

Carnap, Martin. (2012). Técnicas de Facilitación y Proyectos de Aprendizaje. Certificación de Instructores para el Aprendizaje Activo. Seminario Básico. Manual de Facilitación. Documento no publicado, San José, Costa Rica: Neuland Alca S.A. / Metaación S.A.

Costa Rica, Asamblea Legislativa. (25 de setiembre, 1957). Ley Fundamental de Educación No 2160. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?nValor1=1&nValor2=31427

Costa Rica, Asamblea Legislativa. (29 de mayo, 1996). Ley de Igualdad de Oportunidades para personas con discapacidad: Ley Nº 7600. Recuperado de http://www.tse.go.cr/pdf/normativa/leyigualdaddeoportunidades.pdf

Costa Rica. Asamblea Legislativa. (29 de setiembre, 2008). Convención de los derechos de las personas con discapacidad: Ley N° 8661. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=64038&nValor3=74042&strTipM=TC

Echeita, Gerardo, Parrilla, Angeles y Carbonell, Francesc. (2011). La educación especial a debate. Revista RUEDES de la Red Universitaria de Educación Especial, 1(1), 35-53.

Echeita, Gerardo. (2014). Educación para la Inclusión o Educación sin Exclusiones. Madrid, España: NARCEA, S.A. DE EDICIONES.

Florian, Lani. (2014). La educación especial en la era de la inclusión: ¿El n de la educación especial o un nuevo comienzo? Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 7(2), pp. 27-36.

García, Ismael. (2013). La educación especial de cara a la educación inclusiva. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva, 7(2), 15-23. Recuperado de https://www.academia.edu/11465338/La_educaci%C3%B3n_especial_de_cara_a_la_educaci%C3%B3n_inclusiva

Gurdián, Alicia. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio educativa (Colección Investigación y Desarrollo). San José, Costa Rica: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana. Agencia Española de Cooperación Internacional.

Meléndez, Lady. (2005). La educación especial en Costa Rica: fundamentos y evolución. San José: EUNED.

Meléndez, Lady. (abril, 2016). Trayectoria y estado actual de la Educación Especial en Costa Rica. I Jornada de Análisis Epistemológico la Educación Especial en Costa Rica, CENAREC, San José, Costa Rica.

Sistema de Integración Centroamericana (SICA). (2013). Política Educativa Centroamericana 2013-21. Punta Cana, República Dominicana: CECC/SICA.

Skliar, Carlos. (2005). Poner en tela de juicio la normalidad, no la anormalidad. Políticas y falta de políticas en relación con las diferencias en educación. Revista Educación y Pedagogía, 7(41), 11-22.

UNESCO. (2014). Acuerdo de Mascate. Omán: UNESCO.

UNESCO. (2016). Declaración de Lima: Educación para Todos (EPT) en América Latina y el Caribe: Balance y Desafíos post-2015. Lima: UNESCO.

Valles, Miguel. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social: Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, España: Editorial Síntesis.

Vélez, Libia. (abril, 2016). El escenario latinoamericano de la Educación Especial y del (la) educador(a) especial. I Jornada de Análisis Epistemológico la Educación Especial en Costa Rica, CENAREC, San José, Costa Rica.

Yarza De Los Ríos, Alexander. (2005). Travesías: apuntes para una epistemología y una pedagogía de la educación especial en Colombia. Revista de Pedagogía, 26(76), 281-305. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65913205005

Comments

Downloads

Download data is not yet available.